Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De Reclasseringsacademie is zowel het opleidingsinstituut voor de reclasseringsorganisaties in Nederland als de centrale ingang voor persoonlijke en professionele ontwikkeling van medewerkers van Reclassering Nederland. Afgelopen jaar heeft zij het LMS van IM-C geïmplementeerd om zowel haar opleidingsdienstverlening als loopbaanbegeleiding van de medewerkers van Reclassering Nederland beter te kunnen vormgeven. In dit LMS worden zowel [...]
Het bericht Praktijkcase: Implementatie LMS Reclasseringsacademie verscheen eerst op Next Learning 2021.
Vandaag is het onderwijs in regio Midden ook weer begonnen. Ik kan mij voorstellen dat je ook vandaag weer begint met het lezen van blogposts. Deze bijdrage bevat daarom een overzicht van de blogpost die ik sinds 6 juli 2020 heb geschreven (de oudste staan onderaan).
…
The post Overzicht blogposts geschreven tijdens de zomervakantie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Het onderwijs dat we in dit school/studiejaar verzorgen en volgen, is anders dan anders. Stanford University laat middels ‘Re-Approaching Stanford‘ zien hoe je lerenden online kunt ondersteunen bij dit ‘andere onderwijs’.
‘Re-Approaching Stanford’
The post Voorbeeld ondersteuning lerenden bij onderwijs tijdens coronacrisis first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Instructional Strategies for Today is een mooie samenvatting van een essay met de gelijknamige titel. Wat zijn voorwaarden, effectieve doceerstrategieën en leerzame leerstrategieën voor goed onderwijs (of je er nu wel of geen leertechnologie bij gebruikt)?
Voorwaarden
The post Voorwaarden, doceer- en leerstrategieën voor goed onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Net als bij het traditionele onderwijs, kun je ook diverse keuzes maken als je leertechnologie gaat inzetten binnen onderwijs en opleidingen. Die keuzes maak je op basis van ontwerpcriteria. In 6 Models for Blended Synchronous and Asynchronous Online Course Delivery beschrijft Heather Farmer een aantal ontwerpcriteria en zes modellen.
The post Meer modellen voor 'blended' onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Afgelopen dinsdag en vandaag heb ik op verzoek van het Summa College een webinar verzorgd over hoe je het leerzame karakter van blended learning kunt versterken.
Het webinar startte met twee vragen waarmee ik de voorkennis over blended learning wilde activeren.
The post Webinar Hoe kunnen we de effectiviteit van blended learning vergroten? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Het hybride flexibele, oftewel HyFlex, cursusmodel is een onderwijsaanpak die face-to-face (F2F) en online leren op een speciale manier combineert. Klassikale sessies en verschillende leeractiviteiten worden face-to-face, synchroon online en asynchroon online aangeboden. Dit model is al in 2010 geïntroduceerd,
The post Wat je moet weten over het HyFlex-cursusmodel first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Nu we ‘door omstandigheden’ veel meer ervaring hebben opgedaan met synchroon online communiceren -bijvoorbeeld tijdens virtual classroom sessies- hebben we ook beperkingen ervaren ten aanzien van live online communiceren. Aangezien thuiswerken en synchroon online leren ook grote voordelen hebben en voorlopig op grote schaal toegepast zullen blijven worden,
The post Hoe kunnen we beter synchroon online communiceren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Bitmoji is een merk van SnapChat. Met behulp van een applicatie kun je je eigen persoonlijke ‘emoji’ maken, een soort avatar oftewel cartoonfiguur. Volgens Tim Stahmer maken docenten zich via sociale media druk over het gebruik hiervan bij online leren.
The post Bitmoji bij online leren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Deze vraag probeert Michael Wesch te beantwoorden in onderstaande video van ruim 10 minuten.
Wesch gebruikt zelf al vele jaren video’s binnen zijn onderwijs. In 2008 is hij bekend geworden met zijn video ‘
The post Hoe kun je eenvoudige video's voor online onderwijs maken? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Tijdens mijn vakantie vroeg Dominique Sluijsmans (@dmasluijsmans) of ik wilde reflecteren op de bijdrage Building blocks for online learning. In deze blogpost laat docente Tricia Ebarvia zien hoe je een face-to-face lesrooster kunt herstructureren in een volledig online programma.
The post Mijn reflectie op Building blocks for online learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Tijdens mijn vakantie ben ik weer diverse artikelen tegen gekomen met tips en reflecties met betrekking tot het onderwijs van na de zomervakantie, waarbij leertechnologie als gevolg van ‘corona’ een noodzakelijke rol zal spelen. Een aantal van die bijdragen wil ik kort samenvatten.
The post Artikelen over technologie ondersteund onderwijs na de zomervakantie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Online proctoring is een vorm van plaatsonafhankelijke digitale toetsafname, waarbij surveillance online plaatsvindt, met behulp van speciale software. Dankzij de coronacrisis zijn onderwijsinstellingen online proctoring op grotere schaal gaan gebruiken. Tijdens de vakantie ben ik twee informatieve bronnen over online proctoring tegen gekomen.
The post Interessante bronnen over online proctoring first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
In Duitsland dragen lerenden na de zomervakantie ook mondkapjes in de klas om het risico op een ‘coronabesmetting’ te reduceren. Ook in ons land wordt hier weleens voor gepleit. ‘Mondkapjesonderwijs’ blijkt vanuit onderwijskundig perspectief ook belemmeringen te hebben.
The post Liever online onderwijs dan ‘mondkapjesonderwijs’? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Op het gebied van ‘technology enhanced learning’ gebruiken we verschillende typen leertechnologieën. Mijn oud-collega Ronny Lohuis licht een aantal van die typen technologieën nader toe.
Ronny stelt terecht dat je bij de invoering van ‘technology enhanced learning’ niet moet starten met de selectie van technologie.
The post Leertechnologieën nader toegelicht first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
De afgelopen twee weken zijn we met vakantie in Griekenland geweest. Eerst een week zeilen bij Lefkas, daarna een weekje in een appartement in Parga. Die vakantie hadden we al geboekt in oktober 2019. Na maart had ik deze vakantie waarschijnlijk niet geboekt.
The post Zeilen bij Lefkas en een weekje Parga first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.