Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor mei 2022

Van Avetica | 31-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Welke Moodle Academie cursus zie jij graag vertaald naar het Nederlands?

Moodle Academie Na het opheffen van Stichting Mnet Benelux is het resterende geld geschonken aan een project om cursussen uit de Moodle Academie te vertalen naar het Nederlands. Op deze manier komt de opbrengst van de stichting nog steeds ten goede aan de Nederlandse Moodle community. Geef je voorkeur op Gemma Lesterhuis, voormalig voorzitter van […]


Het bericht Welke Moodle Academie cursus zie jij graag vertaald naar het Nederlands? is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zeventien technologieën met grote invloed op de samenleving van de toekomst (als we de Technology Pioneer community van het Wereld Economisch Forum mogen geloven)

Het invloedrijke maar eveneens omstreden Wereld Economisch Forum kent ook een Technology Pioneer community. In 17 ways technology could change the world by 2027 kijken leden van deze gemeenschap naar technologische trends die volgens hen al binnen vijf jaar grote veranderingen kunnen bewerkstelligen. Elk jaar komen CEO’s, politici, journalisten en

The post Zeventien technologieën met grote invloed op de samenleving van de toekomst (als we de Technology Pioneer community van het Wereld Economisch Forum mogen geloven) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 30-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Blended ontwerp: laat je deelnemers pieken

Hoe laat je mensen pieken? Hoe kun je een goed blended ontwerp maken zodat mensen top in hun vakgebied worden? Ik heb het boek  Peak gelezen, geschreven door Anders Ericsson en Robert Pool. Het is een fantastisch boek wat me veel nieuwe ideeën en inzichten gaf. Ik kende het woord ‘deliberate practice’ maar snap dit […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Lang weekend Berlijn

We zijn het Hemelvaartweekend weer eens naar Berlijn geweest. Dit keer met twee neven, als cadeau aan hen voor het behalen van een diploma aan de hogeschool Windesheim (verleden jaar en binnenkort). We zijn vanaf Deventer met de trein naar Berlijn gereisd (op donderdag helaas met 40 minuten vertraging aangekomen;

The post Lang weekend Berlijn first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Vier misconcepties over online leren

Volgens Blair Stamper hebben de ervaringen met ‘emergency remote teaching’ tijdens de Cororacrisis geleid tot vier misconcepties over online leren. Stamper probeert deze misconcepties te weerleggen. Ik plaats hier enkele kanttekeningen bij. Misconceptie 1: Docenten kunnen geen groepswerk online aan leerlingen toewijzen. Stamper onderbouwt dat verschillende vormen van interactie bij

The post Vier misconcepties over online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 25-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Observatie plugin handig bij beoordelen competenties en EPA’s

Tool voor beoordelen van vaardigheden Bij het beoordelen van competenties en EPA’s (lees hier meer over EPA’s) moet je regelmatig vaardigheden in bepaalde situaties beoordelen. Omdat een leeromgeving steeds vaker wordt ingezet tijdens blended-learning trajecten wil je als beoordelaar/docent een tool in handen hebben om praktijkopdrachten efficiënt te beoordelen. De Moodle plugin Observation helpt hierbij. […]


Het bericht Observatie plugin handig bij beoordelen competenties en EPA’s is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Is het langdurig werken achter een beeldscherm minder slecht dan we vaak denken?

Naarmate we meer online leren, zitten we langer achter ons beeldscherm. Intensief ‘beeldschermwerk’ zou echter ongezond zijn, vooral voor kinderen en jongeren. Als scholen meer gebruik maken van ICT voor leren, dan kan dat leiden tot zorgen bij ouders. De bijdrage Decoding 4 Myths About Screen Time That are Impacting

The post Is het langdurig werken achter een beeldscherm minder slecht dan we vaak denken? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Tweeëntwintig tips die je helpen effectief te leren

Het Vlaamse De Morgen heeft onlangs een uitgebreid artikel gepubliceerd over effectief studeren, op basis van gesprekken met Vlaamse experts. Ik vat in deze blogposts de tips over effectief leren samen. Het artikel bevat ook nog andere informatie, bijvoorbeeld over de relatie met docenten en het omgaan met paniek. Begin

The post Tweeëntwintig tips die je helpen effectief te leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

De geleerde lessen van de Coronacrisis hebben voor onderwijsinstellingen niet alleen betrekking op leren, opleiden en onderwijs

The Sutton Trust heeft op basis van diverse interviews ‘geleerde lessen’ van Covid-19 pandemie in kaart gebracht. Deze geleerde lessen hebben niet alleen te maken met de online, blended en simultaan leren en opleiden, maar ook met aspecten als omgaan met veranderingen. EdSurge schrijft dat de Coronacrisis ook heeft geleid

The post De geleerde lessen van de Coronacrisis hebben voor onderwijsinstellingen niet alleen betrekking op leren, opleiden en onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Heeft effectief leren binnen virtual reality tijd nodig?

Een onderzoek van het Virtual Human Interaction Lab van de Stanford University laat zien dat indicatoren van een effectief gebruik van virtual reality sterk beïnvloed worden door tijd. Hoe meer tijd je doorbrengt in een VR-omgeving, des te meer baat je hebt als het gaat om samen werken en om

The post Heeft effectief leren binnen virtual reality tijd nodig? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Checklist voor de selectie van leertechnologieën (versie 3)

Bij de toepassing van technology enhanced learning staat leertechnologie als het goed is niet centraal. Leertechnologie is hier echter wel een noodzakelijk onderdeel van. Je zult bij de selectie ervan rekening moeten houden met verschillende aspecten. Eind 2015 heb ik daarvoor een checklist samengesteld, die ik in 2019 heb bijgesteld.

The post Checklist voor de selectie van leertechnologieën (versie 3) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Tools die je kunnen ondersteunen bij de selectie van leertechnologie

Organisaties hebben de keuze uit een enorm scala aan technologieën die ingezet kunnen worden voor leren, opleiden en onderwijs. In deze blogpost wil ik jullie attenderen op twee hulpmiddelen die je kunnen helpen bij de selectie van leertechnologieën. Beide hulpmiddelen gaan ervan uit dat je weet wat voor type technologie

The post Tools die je kunnen ondersteunen bij de selectie van leertechnologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 18-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Vijf cruciale competenties voor het faciliteren van hybride bijeenkomsten

Het Vlaamse steunpunt voor cultureel erfgoed gaat aan de slag met hybride bijeenkomsten en vergaderen. Welke werkvormen gebruik ik in een hybride sessie?  hoe betrek ik alle deelnemers? Welke competenties heb ik nodig als facilitator? Ik faciliteer daar een hybride sessie. Veel organisaties zijn bezig met de techniek – het installeren van speakerphones, het kopen […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Besteed bij ‘digitaal leren’ aandacht aan welbevinden, bekwaamheid en creativiteit

Jed Stefanowicz houdt zich bezig met het begeleiden en ondersteunen van docenten op het gebied van onderwijs en opleiden met behulp van digitale technologieën. Docenten moeten in staat zijn om zelfstandig te handelen als het gaat om ‘digitaal leren’ (‘agency‘). Volgens Stefanowicz gaat het bij agency om de combinatie en

The post Besteed bij ‘digitaal leren’ aandacht aan welbevinden, bekwaamheid en creativiteit first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Neemt het maatschappelijk belang van hoger onderwijs af?

De afgelopen week werd ik geattendeerd op een aantal bijdragen die erop wijzen dat een diploma hoger onderwijs in de VS niet langer de belangrijkste sleutel voor maatschappelijk succes is en dat veel lerenden het Amerikaanse hoger onderwijs zonder diploma verlaten. Amerikaans hoger onderwijs wordt daardoor minder belangrijk voor de

The post Neemt het maatschappelijk belang van hoger onderwijs af? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 16-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Metrokaart van alle functies Moodle Workplace

Metrokaart De metrokaart van Londen is voor velen het icoon van gebruiksvriendelijk design. Ook voor Alex Büchner die het boek ‘Corporate Learning with Moodle Workplace‘ schreef. Moodle LMS is al een krachtige leeromgeving met veel functionaliteit, bij Moodle Workplace is dit nog uitgebreider. Om al die functionaliteit te ordenen heeft Alex het principe van de […]


Het bericht Metrokaart van alle functies Moodle Workplace is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Een vervlochten didactiek: kijk verder dan de didactiek-technologie tweedeling

Op het gebied van blended en online leren wordt vaak gedebatteerd over het primaat van didactiek versus technologie-gedrevenheid. De veelgehoorde uitspraak dat “technologie maar een middel” is, is daar m.i. een illustratie van. In het open access artikel An Entangled Pedagogy: Looking Beyond the Pedagogy—Technology Dichotomy presenteert Tim Fawns onder

The post Een vervlochten didactiek: kijk verder dan de didactiek-technologie tweedeling first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Wat zijn volgens onderzoek trends op het gebied van leertechnologie voor leren en ontwikkelen?

Steve Foreman heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van leertechnologieën en het belang ervan voor de ‘leren en ontwikkelen’ (L&D). Wat valt hem en mij daarbij op? Foreman focust zich in zijn onderzoek op acht typen leertechnologieën: Technologieën voor adaptief leren/intelligente tutoren Augmented reality / Virtual reality Kennis bases en

The post Wat zijn volgens onderzoek trends op het gebied van leertechnologie voor leren en ontwikkelen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zeven wereldwijde trends op het gebied van educatieve technologie (volgens AWS EdStart)

Amazon Webservices profileert zich steeds nadrukkelijker op het gebied van educatieve technologie. Zij hebben onder meer AWS EdStart opgericht. Dit is een zogenaamd “education technology accelerator program”. Binnen dit programma heeft men een 32 pagina tellend eBook gepubliceerd met een beschrijving van zeven wereldwijde trends op het gebied van educatieve

The post Zeven wereldwijde trends op het gebied van educatieve technologie (volgens AWS EdStart) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Wat is een POAP en worden POAP’s relevant voor leren, ontwikkelen en onderwijs?

Mijn oud-collega Harm Weistra attendeerde mij gisteren op de bijdrage Everything You Need to Know About POAPs to Boost Your Career. In deze blogpost beschrijf ik wat dit fenomeen is en reflecteer ik op de relevantie ervan voor leren, ontwikkelen en onderwijs. ‘POAP’ betekent in dit geval niet ‘persoonlijk ontwikkelings-

The post Wat is een POAP en worden POAP’s relevant voor leren, ontwikkelen en onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 11-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

testgif

test[gif-player id=”12834″] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Risico’s en kansen van AI bij het genereren van teksten

Generative Pre-trained Transformer 3 (GPT-3) is een AI-toepassing waarmee je teksten kunt genereren. Deze toepassing heeft kansen, maar ook risico’s voor onderwijs en opleiden. Vanochtend las ik een artikel over een ‘twitter-draad‘ waarin emeritus-hoogleraar Mike Sharples schrijft hoe je door middel van een GPT-3-transformer complete essays kunt schrijven. Sharples heeft

The post Risico’s en kansen van AI bij het genereren van teksten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 10-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Moodle LMS updates 4.0.1, 3.11.7, 3.10.11 en 3.9.14

Updates van Moodle LMS Volgens schema zijn gisteren de Moodle LMS updates uitgekomen voor de versies 4.0.1, 3.11.7, 3.10.11 en 3.9.14. In deze tweemaandelijkse minor releases zijn bugs opgelost en beveiligingsverbeteringen doorgevoerd. Releases notes Bekijk alle releases notes van de versies die zijn uitgebracht. Moodle 4.0.1 release notes  Moodle 3.11.7 release notes Moodle 3.10.11 release […]


Het bericht Moodle LMS updates 4.0.1, 3.11.7, 3.10.11 en 3.9.14 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Veronderstelde voordelen en voorbeelden van virtual reality voor leren, opleiden en onderwijs

De bijdrage 6 Inventive Examples of VR in Education gaat in op de verwachte groei van virtual reality. De auteur vat vijf (veronderstelde) voordelen samen en beschrijft zes voordelen. Lees mijn samenvatting en commentaar. In verschillende (commerciële) rapporten lees je voorspellingen over een toenemend gebruik van virtual reality. De toegankelijkheid

The post Veronderstelde voordelen en voorbeelden van virtual reality voor leren, opleiden en onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Ontwikkeltijd als kritische succesfactor voor de succesvolle invoering van blended learning

MBO-instellingen, hogescholen en universiteiten ontvangen de komende jaren 560 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds voor het programma Digitaliseringsimpuls Onderwijs. In dit programma wordt onder meer terecht veel aandacht besteed aan deskundigheidsbevordering van docenten. Aan één kritische succesfactor voor de invoering van blended learning schenkt het programma m.i. echter weinig

The post Ontwikkeltijd als kritische succesfactor voor de succesvolle invoering van blended learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Interessante bronnen over verbondenheid bij (online en blended) leren

In deze blogpost wil ik jullie attenderen op twee interessante bronnen die te maken hebben met binding bij (online en blended) leren. Ik vat de bijdragen niet uitgebreid samen. Ze zijn namelijk Nederlandstalig. Verbinding verbroken: Hoe krijg je studenten weer gemotiveerd naar de campus/school? Nu we weer gewoon naar ‘school’

The post Interessante bronnen over verbondenheid bij (online en blended) leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

De beweegredenen van lerenden om te participeren in informele, virtuele, activiteiten

Tijdens de Corona-pandemie is heel duidelijk geworden hoe belangrijk de ontmoetingsfunctie van onderwijsinstellingen is. Is het mogelijk om deze ontmoetingsfunctie online vorm te geven? Waarom kiezen lerenden er wel of niet voor om deel te nemen aan spontane en informele online interacties en andere schoolbrede evenementen? Spontane ontmoetingen, buiten de

The post De beweegredenen van lerenden om te participeren in informele, virtuele, activiteiten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Het 5 stages-model opnieuw bekeken

Bijna 25 jaar geleden publiceerde Gilly Salmon voor het eerst over het ‘5 stages-model’. Dit model beschrijft welke fasen je bij online en blended leren moet doorlopen, en welke activiteiten docenten/opleiders in die fasen moeten ontplooien. In deze blogpost houdt zij dit model opnieuw tegen het licht. Salmon gaat eerst

The post Het 5 stages-model opnieuw bekeken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Paar dagen Rome

Na veertien jaar hebben we de afgelopen week weer eens Rome bezocht. Dit blijft een prachtige stad, al is het er erg druk geworden. We waren anderhalf jaar geleden van plan om Rome te bezoeken. Die reis hebben we toen vanwege bekende redenen moeten annuleren. We hadden nu afgesproken om

The post Paar dagen Rome first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 02-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Stichting Mnet Benelux stopt, de Nederlandstalige Moodlemoots gaan door

Missie van Stichting Mnet Benelux  Stichting Mnet Benelux heeft bekend gemaakt dat zij is gestopt met haar activiteiten en dat de stichting opgeheven gaat worden. In 2019 is deze stichting opgericht met als missie om elk jaar een Nederlandstalige MoodleMoot te organiseren. Een MoodleMoot is een jaarlijks event waar kennis gedeeld wordt over Moodle. Er […]


Het bericht Stichting Mnet Benelux stopt, de Nederlandstalige Moodlemoots gaan door is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder