Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor augustus 2016

Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Afscheid nemen van afleiding?

Vanochtend las in via Blendle een essay over het belang van ‘sprezzatura’ als een manier om de vele afleidingen waar we dagelijks mee geconfronteerd worden, hanteerbaar te maken. Afleiding schijnt echter ook soms productief te werken. In het voorjaar van 1990 kreeg ik mijn eerste baan. Ik ging toen altijd met de trein naar mijn [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 31-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Autorijden en whatsappen?! Geen goed idee ;-((

Banner-2-Studenten

Via Dutch Cowboys werd ik geattendeerd op de campagne: It Can Wait. De campagne heeft als doelstelling het gebruik van […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe creëer je binding tussen student en opleiding? (studiedag)

Op donderdag 22 september 2016 organiseert FACTA een studiedag over ‘binding’. Ik verzorg hier een presentatie over binding bij online leren. FACTA vertaalt ‘binding’ als het gevoel van ‘thuis zijn’ dat de student ervaart bij zijn opleiding en instelling. Binding wordt gezien als een belangrijke beïnvloedende factor bij studiesucces binnen het hoger onderwijs. Tijdens deze [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Schat ik de impact van Pokemon Go voor het onderwijs verkeerd in?

Onlangs kreeg ik via Twitter forse kritiek op mijn kritische beschouwing van de relevantie van Pokemon Go voor het onderwijs. In deze blogpost ga ik in op de argumenten. Een paar dagen geleden herblogde Komensky Post mijn bijdrage Hoe relevant is Pokemon Go voor het onderwijs? die ik op 13 juli 2016 schreef. In deze [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Meer connectie maken met studenten door als docent het studentenleven in te duiken

Om meer zicht te krijgen in hetgeen studenten beweegt, is assistant professor Michael Wesch het studentenleven ingedoken, met een podcast als document. Volgens Wesch leidt deze aanpak tot nieuwe inzichten in leren. De eerste keer dat ik aandacht besteedde aan Michael Wesch, was in 2007. Wesch had toen, als cultureel antropoloog, een video gemaakt over [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Reserveer het boek MensenOrganisaties: 24 evoluties onder de loep (Weet wat er speelt bij strategisch HRD)

Voor de zomervakantie heb ik een hoofdstuk geschreven voor het boek “MensenOrganisaties: 24 evoluties onder de loep”. Dit boek verschijnt half oktober, maar kan nu al worden gereserveerd. Het boek is geredigeerd door Janneke Schenning (directeur van Schouten & Nelissen University), Robert-Jan Simons en Tijs Besieux. Robert-Jan heeft me een tijd geleden benaderd met de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Indienen projectvoorstellen stimuleringsregeling Open en online onderwijs

  Vlak voor de zomervakantie is de derde tranche van de stimuleringsregeling Open en online onderwijs gelanceerd. Deadline voor het indienen van projectvoorstellen is 15 december 2016. Bericht van SURF: De stimuleringsregeling biedt universiteiten en hbo-instellingen de mogelijkheid co-financiering aan te vragen voor het ontwikkelen van projecten op het gebied van open en online onderwijs. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Deelname online leren groeit, maar niet sterk

US News vat onderzoeken samen naar de ontwikkeling van online leren in de VS. Mij vallen daarbij overigens een aantal andere zaken op, dan US News. US News presenteert vier grafieken. In de eerste grafiek geven zij aan dat de deelname aan online leren tussen 2014 en 2016 is gestegen. Deze stijging is praktisch volledig [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moeten we maar stoppen met webcolleges?

