Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor juni 2014

Van Patrick Koning | 30-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Spraakverwarring: ELO, PLE, VLE, LMS, LCMS en TMS?! #dtv #durftevragen

In de wereld van digitale leeromgevingen worden een groot aantal termen gebruikt. Regelmatig levert dat spraakverwarring op. Althans dat merk ik in gesprekken met collega’s: Wat is nu wat? In deze blogpost poog ik (voor mezelf) een en ander op een rijtje te krijgen. En stap-voor-stap met hulp van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Didactiek en ICT in het onderwijs: grenzen verleggen

Vandaag heb ik een sessie verzorgd tijdens de 14e Frans-Nederlandse Ontmoetingsdagen bij de Universiteit van Lille. Ik ben daarbij ingegaan op didactiek en ICT in het onderwijs. Deze dagen zijn georganiseerd door Réseau Franco Néerlandais en Nuffic. Ik ben ingegaan op redenen om ICT in het onderwijs in te zetten. Eén van de redenen is [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 30-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Leergang LDM: Eindgesprek

Binnenkort sluit ik de leergang LDM af met een eindgesprek. Als voorbereiding hierop geef ik in deze blogpost een antwoord op onderstaande vragen. Authenticiteit Welke elementen zet ik bewust in om leerlingen te motiveren? Door de lesobservatie van mij bij een collega en van de trainster en een [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 30-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Uitgelegd in een tekenfilmpje: Vygotsky’s Zone of Proximal Development

In de Beroepscomponent Leerkracht besteed ik aandacht aan leertheorieën. Jaren maakte ik gebruik van een tweetal video’s over het werk van Vygotsky, echter de video’s zijn van Youtube verwijderd om een of andere reden. Vandaar dat ik op zoek moest naar een nieuwe video. Bovenstaande video gebruikt [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Veranderde inzichten rond de flipped classroom

De grondleggers van het concept van de flipped classroom zijn schijnbaar deels tot andere inzichten gekomen wat betreft didactiek. Ik vraag me zelfs af of je daarbij nog wel mag spreken van ‘de flipped classroom’. De kern van het concept van de flipped classroom was wat mij betreft dat je goed nadenkt over effectieve leeractiviteiten [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Overwegingen bij en tips ten aanzien van het reduceren van uitval bij MOOCs

Ik heb al vaker betoogd dat je massive open online courses niet mag vergelijken met gewone cursussen. Dat geldt in het bijzonder voor de zogenaamde ‘uitval’. Je moet m.i. wel voorkomen dat deelnemers voortijdig stoppen met de MOOC, als men dat eigenlijk niet wil. Welke maatregelen kun je nemen? Mensen nemen om verschillende redenen deel [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Leren door te structureren in plaats van te instrueren

De ‘theory of change’ kun je niet alleen gebruiken voor innovaties, maar ook als didactische aanpak. Via Stephen Downes’ OLDaily ben ik beland bij een blogpost van Oliver Quinlan. Hij stelt daarin dat we bij onderwijsontwikkeling te vaak vooral uitgaan van activiteiten, in plaats van leerresultaten. Dat leidt bijvoorbeeld op een te sterke focus op [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 27-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Video: Wat is er mis met het gebruik van sociale media van de huidige generatie?

Via mijn collega Doki van der Loo werd ik geattendeerd op onderstaande video op 9GAG waarin het gebruik van sociale media op kritische wijze in kaart wordt gebracht. Lees verder
Van Kasper Spiro | 27-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

#mLearncon recap: mLearning is growing up

My Recap of Mlearncon 2014 on mobile learning. An overview of all the trends and a list with all the posts on the sessions I attended. Lees verder
Van Kasper Spiro | 26-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

#mLearncon closing panel: Exploring technologies, strategies and possibilities

The closing panel discussion with Chad Udell, Clark Quinn, David Kelly and Imogene Casebourne. Lees verder
Van Kasper Spiro | 26-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

