Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor juli 2021

Van Avetica | 26-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

H5P nieuwe content types bruikbaar in Moodle?

Live engagement tools In juni publiceerde H5P over het uitkomen van ‘live engagement tools’. Een drietal nieuwe (beta) content types met de mogelijkheid om live in te zetten tijdens een virtuele of fysieke bijeenkomst. Bij deze nieuwe content types kunnen gebruikers realtime reageren en jij als docent kunt dit ook direct volgen. Het gaat om: […]


Het bericht H5P nieuwe content types bruikbaar in Moodle? is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Avetica | 22-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Meer mogelijk met multi-tenancy in Moodle Workplace 3.11.1

Moodle Workplace release 3.11.1 Deze week is versie 3.11.1 uitgekomen van Moodle Workplace. Alle Premium Moodle Partners bespreken regelmatig de wensen voor de doorontwikkeling van deze grotere broer van Moodle LMS. Eén van de meest gebruikte functies binnen Moodle Workplace is de multi-tenancy. Daarmee kan je per doelgroep of per klant een afgeschermde leeromgeving creëren […]


Het bericht Meer mogelijk met multi-tenancy in Moodle Workplace 3.11.1 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van SBO | 22-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Bouw je eigen E-learnings eenvoudig met H5P – toelichting op de keuze uit 60 microlearnings!

Hier ga je zeker blij van worden. Het maakt niet uit of je nu WordPress of Moodle gebruiker bent. Je kunt je hele verhaal voortaan interactief brengen en dat zonder al te veel kennis. De H5P interacties zijn namelijk zeer intuïtief. Of je nu gelijk van start gaat of toch eerst wilt kijken hoe het [...]

Het bericht Bouw je eigen E-learnings eenvoudig met H5P – toelichting op de keuze uit 60 microlearnings! verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 22-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

imc Express crash course: Maak je eigen e-learning module in 50 minuten

Zelf een kwalitatieve elearning module maken in 50 minuten. Onmogelijk?Nee hoor. Tanja Baars (Manager imc Nederland & België) gaat in deze praktijksessie met jou aan de slag om een elearning module te ontwikkelen die je na afloop direct als web-content, SCORM-module of ebook kunt gebruiken in jouw organisatie. Deze razendsnelle ontwikkeling is mogelijk door imc’s [...]

Het bericht imc Express crash course: Maak je eigen e-learning module in 50 minuten verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Zomerstop

Vanaf vandaag tot en met 23 augustus las ik een zomerstop in, en zal ik geen nieuwe blogposts plaatsen. Ik wens jullie een fijne vakantie.

The post Zomerstop first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 21-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Vragenpool verbeteringen in Moodle 4.0

Moodle 4.0 Eind 2021 zal de lang verwachte 4.0 versie van Moodle uitkomen. Officieel staat deze voor november 2021 gepland maar de verwachting is dat dit eerder december zal worden. We zouden er in ieder geval voor de kerst over moeten kunnen beschikken. Moodle 4.0 wordt een versie waarin de hele gebruikers interface er anders […]


Het bericht Vragenpool verbeteringen in Moodle 4.0 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van SBO | 21-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Interactief leren met Scenario-based e-Learning

Let op: dit is een online sessie en wordt gegeven op woensdag 13 oktober van 11:00-12:00. Scenario-based e-Learning of Branching Scenario is een krachtige interactieve e-Learning werkvorm waarmee je complexere leerdoelen kunt bereiken. Het is een verhalende manier waarin de lerende in een praktijksituatie zijn kennis moet toepassen en actie onderneemt. Het daagt de lerende uit, [...]

Het bericht Interactief leren met Scenario-based e-Learning verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 21-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Interactief leren met Scenario-based e-Learning

Let op: deze sessie wordt alleen gegeven tijdens het live event op 27 september. Scenario-based e-Learning of Branching Scenario is een krachtige interactieve e-Learning werkvorm waarmee je complexere leerdoelen kunt bereiken. Het is een verhalende manier waarin de lerende in een praktijksituatie zijn kennis moet toepassen en actie onderneemt. Het daagt de lerende uit, vereist dat [...]