Een jaar of tien geleden nam de populariteit van het opnemen van hoorcolleges toe. Zoals zo vaak bij nieuwe leertechnologie, temperde het enthousiasme naar verloop van tijd. Is het tijd om afscheid te nemen van de zogenaamde weblectures oftewel webcolleges? Ronald Spruit van Avans attendeerde mij gisteren op het artikel ‘Webcolleges:zegen of vloek?’ van Nynke [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Internationale ILIAS-conferentie in Nederland

ILIAS is een van oorsprong Duitse open source digitale leeromgeving. Op 8 en 9 september aanstaande vindt de 15de ILIAS-conferentie in Utrecht plaats. Ik verzorg er de openingskeynote. Deze conferentie besteedt met 22 presentaties en 13 workshops veel aandacht aan ontwikkelingen en toepassingen met betrekking tot ILIAS. Ik ken de applicatie zelf niet goed, maar [...] Lees verder
Van Avetica | 23-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Opdrachten inleveren met Moodle Mobile 3.1.2

De ontwikkelingen van de Moodle Mobile app blijven doorgaan. Bij elke nieuwe release komt er weer nieuwe functionaliteit bij. Bij de nieuwe release van Moodle Mobile 3.1.2 kan een deelnemer opdrachten inleveren zowel bestanden als online teksten. Daarnaast kunnen gebruikers wiki pagina […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Opdrachten inleveren met Moodle Mobile 3.1.2 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

De verhalen over het einde van MOOCs zijn schromelijk overdreven

Hoogleraar Jonathan Rees interpreteert het vertrek van Daphne Koller bij Coursera als een teken dat MOOCs verworden tot spookschepen. Ik heb moeite met zijn benadering. In Why America’s MOOC pioneers have abandoned ship schrijft dat Rees dat een aantal oprichters van MOOC-platforms hun ‘kindjes’ inmiddels vaarwel hebben gezegd, en andere dingen zijn gaan doen. Hij [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

58 aanbevelingen op basis van onderzoek naar Massive Open Online Courses

Onderzoekers van de Britse Open Universiteit hebben een rapport geschreven waarin zij eigen onderzoek naar massive open online courses samenvatten, en 58 aanbevelingen formuleren. Deze aanbevelingen zijn wat mij betreft voor een groot deel ook relevant voor online en ‘blended’ leren in het algemeen. Willem van Valkenburg heeft al samengevat wat de belangrijkste aspecten in [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoek naar de potentie van blockchain-technologie voor leren

Blockchain is één van de meest trendy technologieën op dit moment. Deze technologie kan bijvoorbeeld grote gevolgen hebben voor de financiële wereld. Maar ook op het gebied van onderwijs en leren kan deze technologie worden gebruikt. De Britse Open Universiteit heeft een aparte website gelanceerd, Open Blockchain. Zij leggen hier uit hoe blockchain werkt, en [...] Lees verder
Van Avetica | 20-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Verjaardag van Moodle #14jaar

14 jaar geleden zag Moodle 1.0 voor het eerst het levenslicht. Oprichter Martin Dougiamas was de logge leermanagementsystemen van toen zat. Het moest flexibeler en meer gericht op het leerproces dan een groepering van functionaliteit bij elkaar. Dus niet alle […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Verjaardag van Moodle #14jaar verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

L&D zou “employee-led learning” moeten ondersteunen

Werknemers dragen steeds meer zelfverantwoordelijkheid voor hun eigen leren en ontwikkelen. Afdelingen L&D hebben een belangrijke taak hen hierbij te ondersteunen. Hoe zou dat kunnen? “Do It Yourself” wordt steeds belangrijker binnen Westerse samenlevingen. Individuen printen zelf producten, dragen meer eigen verantwoordelijkheid voor zorg en kunnen minder vaak terugvallen op collectieve voorzieningen. Je geeft mensen [...] Lees verder
Van Avetica | 19-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Visuele weergave voortgang voltooide activiteiten

Als je de nieuwe Moodle plugin Completion Progress bekijkt, dan herken je gelijk de populaire plugin ‘Progress Bar‘. Beide plugins geven op een mooie visuele manier de voortgang weer van je activiteiten in je Moodle cursus en vallen onder de […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Visuele weergave voortgang voltooide activiteiten verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Laat lerenden toetsvragen maken

Door lerenden toetsvragen te laten maken, bevorder je actieve verwerking van de leerstof. Om goede vragen te maken, zul je de leerstof eerst immers moeten beheersen. Ook kan het de docent tijd schelen. Arie van Deursen beschrijft zijn ervaringen. Arie van Deursen past deze verwerkingsopdracht sinds een aantal jaren toe binnen een vak met zo’n [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

WWWDOT als instrument om informatie te selecteren

Gisteren besteedde ik aandacht aan acht essentiële digitale vaardigheden. De ontwikkeling van informatievaardigheden is daar een belangrijk onderdeel van. Aan de Universiteit van Michigan hebben ze een raamwerk ontwikkeld dat lerenden kan helpen om informatie op internet te evalueren. Het raamwerk noemen de samenstellers WWWDOT: Wie heeft de tekst geschreven en wat zijn hun kwalificaties? [...] Lees verder
Van Avetica | 17-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Geen Moodlemoot 2016

Het bestuur van de Ned-Moove heeft haar leden laten weten dat er geen Moodlemoot dit jaar georganiseerd wordt. Wel komt er een najaarsseminar en starten ze met de voorbereidingen van de MoodleMoot 2017 en het 10-jarig bestaan van de Ned-Moove. Ik […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Geen Moodlemoot 2016 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Acht essentiële digitale vaardigheden

Kennisnet en SLO onderscheiden elf ’21e eeuwse vaardigheden’. Vanochtend stuitte ik op een bijdrage waarin ‘digitale intelligentie’ in acht essentiële vaardigheden wordt uitgewerkt. In deze blogpost vergelijk ik beide indelingen. Volgens Yuhyun Park wordt de ontwikkeling van kinderen vandaag de dag beïnvloed door de digitale content die zij consumeren, door de online ontmoetingen en door [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

De andere betekenis van ‘deep learning’

Binnen het onderwijs, en op het gebied van leren en ontwikkelen, zou het vooral ook moeten gaan om ’deep learning’, en niet alleen om oppervlakkig leren. Dit begrip heeft echter ook een andere betekenis. Bij “deep learning’ oftewel verdiepend leren ontwikkel je als lerende begrip van concepten, herken je patronen of verbanden binnen cq tussen verschillende feiten [...] Lees verder
Van New Heroes | 15-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Leuke dag of echt veranderen?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

De oorsprong en waarde van ’70-20-10’

Onderzoek naar ’70-20-10’ heeft vooral betrekking op ‘leiderschap’. Dat maakt dat je voorzichtig moet zijn met het generalisaties van dit model. Ook valt op 25% van de meest belangrijke leerervaringen niet binnen dit referentiekader valt. Het belangrijkste aan dit model is echter de erkenning en waardering van andere leeractiviteiten dan cursussen, trainingen en studiedagen. Eén [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarom en hoe onderwijsinstellingen van digitale leeromgeving veranderen

Bijna twintig jaar geleden implementeerden onderwijsinstellingen voor het eerst elektronische leeromgevingen. Op dit moment overweegt een aantal om over te stappen naar een andere digitale leeromgeving. Wat zijn redenen van instellingen, en welke tips heeft men voor anderen? How colleges make the big LMS switch beschrijft redenen van zes onderwijsinstellingen die de laatste jaren de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Technologische ontwikkelingen luiden vierde industriële revolutie in

Leren, opleiden en onderwijs vindt altijd plaats binnen een maatschappelijke context. Deze context is van invloed op de inhoud van datgene wat we leren, en de wijze waarop we leren. Volgens het Wereld Economisch Forum staan we aan de vooravond van de vierde industriële revolutie, die bepalend zal zijn voor de inrichting van onze samenleving [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

De voordelen van artificiële intelligentie voor het hoger onderwijs

Artificiële oftewel kunstmatige intelligentie biedt volgens Rose Luckin vier kansen voor het hoger onderwijs. Het fraaie van haar bijdrage is dat zij via het benoemen van deze kansen flinke kritiek uit op bestaande toepassingen van AI. Het hoger onderwijs bereidt studenten voor het functioneren binnen een wereld waarin AI een steeds belangrijkere plaats inneemt. Volgens [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Maatregelen noodzakelijk om sociale kwestie 2.0 tegen te gaan

De laatste tijd besteed ik veel aandacht aan een technologische trend , die steeds meer impact lijkt te krijgen op ons bestaan: robotisering. Het cliché dat deze ontwikkeling kansen en risico’s met zich mee brengt, klopt ook nu weer als een zwerende vinger. Op tal van terreinen zijn daarom maatregelen nodig om de ‘sociale kwestie 2.0’ tegen te [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Welke onderwijsactiviteiten kunnen niet door een robot worden uitgevoerd?

Half juli schreef ik over beroepen die waarschijnlijk niet vervangen kunnen worden door robots.  De aard van het werk is daarbij van invloed. Welke onderwijsactiviteiten kunnen bijvoorbeeld niet worden gerobotiseerd? Volgens Anya Kamenetz kunnen robots de volgende onderwijsactiviteiten niet uitvoeren: Een knuffel geven. Daarmee doelt zij op empathie kunnen tonen, maar ook op kunnen samenwerken, kunnen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe 3D (kunst)onderwijs kan versterken

Vanochtend kwam ik via Facebook een zeer fraaie video tegen die volgens mij in nog geen drie minuten laat zien wat de meerwaarde van 3D voor het (kunst)onderwijs kan zijn. Het gaat om onderstaande video van de University of Georgia. Maker Lena Gieseke heeft een 3D animatie gemaakt die je in staat stelt Picasso’s indrukwekkende ‘Guernica’ meer in [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoeveel tijd zijn we kwijt aan ICT-onderhoud?

Informatie- en communicatietechnologie moet ons leven een stuk makkelijk maken. Voor een groot deel doet ICT dat ook. Maar aan de andere kant zijn we volgens mij ook heel wat tijd kwijt aan onderhoud en beheer van ICT. Ik wil dat illustreren aan de hand van drie voorbeelden, waarbij deze blogpost tevens een test is. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Helpt Blacklist je te focussen op je belangrijkste werkzaamheden?

Het is belangrijk dat je je kunt focussen op één taak. Of je nu werkt of leert: als je snel wisselt tussen verschillende taken, dan gaat dat ten koste van de productiviteit. De applicatie ‘Blacklist’ wil gebruikers ondersteunen bij zelfregulering. De vraag is echter of Blacklist deze belofte waar maakt. Ik heb deze week nog [...] Lees verder
Van Avetica | 08-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Automatisch aanmelding in Moodle cursus

Met enige regelmaat wordt de vraag aan ons gesteld: dat tussenscherm die deelnemers krijgen als ze een cursus willen volgen, kan dat er niet uit? Ja, met de aanmeldingsmethode Auto enrolment kan dit prima. Maar het is niet bruikbaar voor elke situatie. […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Automatisch aanmelding in Moodle cursus verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Zomervakantie in Turkije: strand en zeilen

Gisteravond laat zijn we teruggekeerd van twee weken vakantie in Turkije. Week één bestond uit een ontspannen strandvakantie in Ölüdeniz. Tijdens de tweede week hebben we voor de derde achtereenvolgende keer gezeild in de Baai van Fethiye. Deze blogpost bevat een impressie, waarin ik ook stil sta bij de gevolgen van de politieke en ‘veiligheids’-situatie [...] Lees verder
Van Avetica | 04-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Archiveer je oude Moodle cursussen

Bijna elke Moodle site heeft er wel last van: cursussen die zijn afgelopen, maar nog wel zichtbaar staan. Denk aan de VO-scholen die nu in hun jaarovergang zitten of aan opleidingsinstituten die per uitvoering van een opleiding een aparte cursus aanmaken. […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Archiveer je oude Moodle cursussen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 01-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Benchmark je Moodle site

Belangrijk bij elke site die gehost wordt, dus ook bij Moodle, is de snelheid. Hoe snel is de pagina ingeladen in je browser. Er zitten hier twee kanten aan: hoe snel is de server waarop Moodle draait en wat is […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Benchmark je Moodle site verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder