Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Next Learning Valley organiseert samen met Universiteit Maastricht, vanaf 21 oktober aanstaande, een gratis Engelstalige ‘Massive open online course’ (MOOC) over learning analytics.
De initiatiefnemers willen door middel van deze MOOC deelnemers in staat stellen zelfstandig de eerste stappen te zetten op het gebied van learning analytics in hun eigen organisatie of onderwijsinstelling.
Op 5 en 6 november 2019 vinden de Onderwijsdagen plaats. Aan de vooravond, op maandag 4 november, vindt het Edubloggersdiner in Nijmegen plaats.
Voor de zestiende keer ontmoeten bloggers, lezers en ‘reageerders’ elkaar aan de vooravond van de Onderwijsdagen die SURF organiseert.
Het is steeds vaker mogelijk om online vaardigheidstrainingen te volgen. Er is echter nog nauwelijks wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten daarvan op leren en presteren.
Gisterochtend trof ik in mijn mailbox de volgende vraag aan:
Ik ben op zoek naar onderzoek dat gedaan is op het gebied van distance / virtual training,
De eminent grise van online leren, Tony Bates, is bezig met het herzien van zijn boek ‘Teaching in a Digital Age’. Op dit moment publiceert hij concept-hoofdstukken van nieuwe hoofdstukken voor commentaar en feedback. Zoals de bijdrage over virtual en augmented reality.
Mila-Marie Bleeksma, Founder van Listen & Learn, nam al op school de regie over haar eigen leren....
Het bericht Eigenwijze leeraanpak van jonge startup – met succes! verscheen eerst op nextlearning.nl.
Vandaag heb ik tijdens het congres ‘Mobiel in Uniform’ twee keer een workshop verzorgd over het gebruik van leertechnologie voor learning & development. Om deelnemers -directeuren en medewerkers HRM van geüniformeerde diensten- kennis te laten maken met een leertechnologie heb ik de workshops via Adobe Connect verzorgd (met dank aan Blended Communication).
Mila-Marie is een Young Recruit die heel eigenwijs de regie heeft gepakt over haar eigen leren. Het...
Het bericht Regie over eigen leren – zo doe je dat! verscheen eerst op nextlearning.nl.
De afgelopen jaren hebben een aantal grote bedrijven radicale innovaties doorgevoerd. Waar kenmerken die transformaties zich door? En kan de wereld van onderwijs en opleiden daarvan leren?
Scott D. Anthony, Alasdair Trotter en Evan I.
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.27 verscheen eerst op nextlearning.nl.
Ik laat me regelmatig inspireren door David Merrill’s First Principles of Instruction. Daarom heb ik met genoegen de bespreking gelezen van Merrill’s Pebble-in-the-Pond instructional designmodel.
Een ‘Pebble-in-the-Pond’ is een steen van de vijver.
Er verschijnen zoveel lezenswaardige artikelen over artificiële -kunstmatige- intelligentie, met relevantie voor leren, opleiden en onderwijs, dat ik besloten heb een bloemlezing te schrijven. Deze blogpost vat vier bijdragen over AI kort samen. Wellicht is dit niet de eerste bloemlezing over dit thema,
In discussies over leertechnologie beargumenteer ik vaak dat technologie vaak meer is dan een middel bij het ondersteunen, versterken en vernieuwen van leren, opleiden en onderwijs. In deze blogpost wil ik nogmaals duidelijk maken wat ik bedoel.
Bij een ‘middel’
Onlangs verscheen het boek ‘Wijze Lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek’ van Tim Surma en andere onderwijsonderzoekers. Er zijn inmiddels diverse besprekingen van dit boek verschenen. Wat heb ik nog toe te voegen?
De afgelopen week ontving ik van co-auteur Dominique Sluijsmans een exemplaar van deze publicatie (waarvoor dank).