Het bericht Interactief leren met Scenario-based e-Learning verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 21-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Eenvoudig interactieve video maken – web-based (H5P)

Let op: deze sessie wordt alleen gegeven tijdens het live event op 27 september. Wil jij ook snel didactisch rendement toevoegen aan je e-Learning video’s? Met Interactieve Video van open source tool H5P kun je een bestaande video verrijken met een interactieve laag. Met meerkeuzevragen, invuloefeningen, extra bronnen, etc. zorg je ervoor dat je lerenden [...]

Het bericht Eenvoudig interactieve video maken – web-based (H5P) verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 21-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Met Design Thinking nieuw ontwerp voor Online Onboarding / Case SVB

Stel: je start met een nieuwe baan en werkt vanaf de eerste dag vanuit huis. Hoe doe je dat in hemelsnaam? Hoe leer je de nieuwe organisatie kennen en hoe word je ingewerkt in tijden van Corona? Bij de SVB broedden we al een tijdje op het ontwerp van een onboarding programma. Op een programma  [...]

Het bericht Met Design Thinking nieuw ontwerp voor Online Onboarding / Case SVB verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Bodycams voor docenten. De volgende stap op het gebied van online surveilleren binnen het onderwijs?

In de Verenigde Staten heeft een conservatieve denktank ervoor gepleit om docenten uit te rusten met bodycams om te voorkomen dat docenten critical race theory doceren. Een belachelijk idee? Zeker. Sidney Fussell van Wired illustreert echter dat scholen al vergeven zijn van technologie die gebruik wordt voor surveilleren. Technologie wordt

The post Bodycams voor docenten. De volgende stap op het gebied van online surveilleren binnen het onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 20-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Jumbo Academy: De kracht van video leren en data analytics

Jumbo lanceerde in 2021 haar nieuwe Business to Business leveringsmodel. Om medewerkers in de winkels hierop voor te bereiden én medewerkers te kunnen selecteren op intrinsieke motivatie voor een B2B Expert rol vanuit de winkels, ontwikkelde Jumbo een opleidingsplan waarin interactieve video een grote rol kreeg. In samenwerking met hihaho ontwikkelde zij de interactieve videoproductie: “B2B [...]

Het bericht Jumbo Academy: De kracht van video leren en data analytics verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 20-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Het faciliteren van ‘gepersonaliseerd leren’ in een Learning Experience Platform (LXP)

Klantcarrousel Next Learning Valley: Marlies neemt je mee in de redenen waarom zij namens Freia en haar 7 opleidingsbedrijven momenteel een LXP inricht voor haar klanten. Wat is gepersonaliseerd leren en hoe zie je dat terug in StreamLXP? Hoe pak je dat nou aan? Waar moet je rekening mee houden? Hoe ziet zo’n LXP er [...]

Het bericht Het faciliteren van ‘gepersonaliseerd leren’ in een Learning Experience Platform (LXP) verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 20-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kan data gedreven leren jou helpen om het leren te optimaliseren?

Met de digitalisering van ons onderwijs lopen we er vaak tegenaan dat het leren steeds meer in een “black box” plaatsvindt, waarbij we geen grip hebben op hoe of wat mensen leren. Enorm zonde, want met digitaal leren hebben we juist de mogelijkheid om fijnmazig de lerende te volgen en het gebruik van onze digitale [...]

Het bericht Hoe kan data gedreven leren jou helpen om het leren te optimaliseren? verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 20-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Zelf Augmented Reality maken

In deze sessie ontdek je hoe je Augmented Reality zelf kan maken. Er komen steeds meer augmented reality apps voor smart glasses, smartphones en tablets. Veel van deze apps zijn gratis te downloaden en vrij te gebruiken. Zonder daarvoor een speciale (dure) AR-bril voor nodig te hebben. Je maakt en kijkt gewoon via je smartphone [...]