#mLearncon Mark Schuster: Spaced Learning & mobile

For memory retention it is necessary to spread out learning over time, it will enhance retention. This presentation covered the principles of the forgetting curve and how AT&T puts this into practice. Good presentation. Lees verder
Van Kasper Spiro | 26-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

#Mlearncon Sarah K. Arkins: Mobile development: Elements and principles

A session on (mobile) interface design. Another crash course for me, she covered all key elements and principles. Good session. Key messages: only use what is really necessary and it is al about the tiny choices! Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

ICT gebruiken om zelfsturing te geven aan je professionele ontwikkeling

Edudemic besteedt in een aantal bijdragen aandacht aan hoe je als docent gebruik kunt maken van ICT voor je professionele ontwikkeling. ‘Do It Yourself’-learning lijkt daarin centraal te staan. Jennifer Carey beschrijft bijvoorbeeld hoe zij de iPad gebruikt om een betere docent te worden. Zij maakt daarbij een onderscheid tussen de iPad voor het consumeren [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 26-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

#mLearncon Gary Woodill: How to apply design thinking to mobile learning

Not the best session of the day I’m afraid. I’m not sure I got the essence of design thinking. What I did get that it is an agile iterative way of problem solving. By exploring the problem space you get a better understanding of the problem, which can lead to better working solutions. The biggest […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 26-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

#mlearncon Tim Wright. using empirical research to get MLearning right

This session turned out to be a crash course on instructional design, based on what has proven to be working. Eight great guidelines. More details on his website: http://www.timwright.guru Lees verder
Van Kasper Spiro | 25-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

#mLearncon session ebup3 and XAPI combined

This was a session on the potential combination of epub3 (an Ebook standard) and XAPI, this way adding the activity capabilities of XAPI to EPUB3 publications. It still in development, but will come available in 2015. Both presenters have a standard background, which made this session a bit technical. Interesting stuff tough. The question is, […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 25-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

#Mlearncon session David Wentorth A framework for mobile learning

A session where he reports on where the industry is on mobile maturity. He is from Brandon Hall and they have a model to measure the maturity of the mobile strategies of companies. Interesting model, they have six categories and each category has 4 stages. I was not able to capture the entire model, but […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Mijn eerste ervaring met de Oculus Rift

Vandaag heb ik voor het eerst aan den lijve kennisgemaakt met de Oculus Rift. Dit is een virtual reality headset waarmee je bijvoorbeeld serious games kunt gebruiken. Lees en huiver mee met mijn ‘experience’. Vandaag had ik een afspraak met Louis Hilgers. Louis had onder meer Google Glass en de Oculus Rift bij zich. Met [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 25-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

#Mlearncon Keynote: Karen McGrane: Wysiwyg is dead!

A really great keynote. Based on the description of the Keynote I assumed that she would speak on responsive design and stuff like that. But no, she addressed the real issue. We need a new paradigm for authoring! This is really what we as a vendor of an authoring tool are struggling with. The cool […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 25-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

#mLearncon Featured session: David Kelly. Featured session. Wearable devices and the future of mobile learning

Great session by David Kelly. Wearable devices are much more than google glass. Bracelets, watches, smart clothes, sensors in your body all fit the definition. David gave a lot of examples on applications of wearable devices in our live and for learning. Right now the technology is still in his infancy, but it will develop […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 24-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

#mLearncon Joe Ganci, Which tools to use for desktop and mobile development

Joe talked about a ton of authoring tools in this presentation. Too much to list here, go to the conference download for the complete overview (http://mlearncon.com/handouts). I will just go over some of the things he told us. Joe also has his column on tools: http://Www.learningsolutionmagazine.com/authors/4/joe-Ganci for more info. Joe states that authoring tools are […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 24-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

#mLearncon session report: Robert Christie, content as an API

Interesting session. Instead of publishing your content as a package (that contains the information like SCORM) you can leave it at the source and use an API to show it in any application. I do believe that this will be the future. It gives more flexibility, is on demand, you can create device specific apps […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 24-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

#Mlearncon keynote Larry Irving: education doesn’t need innovation, it needs disruption

The opening keynote by Larry Irving started out a bit dull for me. He took us along all the impressive numbers of the growth of the web and mobile. What I liked most is his conviction that everybody has a right on education and that Mobile learning will make this possible. He gave examples on […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Geleerde lessen rond de flipped classroom

Robert Talbert past het concept van de flipped classroom binnen zijn onderwijs toe. Vier zaken had hij eigenlijk willen weten, voordat hij hiermee van start was gegaan. Lerenden begrijpen niet vanzelf wat de voordelen van deze aanpak zijn (zoals leren zelfgereguleerd te leren of meer betekenisvolle leeractiviteiten uitvoeren). Lerenden denken namelijk dat onderwijzen hetzelfde is [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Van laatbloeier tot enthousiasteling (Wilfred 50 jaar)

Vandaag word ik 50 jaar. Een goed moment om te reflecteren op ICT in het onderwijs. ‘Technology enhanced learning’ maakt immers al lang een belangrijk deel uit van mijn leven. Je verwacht het misschien niet, maar op het gebied van ICT ben ik een laatbloeier. De eerste computer zag ik op de middelbare school. De [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Effecten van innovatieve toepassingen van leertechnologie

Vernieuwende toepassingen op het gebied van ICT in het onderwijs kunnen verschillende effecten hebben. Belangrijk is in ieder geval het tastbaar maken van deze effecten. Göran Kattenberg wees me naar aanleiding van mijn recente bijdrage over Google Glass op het artikel From iPads to Google Glass: Warren Wiechmann on innovation in medical education at UC [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

OnderwijsInnovatie over praktijkgericht onderzoek en effectief schrijfonderwijs

Gisteren viel de meest recente papieren editie van het blad OnderwijsInnovatie bij abonnees in de bus. De online editie is uiteraard ook beschikbaar. Dit tijdschrift bevordert m.i. de betekenis van onderwijsonderzoek voor de onderwijspraktijk. Ik wil een aantal bijdragen kort bespreken. Rob Martens, Sjef Stijnen en Hans Olthof schrijven dat het nieuwe standaard evaluatie protocol [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Fanmail en motivatie 3.0

Ik krijg wel vaker waarderingen voor mijn blog. Dat stel ik altijd op prijs. Maar gisteren kreeg ik wel iets heel speciaals. Gisteren ontving ik op mijn privé-adres een handgeschreven brief (met op de voorkant de vermelding: afdeling fanmail). De auteur gaf mij daarin een schouderklopje voor de energie die ik stop in mijn weblog [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 19-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Voor in de les: “How kids react” over cyberpesten en het verhaal van Amando Todd

Ik heb al een aantal maal een video van “How kids react” gedeeld via deze edublog. In deze aflevering hebben ze kinderen gevraagd te reageren op het verhaal van Amando Todd. Op Wikipedia staat het verhaal van Amanda Todd: Amanda Michelle Todd (November 27, 1996 – October 10, 2012)[3][4] committed [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 19-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Een blik op Google Classroom

Ik ben er benieuwd naar wat Google Classroom gaat brengen en zou graag willen spelen met het product. In mijn zoektocht naar de (on)mogelijkheden van Google Classroom kwam ik onderstaande video tegen. Ziet er krachtig uit de combinatie van diverse Google producten. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Wat is de waarde van MOOCs voor instellingen hoger onderwijs?

Er wordt veel geschreven over de waarde die massive open online courses hebben voor universiteiten. Deke Kassabian van de University of Pennsylvania heeft ontdekt dat de veronderstelde toegevoegde waarde maar gedeeltelijk overlapt met de werkelijke waarde. Kassiabian heeft onderzocht waarom de eliteuniversiteiten sinds 2012 hebben geïnvesteerd in MOOCs. Daarbij heeft hij ook gekeken hoe deze [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 18-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

5 redenen om niet online te gaan als procesbegeleider of trainer

We werken steeds meer online, maar binnen aan het werk als begeleider van teams, organisatieverandering of facilitator kun je nog steeds focussen op face-to-face activiteiten. Hierbij 5 goede redenen om NIET online te gaan: 1. Je deelnemers hebben liever face-to-face contact Veel mensen zeggen dat ze het liefst bij elkaar komen. Uiteindelijk is dat het gezelligst toch? Wie […]

Het bericht 5 redenen om niet online te gaan als procesbegeleider of trainer verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Sessie trends en ontwikkelingen technology enhanced learning

Vanochtend heb ik in Leuven een drie uur durende bijeenkomst verzorgd over trends en ontwikkelingen op het gebied van technology enhanced learning. Doelgroep waren ICT-managers van Nederlandse instellingen voor hoger beroepsonderwijs. Wat is mij opgevallen? COMIT is het coördinerend overleg managers informatietechnologie: een overleg voor en door ICT-managers van Nederlandse hbo-instellingen. Zij waren maandag tot [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Flexibel leren voor de snelle lerende

Eén van de voordelen van technology enhanced learning is dat je meer flexibel leren mogelijk kunt maken. Eén van de doelgroepen zijn lerenden die sneller leren dan anderen. Volgens Peter West zijn er vier manieren waarmee je deze doelgroep kunt ‘bedienen’. Model van de lineaire uitbreiding De lerende kan sneller een volgend onderwerp bestuderen. Daarvoor [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 17-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Mlearn conference preview: #MLearncon scores 2.375 on the ‘Spiro index’!

  An early post on MLearncon in San Diego, the eLearning Guild conference on Mobile learning. I know it is still a week before it starts but I will be leaving for the USA already this Thursday. First a few days New York and then San Diego and Mlearncon. I will probably not have any […] Lees verder
Van Patrick Koning | 17-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Infographic: invoering vak Mediawijsheid @ Koning Willem I College

Na een vierde ronde train-the-trainer: vak Mediawijsheid is het goed om terug te kijken naar de resultaten aan de hand van een infographic. De cijfers zijn geupdate met de evaluatie van de laatste train-the-trainer: vak Mediawijsheid, de evaluatie van de mini-conferentie: #mediawijsheid en het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Veertien manieren om Google Glass in het onderwijs te gebruiken

De educatieve toepassingen van Google Glass met daadwerkelijke toegevoegde waarde, moeten mijns inziens nog uitgevonden of bedacht worden. Die conclusie trek ik op basis van een recent artikel in The Huffington Post. De verwachtingen met betrekking tot Google Glass zijn hooggespannen. En dus wordt ook gekeken naar de toepassing van dit device binnen het onderwijs. [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 16-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Beroepscomponent Leerkracht van het Koning Willem I College feliciteert alle geslaagden ;-))

Ook dit jaar is de opleiding Beroepscomponent Leerkracht verzorgd door de Academie voor Teaching and Learning succesvol afgesloten. De deelnemers aan dit traject namen het Fontys-diploma dat hen formeel benoembaar maakt als docent in het MBO en het Bewijs van deelname van het Koning Willem I [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Acht wetenswaardigheden over MOOCs

Jonah Newman en Soo Oh hebben voor The Chronicle of Higher Education acht wetenswaardigheden over MOOCs op een rij gezet, op basis van data van meer dan een half miljoen deelnemers aan 16 edX-MOOCs. Daarbij vallen vooral de verschillen tussen de typen cursussen op. Ruim driekwart van de deelnemers is mannelijk, terwijl 57% van de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Ik en mijn Oranjeziekte #wk2014

De meeste mensen kennen mij als een nuchtere, rationele, jongeman. Die rationaliteit verdwijnt echter als sneeuw voor de zon als het Nederlands elftal een EK of WK speelt. Ik houd van voetbal. Maar ik volg het niet al te fanatiek. Het blijft beperkt tot ‘zondagavond, bord op schoot’. Ik kijk doordeweeks eigenlijk nooit naar Champion’s [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 13-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Leergang LDM: Leren door motiveren (2)

Vandaag en morgen is de laatste 2-daagse van de Leergang LDM in Kapellerput in Heeze. De opening start met een video over zelfmotivatie aan de hand van onderstaande video. Daarna beginnen we met een hernieuwde kennismaking waarbij we elkaar in 1 minuut activerend moeten presenteren. Je gebruikt [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Tien (eigenlijk meer) manieren om mobiele apparaten in de klas in te zetten

Aangezien jongeren massaal over smartphones (en in mindere mate tablets) beschikken, kun je deze apparaten ook in de klas inzetten. Maar hoe? Vooropgesteld: Ik ben me zeer bewust van het risico op afleiding. Ik zou de smartphone en tablet daarom selectief inzetten, en wellicht bij sommige doelgroepen ook niet. Maak ook afspraken met lerenden. Als [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 12-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Welke pestprogramma’s werken? en welke worden gebruikt in het MBO? #dtv #durftevragen

Afgelopen weken is er veel aandacht geweest aan het onderwerp pesten door de commotie rondom het programma Project P. Goed, want pesten kan veel emotionele schade opleveren voor de slachtoffers. Ook binnen het vak Mediawijsheid binnen het Koning Willem I College besteden we aandacht aan (digitaal) [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 12-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

A week in Ukraine; What is it like at the moment?

Last week I spent a week with our development team in Ukraine and many people ask me what the situation is over there. So I decided to share my last week experience with you. I arrived at the main airport from Kiev and it was just a normal situation. No extra police or military in […] Lees verder
Van Patrick Koning | 12-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Overzicht van persberichten rondom mini-conferentie: #mediawijsheid

Afgelopen weken zijn rondom de mini-conferentie: #mediawijsheid binnen het Koning Willem I College een aantal berichten in de pers verschenen. Voor mijn archief een overzicht: sH-online – ‘S-HERTOGENBOSCH WORDT MEDIAWIJZER LTV – KW1C speelt in op de digitale wereld Het nieuwe beroepsonderwijs – [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Tablets geven lerenden een stem, maar het gaat vooral om de schoolomgeving

Tablets kunnen lerenden een stem geven en communicatie mogelijk maken. Maar het is vooral de schoolomgeving die daarvoor open moet staan. Dat bewijst deze casus van een autistische tiener. Via Facebook (via Christine Vanhooteghem) kwam ik net het artikel “Tablet geeft deze tiener een stem, en wat voor één” tegen. Deze bijdrage gaat over de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Succesfactoren bij de implementatie van een leermanagement systeem

Volgens Arunima Majumdar wegen de baten van de invoering van een leermanagement systeem (LMS) pas op tegen de kosten als je deze applicatie organisatiebreed invoert. Volgens deze auteur hangt dit van een groot aantal factoren af. Het eerste cluster aan factoren heeft te maken met de lerende. Een LMS zou een 'superieure ervaring' moeten impliceren [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Webinar e-learning trends

Vanavond heb ik een webinar verzorgd over e-learning trends en ontwikkelingen. Dit maal in het kader van de leergang van Ennuonline (over nieuwe media voor leren en veranderen). Vooraf had ik drie stellingen als warming up via de Yammer-groep gedeeld. Het webinar begon met de vraag om ieder een trend op het gebied van e-learning [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Waardering massale karakter van een MOOC beïnvloed door opvattingen over leren?

Lerenden die leren via een MOOC hebben vaak moeite met het massale karakter. Dit kon wel eens te maken hebben met hun opvattingen over leren. Maar wellicht is er ook meer aan de hand. Jeremy Knox staat in de bijdrage ‘Digital culture clash: “massive” education in the E-learning and Digital Cultures MOOC’ stil bij de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Voors en tegens van het verzamelen van onderwijsdata

Vormen de grote hoeveelheden data over lerenden een rijke informatiebron voor docenten of lopen we het risico dat we te veel vertrouwen op cijfers, en de menselijke factor bij learning analytics uit het oog verliezen? Francesca Segrè laat in Is All This Student Data Changing the Way Teachers Teach? zien dat docenten heel verschillend denken [...] Lees verder
Pagina 1 van 2Eerste   Vorige   [1]  2  Volgende   Laatste