Gistermiddag heb ik bij Zuyd Hogeschool een mini-symposium bijgewoond over de aanpak en (eerste) resultaten van het programma ’Succesvol studeren’ dat sinds 2016 bij Zuyd wordt uitgevoerd. Het mini-symposium werd georganiseerd ter gelegenheid van het afscheid van Kitty Kwakman, die tot voor kort portefeuillehouder Onderwijs binnen het CvB van Zuyd was.
Met dank aan Tjip de Jong van Tjipcast. Tjipcast met: Thijs Spaargaren van Schoongewoon Schoongewoon is een...
Het bericht Tjipcast: hoeveel eigenaarschap kunnen professionals aan? verscheen eerst op nextlearning.nl.
Werken in de huidige kennismaatschappij vraagt om continu leren, of om ‘leren als levensstijl’. Makkelijk gezegd 🙂 Hoe doe je dat? Wij geloven dat het stimuleren van knowmadisch werken een interessante invalshoek hiervoor is. Dat hebben we kort en praktisch beschreven in een artikel voor het tijdschrift Opleiding & Ontwikkeling: Knowmadisch werken. Het leren van […]
Het bericht Knowmadisch werken. Het leren van de toekomst? verscheen eerst op Ennuonline.
Professionals op het gebied van leren, opleiden en onderwijs pleiten dikwijls en terecht voor meer investeringen in een leven lang leren. Dit vakgebied is echter zelf ook in ontwikkeling. Onderzoek leidt tot nieuwe inzichten op het gebied van didactiek. Nieuwe theorieën over leren worden geponeerd.
Als het gaat om het gebruik van nieuwe technologie voor leren, opleiden en onderwijs, dan richten wij onze blik al gauw op de VS. In China gebeuren echter ook opzienbarende zaken, wat betreft de toepassing van artificiële (kunstmatige) intelligentie (AI) voor leren.
Als je technology enhanced learning gaat toepassen, kom je op een gegeven moment op het punt dat je moet bepalen welke leertechnologieën je gaat inzetten. Eind 2015 heb ik daarvoor een checklist samengesteld. Onlangs heb ik geblogd over een uitgebreid stappenplan voor de selectie van leertechnologieën.
De Volkskrant bevatte vanochtend een artikel over de inzet van ‘webcam-lessen’ als middel om het lerarentekort tegen te gaan. Het artikel portretteerde onder meer een wiskunde-docent die vanuit Hoensbroek als zzp-er les gaf aan een 6 VWO-klas uit Gouda.
Op 7 april 2020 vindt de volgende editie van Next Learning plaats. Dit is één van de vier conferenties die ik probeer jaarlijks bij te wonen. Vandaag zijn de eerste sprekers bekend geworden. Verleden week heeft de organisatie de eerste thema’s aangekondigd.
Dit probleem kwamen we ook tegen in de ontwikkeling van een training voor een grote internationale partij. Dit bedrijf vroeg ons een salestraining te ontwikkelen voor hun consultants in medische apparatuur. Deze mensen werken door heel Europa en voeren op hun eigen lokale markt salesgesprekken. Om die gesprekken te verbeteren wilden ze graag gebruik maken van videorollenspellen in TrainTool. Medewerkers kunnen dan op afstand de training volgen, op een moment dat het hen uitkomt en op hun eigen apparaat. Door de gestandaardiseerde nul- en eindmeting is de voortgang van alle deelnemers centraal in kaart te brengen.
Binnen onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten maken we in toenemende mate gebruik van data van lerenden voor het evalueren van het onderwijs, voor het geven van begeleiding en zelfs voor het doen van voorspellingen met betrekking tot zaken als studiesucces. Daarbij moeten we ons echter ook realiseren dat lerenden vaak participeren in niet-zichtbare leeromgevingen.
In het kader van de post-bachelor-opleiding over e-learning van Avans Plus heb ik vanavond weer een webinar verzorgd over activerende didactiek. Ik heb geprobeerd veel interactiemomenten in te bouwen.
We gebruiken voor webinars de applicatie Zoom.
De jury heeft de volgende projecten beloond met een plaats op de shortlist:
New Kid on The Block! The workplace has changed. We need new skills, from workfloor to topmanagement....
Het bericht Growth Hacking – Power Session verscheen eerst op nextlearning.nl.
Verleden week is het European Maturity Model for Blended Education (EMBED) gepresenteerd. In deze blogpost bespreek ik dit model, en vergelijk ik ‘EMBED’ met een ander ‘maturity model’.
EMBED is één van de resultaten van een Europees project waar onder meer de KU Leuven en de TU Delft aan hebben deelgenomen.
Morgenavond verzorg ik in het kader van de postbachelor opleiding e-learning van Avans + een webinar over activerende didactiek. Daarom was ik erg geïnteresseerd in het artikel ‘Do webinars work’ van Henry Kronk.
Kronk vat hierin een studie samen van twee onderzoekers van de Duitse Technische Hochschule Deggendorf.
Het bericht Minor releases van Moodle 3.7.2, 3.6.6 en 3.5.8 is eerst gepubliceerd op Avetica.
Als je doceeractiviteiten gebruikt die lerenden stimuleren actief te participeren in het onderwijsleerproces, dan leidt dit tot betere leerresultaten. Uit tal van onderzoeken blijkt dat ‘actief leren’ ook meer effectief leren is. Recent onderzoek van de Harvard Universiteit laat zien dat het belangrijk is dat lerenden zich hier bewust van zijn.
Gistermiddag nam Saskia Brand-Gruwel afscheid als decaan van de faculteit Psychologie en Onderwijswetenschappen bij de Open Universiteit. Ter gelegenheid daarvan werd zij door Rob Koper geïnterviewd over ‘onderwijsinnovatie’.
Ik ken Saskia sinds 1985. Saskia begon toen als student in Nijmegen.
Van 27 tot en met 29 november 2019 vindt dit jaar de OEB plaats. Vandaag is het volledige programma bekend geworden, van de jubileum-editie die als thema heeft: Discover learning in a world in which learning has no limits.
Heb je dat wel eens? Dat je je koffiezetapparaat wilt ontkalken, het productboekje kwijt bent en niet...
Het bericht Interactieve video als jouw werkplekassistent verscheen eerst op nextlearning.nl.
Wie of wat is VOV? VOV lerend netwerk staat voor ‘Vereniging voor Opleidings- & Vormingsverantwoordelijken’ en is dé vereniging voor iedereen...
Het bericht VOV Lerend Netwerk verscheen eerst op nextlearning.nl.
Als docent heb je in potentie de beschikking over een enorm scala aan leertechnologieën. Hoe kies je de technologie die het beste bij jouw onderwijs past? Michelle D. Miller heeft daar een uitgebreid stappenplan voor samengesteld.
De stappen bestaan uit:
Wat heb je nodig om te beginnen?
Elektronische boeken en e-readers worden al vele jaren gebruikt Toch worden ze in het onderwijs niet op heel grote schaal gebruikt. Ondanks bepaalde voordelen van e-books, is dat maar goed ook.
Matthew Lynch zet de redenen op een rij (ik hanteer een andere volgorde).
Ik werk regelmatig aan videos, animaties, screencasts en bv. infographics. Maar wat is nu echt een goede video? Ik krijg regelmatig de vraag hoe lang een video mag zijn, maar het gaat natuurlijk niet om de lengte maar om de inhoud. Mayer heeft hier 10 principes voor ontwikkeld.
Het bericht Hoe ontwikkel je goede video’s en andere multimedia voor leren? De 10 principes van Richard Mayer verscheen eerst op Ennuonline.
Dit najaar ben ik als docent/ontwikkelaar betrokken bij een aantal online en blended programma’s over onderwijsinnovatie, blended learning en e-learning. Belangstelling om deel te nemen?
Module Innoveren binnen het onderwijs
Volgende week gaat de module Innoveren binnen het onderwijs van start.