Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor juli 2022

Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Bloemlezing AI voor leren, opleiden en onderwijs als laatste blogpost voor de zomerstop

Deze weblog kent na vandaag een zomerstop. Rond 22 augustus 2022 start ik weer met bloggen. Toch behoefte aan leesvoer? Deze blogpost bevat een overzicht van bronnen over artificiële intelligentie voor leren, opleiden en onderwijs die jullie de komende weken kunnen lezen. AI in education – what can we expect

The post Bloemlezing AI voor leren, opleiden en onderwijs als laatste blogpost voor de zomerstop first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

AI kan helpen evaluaties door lerenden meer bruikbaar te maken (maar…)

Evaluaties door lerenden kunnen waardevol zijn, maar pakken ook vaak negatief uit. Bij de Australische Queensland University of Technology gebruiken ze artificiële intelligentie om bruikbare feedback van lerenden op het onderwijs te genereren. Als onderwijsinstellingen het onderwijs evalueren, dan zien docenten de opmerkingen die lerenden dikwijls anoniem maken vaak met

The post AI kan helpen evaluaties door lerenden meer bruikbaar te maken (maar…) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Emoji’s kunnen tot misverstanden leiden

Bij tijd- en plaatsonafhankelijk communiceren mis je non-verbale signalen. We proberen dit deels op te vangen door emoji’s te gebruiken. Onderzoek van Slack en Duolingo onder 9.400 werknemers uit elf landen naar het gebruik van emoji’s wijst op de potentie en op risico’s. Persoblogger.de vat de uitkomsten van het onderzoek

The post Emoji’s kunnen tot misverstanden leiden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Een aantal leertechnologieën wordt steeds meer gebruik en lerenden en docenten lijken dat prima te vinden

McKinsey heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van acht typen leertechnologieën, sinds de Corona-pandemie. In de bijdrage How technology is shaping learning in higher education doen de onderzoekers verslag. De titel van de bijdrage dekt de lading ervan trouwens niet. Het artikel gaat namelijk niet over hoe het (hoger) onderwijs

The post Een aantal leertechnologieën wordt steeds meer gebruik en lerenden en docenten lijken dat prima te vinden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Kan AI een belangrijke tekortkoming van L&D helpen tegengaan?

Artificiële intelligentie (AI) kan volgens Markus Bernhardt bijdragen aan een noodzakelijke verbetering op het gebied van leren en ontwikkelen (L&D). Tot nu toe is L&D er volgens hem  maar beperkt in geslaagd om af te stappen van de ‘one-size-fits-all trainingen’ en daadwerkelijk werk te maken leren dat effectief is en

The post Kan AI een belangrijke tekortkoming van L&D helpen tegengaan? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

De niet nagekomen beloftes van leertechnologie (en hoe we dat kunnen verbeteren)

Hoogleraar Natalia Kucirkova stelt in een opiniebijdrage op de website van het World Economic Forum dat leertechnologie ‘big business’ is. Deze bedrijfstak heeft volgens haar hooggespannen verwachtingen niet waar kunnen maken. Zij pleit daarom voor een cultuuromslag.  Volgens analisten zal de markt voor leertechnologie -door Natalia Kucirkova omschreven als technologie

The post De niet nagekomen beloftes van leertechnologie (en hoe we dat kunnen verbeteren) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

FCe Postbachelor opleiding e-Learning start op 4 oktober 2022 (en ik ben weer één van de docenten)

Op 4 oktober 2022 start de FCe Postbachelor opleiding e-Learning. Deze opleiding  behandelt tal van aspecten van e-learning en is ‘blended’ van opzet. Marcel de Leeuwe coördineert de opleiding en is hoofddocent. Ik verzorg als gastdocent drie onderdelen. Deze opleiding bestaat uit: 13 lesavonden (3 uren) 7 webinars (1,5 uur)

The post FCe Postbachelor opleiding e-Learning start op 4 oktober 2022 (en ik ben weer één van de docenten) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Raamwerken, modellen en toolkits op het gebied van learning design

Ben je op zoek naar modellen, kaders of hulpmiddelen op het gebied van ‘learning design’? Danielle Hinton (@hintondm) heeft een Padlet gemaakt met korte beschrijvingen en links naar een groot aantal bronnen op dit gebied. Je vindt hier tientallen verwijzingen naar wetenschappelijke artikelen en websites. Voorbeelden zijn: Learner Designer Tool

The post Raamwerken, modellen en toolkits op het gebied van learning design first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Wat zijn jouw meest favoriete leertechnologieën van 2022 @C4LPT

Op woensdag 1 september 2022 is Jane Hart van plan de resultaten van de 16de inventarisatie van de Top 200 Tools for Learning 2022 te publiceren. Wil jij jouw favoriete leertechnologieën ook doorgeven (deadline 25 augustus 2022)? Hieronder vind je mijn top tien. Leertechnologieën zijn technologieën die speciaal voor leren,

The post Wat zijn jouw meest favoriete leertechnologieën van 2022 @C4LPT first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Online cursus onderwijsinnovatie volgen (met mij als docent)?

Wil je jouw expertise op het gebied van onderwijsinnovatie vergroten? Ben je benieuwd naar succes- en faalfactoren van onderwijsinnovaties? Begin september 2022 start bij de Open Universiteit de gecertificeerde ‘professional course’ Innoveren binnen het onderwijs, met mij als docent. In deze online cursus gaan we in het algemeen in op

The post Online cursus onderwijsinnovatie volgen (met mij als docent)? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

De invloed van big data op onderwijs en opleiden

Volgens Allan Smith is er sprake van zeven belangrijke trends op het gebied van opleiden en onderwijs, dankzij ontwikkelingen op het gebied van big data. Ik heb echter nogal wat aan te merken op deze bijdrage. Smith schrijft dat we in toenemende mate gebruik maken van e-learning en dat big

The post De invloed van big data op onderwijs en opleiden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Virtuele toer door de Stevenskerk als schoolopdracht

Je kunt technologie ook gebruiken om lerenden te laten creëren. Een mooi voorbeeld is deze virtuele toer door de Nijmeegse Stevenskerk die is gemaakt door drie studenten van ROC Nijmegen. Ik las gisteren in De Gelderlander dat Chiara Bals, Daan van Beijnum en Quinn van Dongen ruim anderhalf jaar bezig

The post Virtuele toer door de Stevenskerk als schoolopdracht first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zeven uitgangspunten voor effectief leren

De OESO (OECD) heeft zeven uitgangspunten vastgesteld waar elke leeromgeving aan zou moeten voldoen zodat leren effectief is, en rekening houdt met de behoeften van leerlingen. Volgens de OESO zorgt de optelsom van deze principes voor de kracht. Volgens Catherine Meilleur moet ook e-learning (en blended learning) aan al deze

The post Zeven uitgangspunten voor effectief leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

De Baldwin-test voor leertechnologie

Charles Logan wijst terecht op de overspannen verwachtingen die ontwikkelaars van leertechnologie dikwijls wekken met hun taalgebruik. Een aangepaste Baldwin-test moet helpen om hier door heen te prikken. Taal wordt volgens Logan vaak gebruikt om macht te vergaren en invloed uit te oefenen. Nieuwe technologieën zoals AI genereren ook taal.

The post De Baldwin-test voor leertechnologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Vlaamse geleerde lessen over hoger onderwijs tijdens de coronacrisis

Studenten Onderwijskunde van de KU Leuven hebben evaluatieve gesprekken gevoerd over twee jaar onderwijs tijdens de coronapandemie, met in totaal 48 studenten, docenten, begeleiders en opleidingsverantwoordelijken aan hogescholen en universiteiten. In deze blogpost vatten Eline Vanassche en Marlou Mespreuve de belangrijkste inzichten samen. De centrale vraag luidde: wat leert de

The post Vlaamse geleerde lessen over hoger onderwijs tijdens de coronacrisis first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Moet je binnen de eigen organisatie vooral schriftelijk communiceren?

Erwin Blom van Fast Moving Targets attendeert zijn lezers in één van de edities van ‘Handpicked’ van deze week op de 37signals Guide to Internal Communication van het bedrijf dat onder meer de projectmanagement applicatie Basecamp ontwikkelt. 37signals beschrijft daarin hoe, waar, waarom, en wanneer zij communiceren. Hoe kun je

The post Moet je binnen de eigen organisatie vooral schriftelijk communiceren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder