Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Het gebruik van AI voor spionagedoeleinden? Dit is geen script voor een film uit de Mission Impossible-serie, maar realiteit. Een van de tien samenvattingen van bijdragen over ChatGPT (en aanverwante technologieën) gaat daar over. Andere bijdragen kijken ook wat verder vooruit, bijvoorbeeld naar een nieuw onderwijsmodel waaraan OpenAI en de
SURF heeft onlangs een rapport gepubliceerd (pdf) over hoe de campus in het MBO, HBO en WO er in 2040 uitziet. Volgens de samenstellers zijn 13 trends van invloed op hoe de campus, virtueel en fysiek, eruit gaat zien. Het rapport biedt een helder overzicht van relevante trends. Toch is
Soms lijkt het alsof de metaverse als relevante technologische ontwikkeling dood en begraven is. Dat is niet het geval. In deze blogpost vat ik enkele relevante en recente artikelen over deze ontwikkeling samen. The Metaverse Hype Died Down. Where Does That Leave Colleges That Invested In It? Het Los Angeles
Binnen het beroepsonderwijs wordt al een jaar of tien onder meer door lector Ilya Zitter gepleit voor hybride onderwijs, dat wordt gedefinieerd als een manier om leren op het werk te combineren met leren in een schoolcontext. Hybride onderwijs stelt ook specifieke eisen aan de digitale leeromgeving. Sinds Covid-19 wordt
Digital Promise heeft een interessante bijdrage geschreven over microcredentials. Zij benadrukken daarin de waarde van microcredentials voor de lerende. In deze blogpost vat ik hun opvatting samen en leg ik ook de relatie met een leven lang ontwikkelen en individualisering. Microcredentials erkennen en verifiëren volgens Digital Promise de bekwaamheid van
Het IDEAS-raamwerk van Florence Martin en Albert Ritzhaupt had ik tot nu toe gemist. Dit raamwerk beschrijft beproefde werkwijzen voor, tijdens en na het verzorgen van een online leertraject. Het raamwerk beoogt docenten te helpen onderwijs en opleiden van hoge kwaliteit te verzorgen en de ervaring en resultaten van lerenden
Ter gelegenheid van mijn verjaardag, heb ik een bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) geschreven 😉 Deze 22ste bloemlezing over dit onderwerp bevat negen samenvattingen van interessante bijdragen die de stormachtige ontwikkeling van generatieve AI illustreren. De bijdragen gaan over verbeteringen, hoopvolle didactische toepassingen, aandacht voor ethiek, gevolgen voor bekwaamheden,
Binnen het onderwijs maken we intensief gebruik van veel leertechnologieën. De effectiviteit hiervan is echter afhankelijk van de wijze waarop docenten leertechnologie ervaren en toepassen. Recent onderzoek van het College Innovation Network (pdf) identificeert in dit verband enkele belangrijke bevindingen. Een eerste bevinding is dat docenten de waarde van leertechnologie
Bij de invoering van leertechnologie kun je stuiten op een gebrek aan bereidheid van docenten en opleiders om deze technologie te gaan gebruiken. Op basis van een paneldiscussie onderscheidt Emma Kate Fittes vier redenen. Volgens mij zijn er meer redenen. Fittes noemt de volgende redenen: Is er een einddoel? De
Generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT kunnen gebruikers ondersteunen bij het uitvoeren van taken die cognitief belastend zijn. Deze week realiseerde ik me dat deze toepassingen echter juist ook extra cognitief belastend kunnen werken. Toepassingen als ChatGPT worden m.i. terecht geroemd omdat ze gebruikers werk uit handen kunnen nemen. Je kunt ChatGPT
Medewerkers van McKinsey doen op de website van het Wereld Economisch Forum verslag van een internationaal onderzoek dat zij hebben uitgevoerd naar de tevredenheid van studenten met betrekking tot online leren en naar elementen van de online leerervaring die studenten het meest waarderen. Uit dit onderzoek blijkt dat de meeste
Christopher Pappas beschrijft in What Are The Benefits Of Using Podcasts For eLearning? vijf voordelen van het gebruik van podcasts voor leren en ontwikkelen. Ik plaats er enkele kanttekeningen bij. Op de eerste plaats creëren podcasts volgens Pappas een gepersonaliseerde leerervaring. Lerenden kunnen de duur en het type podcast kiezen,
Echt waar. Verleden week had ik alle verzamelde bijdragen over ChatGPT (en aanverwante technologieën) verwerkt. Binnen een week waren weer tientallen blogposts, artikelen, video’s en podcasts aan mijn ‘lees/kijk/luisterlijst toegevoegd. Deze eenentwintigste bloemlezing bevat daarom elf samenvattingen en ongeveer 60 links naar Nederlandstalige bronnen of bronnen waar ik niet aan
ScienceGuide doet verslag van een onderzoek van onderzoekers van de Universiteit Twente naar wat docenten en studenten verstaan onder ‘gemeenschapsgevoel’ dat zo belangrijk blijkt te zijn bij blended learning. Je haalt uit deze bijdrage m.i. een aantal bekende principes die je bij blended learning zou moeten toepassen, ook al gebeurt
Vandaag organiseerden Drillster, Infolearn, hihaho en Xprtise een sessie voor L&D professionals uit de zorg over het innoveren van leren en ontwikkelen in de zorg. De organisatoren hadden mij gevraagd de opening te verzorgen met een keynote ‘Digitale leeromgeving: van ‘all in one’ naar een lerend ecosysteem’. De stelling die
Vandaag heb ik de eerste van twee workshops verzorgd voor een groep L&D’ers, HRM-medewerkers en innovatiemedewerkers van een zorgverlener. Centraal tijdens de sessies staat de vraag centraal: Gaat ChatGPT (en aanverwante technologieën) werken en leren veranderen? Ik ben eerst ingegaan op AI en ChatGPT in het algemeen. Bijvoorbeeld op het
Ik verzorg de laatste tijd regelmatig bijdragen over generatieve AI in het algemeen en ChatGPT in het bijzonder. Soms tijdens conferenties, soms op verzoek van organisaties. In het najaar zijn twee sessies gepland met open inschrijving (tegen betaling) waar jij aan deel kunt nemen. ChatGPT als persoonlijke assistent. Hoe? Op
De afgelopen week heeft Apple eindelijk het eigen apparaat voor augmented en virtual reality gepresenteerd, de Apple Vision Pro. Ze spreken zelf trouwens van een “spatial computer“. Je kunt dit apparaat ook gebruiken voor leren, opleiden en onderwijs. In sommige gevallen zelfs heel goed. Of dat gaat gebeuren, is echter
De COVID-19 pandemie is praktische voorbij. Toch blijven in de Verenigde Staten – anders dan bij ons- veel studenten op community colleges volledig online onderwijs volgen. Zij interacteren daarbij geringe mate met andere lerenden en docenten. En dat is zorgwekkend. Het gebrek aan interactie blijkt uit het artikel Online-Only Students
Vandaag heb ik twee keer een workshop verzorgd voor opleidingsadviseurs van een grote overheidsinstelling. Aan de hand van een casus over ‘Omgaan met agressie’ hebben we gekeken welke ‘blended’ leerinterventie het beste past bij deze casus. We hebben daarbij naar drie typen leerinterventies gekeken (interactieve video, serious gaming, virtual reality).
We zijn alweer bij de twintigste bloemlezing over ChatGPT en aanverwante technologieën aanbeland. Met dit keer acht samenvattingen en ongeveer vijftig links naar Nederlandstalige bronnen of bronnen waar ik niet aan toe kom om ze samen te vatten. De toonzetting van een aantal bijdragen doet me denken aan de “Sturm
Als een organisatie tegen een ‘performance probleem’ aanloopt, wordt al snel gekeken naar een (online of blended) training of cursus als antwoord. Dat is lang niet altijd terecht. Cathy Moore heeft een stroomdiagram gemaakt dat helpt te bepalen of en zo ja welke leerinterventie een bijdrage kan leveren aan het
Volgens Elliot Felix zijn er negen manieren waarop technologie studenten kan helpen het meeste uit hun studie te halen. Behoeften van studenten begrijpen. Volgens Felix is de basis voor elke nieuwe dienst of technologie is het begrijpen van studentenactiviteiten, verwachtingen en behoeften. Dit kan door middel van enquêtes, focusgroepen en
Patrick Blessinger denkt dat “hyper-learning” het antwoord van onderwijsinstellingen -en wellicht ook opleidingsinstituten- is op een snel veranderende wereld. Wat bedoelt de auteur hiermee en wat vind ik daarvan? Volgens Patrick Blessinger staat het onderwijs van vandaag staat voor twee urgente vraagstukken: hoe kunnen onderwijsinstellingen zich aanpassen aan een snel
In een zaal met ‘kenniswerkers’ hoef je zes maanden na de lancering praktisch niemand meer uit te leggen wat ChatGPT is. Dat is best knap en illustratief voor de enorme aandacht die momenteel naar ChatGPT en andere generatieve AI-toepassingen uitgaat. Tegelijkertijd valt op dat je veel vergelijkbare bijdragen tegen komt.
Deze week wordt de CvI-conferentie over onderwijsinnovatie, georganiseerd door het Consortium voor Innovatie (CvI), gehouden in NH Koningshof te Veldhoven. Het thema van de conferentie is durf.doe.deel. Hieronder vind je mijn impressie van de tweede en laatste dag. Ik heb in de ochtend eerst keynotes bezocht, onder meer omdat ik
Vandaag heb ik een keynote verzorgd tijdens de CvI-conferentie in Veldhoven. Ik ben ingegaan op ChatGPT vanuit het perspectief van de docent. Is ChatGPT dan een vloek of een zegen? Ik houd me sinds eind 1995 bezig met internettechnologie. In deze bijna 30 jaar heb ik heel wat technologieën voorbij