Het bericht Zelf Augmented Reality maken verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 20-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Bouw je eigen app – met Apple Swift

Je hebt geen ervaring nodig om apps te ontwerpen en te ontwikkelen. Met Swift in Xcode van Apple kunnen zelfs kinderen van 14 jaar programmeren als professionals. Er is diverse gratis en betaalde software om apps te bouwen. Hier pakken we er één uit om je te laten ervaren hoe het werkt. Voor devices wordt gezorgd. [...]

Het bericht Bouw je eigen app – met Apple Swift verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 20-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Functioneel ontwerp van je app – do’s & dont’s / het verhaal mét beelden

Ingena Visser, Onderwijskundig Adviseur, ontwierp met haar team de app My Do-Reflect-Share tbv leer-en ontwikkelsprints op de werkplek binnen Amsterdam UMC.  Zij maakten het functioneel ontwerp. Daarmee gaf ze opdracht aan de app-bouwer en zorgde er zo voor dat ze daadwerkelijk kreeg wat ze wilde. Ingena deelt haar inzichten met ons. Een functioneel ontwerp helpt [...]

Het bericht Functioneel ontwerp van je app – do’s & dont’s / het verhaal mét beelden verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

De wetenschap van werkplek-instructie

Dankzij de uitwerking van een opdracht van een deelnemer aan een online cursus die ik verzorg, stuitte ik gisteren op het artikel The Science of Workplace Instruction: Learning and Development Applied to Work van Kurt Kraiger en J. Kevin Ford. In deze publicatie pleiten de auteurs voor een nieuwe wetenschap

The post De wetenschap van werkplek-instructie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 19-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hoe overwin je weerstand op feedback geven

Feedback geven vraagt om meer dan de juiste skills. Belangrijk is dat feedback geven een collectief instrument wordt. Het moet door de hele organisatie erkend worden als belangrijke waarde. Dat vraagt om een bedrijfscultuur waarin medewerkers zich veilig voelen om fouten te maken en om te leren. Zo’n cultuur kenmerkt zich door een growth mindset [...]

Het bericht Hoe overwin je weerstand op feedback geven verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Live chat kan deelnemers aan online en blended leren ondersteunen bij het zoeken van hulp

Het is belangrijk dat lerenden hun eigen leren kunnen reguleren. Het zoeken van hulp is daarbij een belangrijke zelfregulerende vaardigheid. Met name volledig online leren doet een groot beroep op zelfregulering. En juist daarbij beschikken lerenden over het algemeen over minder mogelijkheden om ‘real time‘ hulp te krijgen. Jaclyn Broadbent

The post Live chat kan deelnemers aan online en blended leren ondersteunen bij het zoeken van hulp first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je de betrokkenheid van lerenden bij synchroon online leren vergroten?

Neria Sebastien benadrukt in Increasing Student Engagement During Synchronous Online Classes het belang van ‘engagement’ (betrokkenheid) en beschrijft verschillende strategieën die kunnen helpen om deze betrokkenheid bij live, synchroon, online leren te vergroten. Betrokkenheid van lerenden bevordert contact tussen lerenden en docenten, en omvat ook een betekenisvolle connectie tussen de

The post Hoe kun je de betrokkenheid van lerenden bij synchroon online leren vergroten? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 16-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Het is ons gelukt: overstap Totara Learn naar Moodle Workplace

Totara Learn Wie al langer in de Moodle wereld meeloopt weet dat in 2011 Totara Learn is uitgekomen. Totara kopieerde destijds Moodle en bouwde daar allerlei aanvullende functionaliteit bij. Moodle LMS richt zich dan nog voornamelijk op het onderwijs en Totara wilde met aanvullende functionaliteit vooral de zakelijke markt bedienen. Het is Totara met die […]


Het bericht Het is ons gelukt: overstap Totara Learn naar Moodle Workplace is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Leestips voor de zomervakantie

Persoonlijk lees ik tijdens de zomervakantie voornamelijk romans. Maar als je je vakgebied op het gebied van (technologie ondersteund) leren, opleiden en onderwijs wilt bijhouden, dan heb ik hier enkele tips. Designing Effective Instructional Videos Deze bijdrage van The Learning Scientists vat een recent paper samen van Richard Mayer. Mayer

The post Leestips voor de zomervakantie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Laat lerenden online ideeën delen in plaats van zichzelf voor te stellen

Bij online cursussen starten we vaak met online kennismaking. Het achterliggende idee is dat lerenden gemakkelijker met elkaar online interacteren als men elkaar een beetje kent. Recent onderzoek laat zien dat je betrokkenheid eerder bevordert als je lerenden vraagt ideeën over de inhoud van de cursus te delen. Ik start

The post Laat lerenden online ideeën delen in plaats van zichzelf voor te stellen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 14-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Board, een nieuwe Moodle samenwerkingstool

Board Voor Moodle verschijnen elke maand wel een aantal nieuwe plugins. Dat kunnen bijvoorbeeld blokken, filters of cursusformats zijn maar een nieuwe (leer)activiteit komt minder vaak voor. Deze week verscheen de ‘Board‘ activiteit een plugin waarmee je post-it borden aan je cursus kunt toevoegen. Studenten betrokken houden bij je Moodle cursus is altijd lastig en […]


Het bericht Board, een nieuwe Moodle samenwerkingstool is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Wat zegt onderzoek over digitaal lesgeven?

In opdracht van Netwerk Mediawijsheid heeft Bitescience wetenschappelijke onderzoek geanalyseerd over digitaal leren. Wat valt mij daarbij op? Op basis van deze studie zetten de onderzoekers, die verbonden zijn aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, belangrijke bevindingen op een rij rond de volgende thema’s: De voor- en nadelen van online afstandsonderwijs.

The post Wat zegt onderzoek over digitaal lesgeven? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 13-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hoe de combinatie van storytelling en interactieve video leidt tot unieke data analytics

Platform Talent voor Technologie is een publiek-private samenwerking van werkgevers- en werknemersorganisaties en de ministeries van OCW, EZK en SWZ, waarbinnen de kennis en ervaring van Jet-Net & TechNet en Katapult is gebundeld. PTVT gebruikt interactieve video om de veelzijdigheid en aantrekkelijkheid van de technische beroepspraktijk te laten zien. Door de inzet van interactieve video wordt niet [...]

Het bericht Hoe de combinatie van storytelling en interactieve video leidt tot unieke data analytics verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 13-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ‘vertrouwen in vakmanschap’ de zorg kan ontregelen… En hoe het 100% beter kan. Kijkje in de keuken van OLVG.

Het aantonen van bekwaamheid in risicovolle- en voorbehouden handelingen werd in OLVG sinds jaar en dag gedaan door middel van het afnemen van praktijktoetsen. Zorgprofessionals deden een theorietoets en als die met een voldoende werd behaald mochten zij zich inschrijven voor een praktijktoets. De praktijktoets werd afgenomen door een getrainde assessor in een skillslokaal. Dit [...]

Het bericht Hoe ‘vertrouwen in vakmanschap’ de zorg kan ontregelen… En hoe het 100% beter kan. Kijkje in de keuken van OLVG. verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 13-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Schermfilmpje maken (screencasten) met Camtasia

Een schermfilmpje maken (screencasten) is ontzettend handig om ‘even snel’ je scherm vast te leggen op foto of video en dat vervolgens door te sturen of online op te slaan. Screencasten is eigenlijk niet meer of minder dan het filmen of fotograferen van je scherm, maar dan zonder camera. Het is zoveel fijner om in [...]

Het bericht Schermfilmpje maken (screencasten) met Camtasia verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 13-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Koninklijke Militaire Academie: van drilmatig naar handmatig onderwijs

Het onderwijs aan de Koninklijke Militaire Academie is in transitie. De startende officier aan de KMA wordt voortaan niet meer drilmatig (kennen&kunnen) opgeleid, maar handmatig (willen&zijn van officier). Dat betekent een grote cultuurverandering en vraagt om een adaptieve leeraanpak. In onze online sessie geven wij je een beknopt inzicht in de wijze waarop we het [...]

Het bericht Koninklijke Militaire Academie: van drilmatig naar handmatig onderwijs verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 13-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Maak zelf een whiteboard animatie met Videoscribe

Wel eens gehoord dat volgens onderzoek één minuut video evenveel waard is als 1,8 miljoen woorden? Dat blijkt iets genuanceerder te liggen, maar er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in. Want je boodschap overbrengen met bewegend beeld is een aantrekkelijke én effectieve manier van communiceren en draagt bij aan leren. De tool Videoscribe [...]

Het bericht Maak zelf een whiteboard animatie met Videoscribe verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Vernieuwde opzet professioneel programma onderwijsinnovatie

Your Academy, het centrum voor post-initieel onderwijs van de Open Universiteit, biedt onder meer een gecertificeerd online professioneel programma aan over onderwijsinnovatie. Ik ben coördinator van dit programma en verzorg als docent ook twee cursussen binnen dit programma. Vanaf september 2021 verandert de opzet van dit programma. Wat zijn de

The post Vernieuwde opzet professioneel programma onderwijsinnovatie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 12-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Updates van Moodle 3.11.1, 3.10.5 en 3.9.8

Moodle updates Vandaag zijn volgens planning een drietal updates uitgekomen van Moodle LMS. Deze updates bevatten kleine verbeteringen, bugfixes en er zijn beveiligingsissues opgelost. Bekijk per versie de releases notes. Moodle 3.11.1 release notes Moodle 3.10.5 release notes Moodle 3.9.8 release notes Supported versies Versie 3.11 en 3.10 worden actief onderhouden. Moodle 3.9 is een […]


Het bericht Updates van Moodle 3.11.1, 3.10.5 en 3.9.8 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Aanbesteding LMS Zadkine gepubliceerd

Na een proces van ongeveer vier maanden hebben we vrijdag j.l. conform planning de aanbesteding gepubliceerd van het leermanagementsysteem (LMS) dat de kern gaat vormen van de digitale leeromgeving van Zadkine, Techniek College Rotterdam en VAVO Rijnmond College. Vanaf vandaag is deze aanbesteding op TenderNed zichtbaar. Het TenderNed-kenmerk is 320787.

The post Aanbesteding LMS Zadkine gepubliceerd first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Digitale technologie en het mogelijke onderwijs van de toekomst (een ‘niet-dom’ optimisme)

Digital technology and the futures of education – towards ‘non-stupid’ optimism is een -naar eigen zeggen- constructief-kritisch paper van Keri Facer en Neil Selwyn, in opdracht van de UNESCO. De auteurs constateren op basis van een terugblik op veertig jaar gebruik van leertechnologie dat ‘ed tech’ de hooggespannen verwachtingen niet

The post Digitale technologie en het mogelijke onderwijs van de toekomst (een ‘niet-dom’ optimisme) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 09-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.46

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.46 verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hoe is het online evenement “Innovatief leren over Onderwijsinnovatie” dit jaar verlopen?

Van 22 juni tot en met 5 juli 2021 heb ik bij de Open Universiteit een online evenement over onderwijsinnovatie verzorgd. Op basis van de evaluatie van verleden jaar had ik enkele bijstellingen doorgevoerd. Daarom blik ik in deze bijdrage weer terug op het concept en het verloop. Ik ben

The post Hoe is het online evenement “Innovatief leren over Onderwijsinnovatie” dit jaar verlopen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Madrid Micro-credential Verklaring

Eind juni 2021 vond de jaarlijkse conferentie plaats van het European Distance and E-learning Network (EDEN). Deze zou normaliter in Madrid hebben plaatsgevonden, maar vanwege de bekende redenen nu online. Eén van de resultaten van deze conferentie is de Madrid Micro-credential Statement (pdf). Deze verklaring bevat vooral een aantal belangrijke

The post Madrid Micro-credential Verklaring first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Neuromythes tieren welig, maar ook kennis van ‘bewezen’ onderwijspraktijken

Via Stephen Downes ben ik vandaag op deze internationale studie over neuromythes en ‘bewezen’ onderwijspraktijken uit 2019 gestuit (pdf). Ik wil de belangrijkste elementen vertaald op een rij zetten. Een belangrijke conclusie is dat onderwijsontwerpers, docenten en managers in veel neuromythes geloven, maar ook op de hoogte zijn van diverse

The post Neuromythes tieren welig, maar ook kennis van ‘bewezen’ onderwijspraktijken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 06-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Notificaties van forumberichten op Telegram

Betrokkenheid via notificaties Veel cursusontwikkelaars en docenten hopen op actieve discussies in het forum dat ze in hun Moodle cursus hebben toegevoegd. Het forum is echter een a-synchrone vorm van communicatie. Ik kan nu iets op het forum plaatsen en een paar uur later reageert iemand anders pas, waarbij ik dan inmiddels wat anders aan […]


Het bericht Notificaties van forumberichten op Telegram is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Zijn dit echt vier voordelen van gamification bij online leren?

E-learning Inside beschrijft vier veronderstelde voordelen van gamification, het toepassen van spelelementen binnen een context die niet voor spelen is bedoeld. Wat blijft van hun betoog over als je kijkt naar de onderbouwing? De auteur start met het bekende betoog dat veel mensen dikwijls games spelen. We hebben schijnbaar behoefte

The post Zijn dit echt vier voordelen van gamification bij online leren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Dankzij VR problemen leren oplossen

Recent Australisch onderzoek toont aan dat virtual reality (VR) een bruikbare technologie is om probleemoplossende vaardigheden aan te leren en te oefenen. Er is volgens de onderzoekers ook sprake van transfer van met VR-technologie aangeleerde probleemoplossende vaardigheden naar het echte leven. Tijdens het onderzoek moest een groep van 120 kinderen

The post Dankzij VR problemen leren oplossen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Een interactief hybride (simultaan) college organiseren voor meer dan 1500 studenten

Verleden jaar heeft de Universiteit van Amsterdam het Hybrid Learning Theatre (HLT) gelanceerd. Projectleider Maud Pols deelt in How to create an interactive lecture for +1500 students? The Hybrid Learning Theatre de ervaringen met deze faciliteit. Pols gaat in op de inrichting van de ruimte, de technische aspecten en op

The post Een interactief hybride (simultaan) college organiseren voor meer dan 1500 studenten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Waarom de vraag “kunnen we non-formeel leren meten?” eigenlijk de verkeerde vraag is

Werknemers leren op verschillende manieren. Bijvoorbeeld via cursussen en trainingen, door het actief verwerken van informatie, en in dialoog met anderen. Volgens Lisa Owens kijken we alleen bij formeel leren naar meetbare leerresultaten. Zij stelt echter dat we ook non-formeel leren kunnen meten. Daarbij legt zij ook een verband tussen

The post Waarom de vraag “kunnen we non-formeel leren meten?” eigenlijk de verkeerde vraag is first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 01-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Microsoft Teams Meeting nu als Moodle activiteit

Moodle activiteit Toen ik maart 2020 een overzicht gaf van virtual classrooms stond MS Teams daar ook al bij. Maar wel als een plugin voor de Atto editor en niet als activiteit. Alle concurrerende systemen hebben een activiteit in Moodle ontwikkeld en dat is ook de meest logische keuze. Maar nu is er voor Microsoft […]


Het bericht Microsoft Teams Meeting nu als Moodle activiteit is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je een succesvolle hybride, simultane, bijeenkomst organiseren?

Bij een ‘hybride’ oftewel ‘simultane’ bijeenkomst neemt een deel van de deelnemers fysiek deel, terwijl een ander deel online participeert. We zullen dit soort sessies de komende jaren steeds vaker tegen komen, zowel binnen het onderwijs als in werksituaties. Bob Frisch en Cary Greene hebben in de Harvard Business Review

The post Hoe kun je een succesvolle hybride, simultane, bijeenkomst organiseren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder