Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Bij een grote opleiding die je via Moodle aanbiedt, wordt regelmatig gekozen om per opleidingsmodule een aparte Moodle cursus in te richten. Nadeel is dan wel dat de docent en de deelnemers het overzicht kunnen verliezen. Daarnaast is de vraag […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Een subcursus als activiteit? Dat biedt mogelijkheden! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Terwijl de hersenen van studenten op universiteiten al decennia gevuld worden met kennis, is de focus op communicatieve academische vaardigheden pas sinds kort groeiende. Dat werd hoog tijd, want studenten merken zowel tijdens als na hun studie dat ze benodigde soft skills niet altijd in de vingers hebben. In dit artikel bekijken we 11 onmisbare interpersoonlijke vaardigheden voor studenten!
Op het gebied van technology enhanced learning worden met regelmaat nieuwe begrippen geïntroduceerd. Deze termen worden dikwijls al langere tijd gebruikt, maar nu met een andere betekenis. In deze bijdrage geef ik drie voorbeelden. Ken jij nog andere voorbeelden?
Sinds de lagere school ben ik zeer geboeid door geschiedenis.
iCulture geeft een overzicht van 10 dingen die de jarige iPhone de afgelopen tien jaar heeft vervangen. In mijn geval blijkt dat wel mee te vallen. Er is echter één maar….
Ik ben een redelijke early adopter als het gaat om de smartphone/iPhone.
Dankzij internet worden we dagelijks geconfronteerd met grote hoeveelheden informatie. Slim cureren, daar gaat het om. Wat heb ik gisteren bijvoorbeeld gelezen?
Het schijnt dat 90% van de data in de wereld de laatste twee is gecreëerd (bron).
In het kader van ‘kennis delen’ met andere opleidingen heeft de projectgroep e-learning van Facility Management van Zuyd vandaag een sessie verzorgd over hulpmiddelen die je kunt gebruiken bij de ontwikkeling van ‘blended learning’.
De afgelopen anderhalf jaar ben ik lid geweest van de projectgroep e-learning van Facility Management van Zuyd.
Hoorcolleges zijn ogenschijnlijk onuitroeibare maar niet zo heel effectieve vormen van onderwijs. Zelfs bevlogen sprekers kunnen lerenden niet meer boeien. Je kunt echter ook vraagtekens stellen bij alternatieven.
Larry Ferlazzo heeft een aantal artikelen verzameld die gaan over de ineffectiviteit van hoorcolleges als instructiestrategie.
Technologische ontwikkelingen voltrekken zich in zo’n rap tempo dat het onderwijs en Learning & Development-branche al snel achterop raken. In diverse publicaties wordt dan ook gemaand tempo te maken. Trage innovaties blijken echter ook voordelen te hebben.
Sam Ford en Federico Rodriguez Tarditi definiëren “slow innovation” als innovatie die zich geleidelijk voltrekt of op kleinere schaal plaatsvindt.
We beschikken dankzij kunstmatige intelligentie over technologieën waar we mondeling vragen aan kunnen stellen om vervolgens antwoorden en hulp te krijgen. Een recent experiment laat zien dat er sprake is van een groot verschil tussen de mate waarin zogenaamde ‘voice assistants’ in staat zijn deze antwoorden te geven en hulp te bieden.
Door sociale media te gebruiken, kan de relatie tussen docenten en lerenden veranderen. Volgens een Amerikaans artikel kan dat tot twee problemen leiden. De auteurs formuleren daarom zeven aanbevelingen, die ik graag becommentarieer.
Docenten die pikante foto’s per abuis via WhatsApp met een klas delen,
Onderwijsorganisaties, opleidingsinstituten en ‘corporate academies’ worden geconfronteerd met diverse vraagstukken. Je moet volgens mij goed kijken naar de aard van die vraagstukken om te bepalen welke type leiderschap passend is. Eigenlijk is “leiderschaps-souplesse” een belangrijke eigenschap voor veel organisaties.
Gisteren stuitte ik via een tweet van Emmy Vrieling op onderstaande video van Joseph Kessels en Ivar Troost.
Het brein van de moderne mens heeft te maken met ingrijpende ontwikkelingen. Onze toenemende digitale afhankelijkheid gaat gepaard met een kortere aandachtsspanne en afleiding van alle kanten. Slim omgaan met deze uitdagingen kan in de vorm van microlearning en microtraining. Maar wat is het, en hoe werkt microtraining nou eigenlijk? We leggen het uit in deze infographic!
De laatste paar jaren hebben we de beschikking over 360 graden camera’s die je in staat stellen opnames te maken waarbij je om je heen kunt kijken. Deze technologie kan ook binnen leersituaties worden ingezet. Wanneer is deze technologie ‘didactisch relevant’,
Bij het ontwikkelen van een e-learning cursus moet je je een aantal vragen stellen. Een van die vragen leidt tot betekenisvolle interacties. Nieuwe technologieën kunnen hier een impuls aan geven.
Tom Kuhlmann blogt naar aanleiding van een workshop over de kern van interactieve e-learning.
Vandaag heb ik tijdens de Inspiratiemiddag Onderwijsinnovatie van de SURFacademy een presentatie verzorgd over de gevolgen van ‘technologie trends’ op het (hoger) onderwijs. Ik heb daarbij betoogd dat het onderwijs op dit moment onvoldoende inspeelt op een aantal van deze trends.
Sinds vorig jaar had het cursusadministratieprogramma Coachview de koppeling van hun SAAS-oplossing naar Moodle al gerealiseerd. Hiervoor zijn de standaard webservices van Moodle gebruikt en Coachview heeft op haar supportpagina’s uitgebreid beschreven hoe deze koppeling binnen Moodle geconfigureerd moet worden. […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Stuur de resultaten terug van Moodle naar Coachview verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Bij blockchain-technologie wordt de tussenpersoon bij waarde-transacties uitgeschakeld. dankzij deze technologie doen individuen rechtstreeks ‘zaken’ met elkaar. Toegepast op onderwijs en opleiden betekent dit dat ‘peer-to-peer’ leren mogelijk wordt. Maar of deze ontwikkeling zal leiden tot het einde van de onderwijsinstelling,
Er zijn hoge verwachtingen van ‘big data’, op tal van terreinen. Data science moet rijke informatie opleveren die leiden tot slimme beslissingen. Hoogleraar Peter Cappelli uit in de Harvard Business Review echter twijfels over de relevantie van big data voor human resource development.
John Hattie en Gregory Donoghue hebben een interessant model van leren ontwikkeld, dat sterk is gebaseerd op het onderzoek van Hattie naar effectieve leerstrategieën. Dit model bestaat uit drie bronnen van input en uitkomsten en vijf fases. Bij het toepassen van leer- en doceerstrategieën moet je rekening houden met deze fases.
Padlet is een eenvoudige applicatie waarmee je online prikborden kunt maken. De afgelopen week werd ik face-to-face geattendeerd op een nieuwe, interessante, optie en online op een handleiding.
Bij Padlet kunnen lerenden een soort post-its plaatsen.
Inloggen in Moodle met je WordPress account. Dat kan nu met de authenticatieplugin WordPress authentication. Regelmatig zien we dat organisaties al een WordPress site hebben met actieve gebruikers en dat de wens ontstaat om vanuit WordPress direct naar Moodle te gaan […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Inloggen in Moodle met je WordPress account verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Of we het nu hebben over verplichte training, een verplichte toets of iets anders dat ‘verplicht’ is, het wordt er niet leuker van. En laten we eerlijk zijn, in ieder geval een deel van de deelnemers aan jouw training zijn er omdat het verplicht is gesteld. Ervoor zorgen dat deelnemers komen opdagen en participeren bij een livetraining is één ding, maar hoe kunnen we de medewerkers motiveren om volledig te participeren in een online trainingsprogramma?
Wanneer we leer- en trainprocessen beter willen begrijpen, komt de naam van één man vaak bovendrijven: David Kolb. In de jaren ‘70 en ‘80 ontwikkelde onderwijswetenschapper Kolb met zijn collega Ron Fry het Experiential Learning Model (ELM), dat bestaat uit vier fases1. Om echt iets te leren, zouden deze alle vier doorlopen moeten worden. Hoe zien deze fases eruit als we ze toepassen in onze training?
Begin deze week is de nieuwe versie uitgekomen Moodle Mobile, de officiële Moodle app. De releases van deze app lopen redelijk gelijk met de webversies van Moodle en dat is alleen maar goed om te zien. Wat is nieuw in Moodle […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Versie 3.3 van Moodle Mobile is uit verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
‘Agile’ lijkt het nieuwe toverwoord. De zaligmakende oplossing voor vastlopende systemen, verminderde omzet en het terugbrengen van...
The post eBook Agile leren en werken appeared first on nextlearning.nl.
Behendig (dus agile) leren omgaan met verandering, en daarmee met alle onzekerheden, is een niet te negeren...
Het bericht Agile leren in een complexe wereld verscheen eerst op nextlearning.nl.
Door de steeds meer agile wordende wereld, houdt de nieuwe rol van HR in dat er meer...
The post Agile Talent Management: nieuwe HR aanpak appeared first on nextlearning.nl.
H5P kondigt vandaag weer een aantal nieuwe content types aan. Over Speak the Words schreven we hier al eerder. Hieronder de twee nieuwe types. Audio recorder Dit nieuwe type geeft je de gelegenheid om een audio opname te maken. Je […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht H5P nieuwe content types verscheen eerst op Moodlefacts.nl.