Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Voors en tegens van het verzamelen van onderwijsdata

Vormen de grote hoeveelheden data over lerenden een rijke informatiebron voor docenten of lopen we het risico dat we te veel vertrouwen op cijfers, en de menselijke factor bij learning analytics uit het oog verliezen?

Big data

Foto: DARPA

Francesca Segrè laat in Is All This Student Data Changing the Way Teachers Teach? zien dat docenten heel verschillend denken over het gebruik van learning analytics. De ene groep is blij met een extra instrument in hun pedagogisch-didactische gereedschapskist, waarmee zij specifieke behoeften van lerenden kunnen bevredigen. Dankzij analytische tools kun je bijvoorbeeld veel gedetailleerder analyseren welke problemen lerenden met lezen kunnen hebben. Op basis daarvan kan de docent specifiekere interventies plegen (zoals lerenden bewuster groeperen).

Voorstanders van het gebruik van data benadrukken dat je hiermee ’subjectiviteit’ kunt verwijderen. Je kunt het namelijk niet maken om op je gevoel af te gaan bij het nemen van belangrijke beslissingen, menen zij. Ook zou je lerenden moeten betrekken bij het analyseren van data. De data worden dan gebruikt voor het geven van feedback.

Daar komt bij dat leertechnologie steeds vaker in staat is het niveau van de leerinhoud aan te passen op basis van data aan te passen en lerenden te belonen, schrijft Segrè.

Critici van learning analytics geven aan dat het gebruik van data veel tijd kost. Het invoeren van data gebeurt namelijk nog steeds voor een groot deel handmatig. Ook zijn zij bang voor misbruik van data door de ontwikkelaars van programma’s of door leidinggevenden. Zij benadrukken ook het belang van dialoog met lerenden (om zicht te krijgen op hun ontwikkeling).

Tenslotte benadrukt de auteur het belang van professionalisering van docenten op dit terrein: zij zullen moeten leren hoe zij gebruik kunnen maken van data. Bovendien gaat het erom dat docenten vooral gebruik maken van microdata. Deze data geven direct feedback op wat binnen een leersituatie plaatsvindt. En daar gaat het uiteindelijk om.

Francesca Segrè geeft een mooi genuanceerd beeld van de voors en tegens van het verzamelen en analyseren van onderwijsdata. Deze data zouden vooral gebruikt moeten worden voor snelle feedback aan lerenden en docenten. Onderwijsdata moeten vooral voor deze doelgroepen betekenisvol zijn. Ik denk zelf dat vooral minder ervaren docenten hier baat bij hebben. Als je expert bent (10.000 uur werkervaring) dan kun je eerder afgaan op je intuïtie. Maar ook dan is het goed om te beschikken over objectieve data om tunnelvisie te helpen voorkomen.
Maar waar we in ieder geval snel van af moeten, is van termen als ‘data-driven teaching’. Onderwijsdata vormen een informatiebron, maar mogen nooit bepalend zijn. De interpretatie van data is immers complex en allesbehalve onfeilbaar.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: