Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor mei 2016

Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

De plank mis slaan bij social learning

‘Social learning’ is eigenlijk net zo’n vreemde term als ‘blended learning’ of ‘e-learning’. Mede daarom zie je dat in de praktijk leidt tot blunders, misconcepties en misvattingen. Ik heb de bijdrage 20 Mistakes Learning Teams Make About Social Learning van Helen Blunden met gemengde gevoelens gelezen. Blunden bespreekt hierin maar liefst twintig ‘fouten’ die afdelingen [...] Lees verder
Van Avetica | 31-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Probeer Moodle 3.1 zelf uit

Moodle 3.1 zelf uitproberen in een eigen cursus. Dat kan vanaf nu op moodle31.avetica.nl. In deze omgeving kun je een account aanmaken waarna je de gelegenheid hebt om een eigen cursus aan te vragen met een rol als docent. Op […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Probeer Moodle 3.1 zelf uit verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 30-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoeveel Moodle sitebeheerders?

Hoeveel Moodle sitebeheerders heeft jouw Moodle site? Waarom is deze vraag relevant is, bleek vorige week toen een klant van ons in lichte paniek in het weekend contact zocht omdat één van de Moodle sitebeheerders een complete categorie met cursussen […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Hoeveel Moodle sitebeheerders? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

High impact learning: een nieuw model voor betekenisvol en toekomstig leren?

De laatste tijd word ik via mijn RSS-feedreader regelmatig geattendeerd op Filip Dochy’s model van ‘high impact learning’. Dit model wil een antwoord geven op de vraag wanneer en hoe wij in de toekomst leren, op een manier die een sterke impact heeft, ook nadat een lerende bijvoorbeeld van werksituatie verandert. Wat is zo speciaal [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Digitaal lezen vs van papier lezen

Response: Reading Digitally vs. Reading Paper is een uitgebreide bijdrage, die je eigenlijk het beste vanaf papier kunt lezen. Tenzij je niet van plan bent de inhoud ervan te onthouden… Larry Ferlazzo laat in deze bijdrage namelijk een aantal deskundigen, zoals Daniel Willingham, aan het woord over de vraag wat beter is voor studenten: lezen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Websites hogescholen over ICT en leren

In Nederland zijn verschillende hogescholen bezig met de invoering van ICT binnen het onderwijs. Een aantal hogescholen beschikt over aparte websites of blogs over dergelijke initiatieven. In deze bijdrage geef ik een -ongetwijfeld onvolledig- overzicht. Je moet overigens vaak wel even zoeken om de onderdelen te vinden. In alfabetische volgorde, op naam van de hogeschool: [...] Lees verder
Van Avetica | 27-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw overzicht Moodle functionaliteit per versie (3.1)

Moodle 3.1 is begin deze week verschenen en bevat veel verbeteringen en nieuwe functies. We hebben dan ook ons overzicht ‘Functionaliteit per Moodle versie‘ (pdf) aangevuld met al die verbeteringen. We houden deze lijst bij sinds versie 2.0 en hij […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Nieuw overzicht Moodle functionaliteit per versie (3.1) verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Is ICT in het onderwijs nog steeds ‘oversold and underused’?

Larry Cuban heeft deze uitspraak -ik meen- in 2001 gedaan. Volgens Cuban investeerden onderwijsinstellingen in die tijd veel geld aan ICT, terwijl de mogelijkheden onderbenut blijven. Ik moest hier helaas aan denken toen ik het recente onderzoeksrapport E-didactiek. Welke ict-applicaties gebruiken leraren en waarom? vanochtend las. Joke Voogt heeft met collega-onderzoekers onderzoek gedaan naar het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen we onderwijs en opleiden verbeteren met leertechnologie?

De Radboud Universiteit is een programma gestart dat als doel heeft het leerproces van studenten te verrijken met behulp van ICT. Ik heb een bescheiden rol in dit programma als adviseur van de programmamanager. Vanmiddag vond in het kader van dit programma een bijeenkomst plaats die ik met een inleiding mocht aftrappen (na de officiële [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Meewerken aan het Trendrapport onderwijs op maat 2016

Welke trends en ontwikkelingen zijn volgens jou het meest belangrijk en kansrijk in de context van het Nederlandse hoger onderwijs? Welke technologische trends kunnen bijdragen aan onderwijsvernieuwing? Werk mee aan het Trendrapport Onderwijs op Maat 2016. Maandag 13 juni is de kick-offbijeenkomst in Utrecht. Tijdens De Onderwijsdagen 2016 publiceert SURFnet het Trendrapport Onderwijs op Maat [...] Lees verder
Van Avetica | 25-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Mobile 3.1.0 is uit met competenties, leerpaden en toetsen

Bijna gelijktijdig met de release van Moodle 3.1 afgelopen maandag is er ook een nieuwe versie uitgekomen van Moodle Mobile, namelijk versie 3.1.0. In Google Play is deze nieuwe versie van de app al beschikbaar en in de App store van […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle Mobile 3.1.0 is uit met competenties, leerpaden en toetsen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Zelfsturing kan leiden tot meer leren op maat

Onze samenleving vraagt steeds vaker om het nemen van eigen verantwoordelijkheid. Of het nu gaat om een leven lang leren, of om keuzen op het gebied van onze gezondheid. Dit vereist een behoorlijke mate van zelfsturing. Aandacht voor zelfsturing in het onderwijs kan bovendien meer maatwerk faciliteren. Kennisnet heeft een aantal weken geleden een interview [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 24-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Want to be successful at e-Learning? Don’t make the mistakes experts make!

Making mistakes and learning from them is a good thing; learning from mistakes that others make is even better. In this post I will show you the pitfalls that e-Learning experts are falling in, so you as a e-Learning rookie do not have to make them. Here are the lessons learned. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

De ontwikkeling van adaptief leren

De ontwikkeling van adaptieve leertechnologie staat al enkele jaren op de ‘technology enhanced learning’-radar. Een recent rapport laat zien dat deze ontwikkeling nog allesbehalve ‘volwassen’ is. Laura Devaney van eCampus News vat een rapport van onderzoeks- en adviesbureau Tyton Partners samen waarin vijf ontwikkelingen op het gebied van adaptief leren worden beschreven. De samenstellers kennen dan [...] Lees verder
Van Avetica | 24-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Video nieuwe functies Moodle 3.1

Gisteren zag officieel Moodle 3.1 het levenslicht en in deze nieuwe versie zitten weer honderden nieuwe functies in. Van de belangrijkste nieuwe functionaliteit heeft Moodle zelf een video gemaakt, In 3:29 minuten ben je helemaal bij en weet je waarom […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Video nieuwe functies Moodle 3.1 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 23-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 3.1: Bijhouden voltooiing + voorwaardelijke toegang standaard ingeschakeld

Het installeren van nieuwe Moodle sites is ons dagelijks werk. De functies ‘Bijhouden van voltooiing‘ en ‘Voorwaardelijke toegang‘ zijn aanwezig na een installatie maar niet standaard ingeschakeld. Omdat deze functies zeer veel gebruikt worden en je er mooie dingen mee […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Vooruitblik Moodle 3.1: Bijhouden voltooiing + voorwaardelijke toegang standaard ingeschakeld verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Symbaloo Lesplannen: laagdrempelig in gebruik, met suggesties voor verbeteringen

Vandaag is “Symbaloo Lesplannen” ‘live’ gegaan. Met dit platform kunnen docenten zelf online lesplannen samenstellen. Het platform is laagdrempelig in gebruik. Dat is mooi. Maar ik heb ook suggesties voor verbeteringen. Symbaloo is een van oorsprong Nederlands bedrijf dat navigeren op internet wil vereenvoudigen via een soort dashboard. Daarbij richt het bedrijf zich vooral op [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 23-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Een blogkermis over social learning

Ik wilde al heel lang een blogkermis organiseren maar het kwam er niet van. Ik wist ook niet of mensen er makkelijk aan mee zouden doen. Het is ook wel eng mensen uit te nodigen. Nu ben ik de blogkermis gestart met de losmakers over social learning en dat heeft een super leuk resultaat opgeleverd! […]

Het bericht Een blogkermis over social learning verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van SBO | 23-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Drie succesfactoren van een microlearning aanpak

MicrolearningWe leven in een snel veranderende wereld. Apps en on-demand toepassingen die nu onmisbaar zijn, bestonden enkele...

The post Drie succesfactoren van een microlearning aanpak appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 23-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Yes, Moodle 3.1 is uit!!

Met twee weken vertraging is vanmorgen Moodle 3.1 uitgekomen. Officieel heeft Moodle dit nog niet gecommuniceerd, maar de downloadpagina is al aangepast met de nieuwe versie. Over Moodle 3.1 kan ik simpel zeggen: dit is een zeer interessante versie!! Denk je […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Yes, Moodle 3.1 is uit!! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wat belemmert kennis delen bij e-learning?

Een kennissamenleving gedijt bij het delen van kennis. Bepaalde e-learning concepten zijn hier ook op gebaseerd. Lerenden ervaren echter diverse barrieres bij het delen van kennis. Welke zijn dat en wat is daar aan te doen? Daarover gaat het artikel “Knowledge sharing barriers facing e-learners” van Al -Ali- Hussain. Hij heeft binnen het Institute of Banking [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Model implementatie ICT en leren vergeleken met raamwerk institutionele adoptie blended learning

Als je ICT voor leren, onderwijs en opleiden gaat invoeren moet je volgens mij rekening houden met zes clusters van factoren. Deze ‘wijsheid’ heb ik voornamelijk ontwikkeld op basis van praktijkervaringen. Je ziet dit model echter ook terug in literatuur. De basis van dit model (zie afbeelding en video onder aan deze blogpost) ligt bij [...] Lees verder
Van Avetica | 20-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Release Candidate 1 van Moodle 3.1 is uit

Alle 530 kwaliteitstesten zijn goed doorlopen en de testers worden weer uitvoering bedankt voor hun bijdrage, zo laat Helen Foster van Moodle weten. Nu 100% getest is, is Release Candidate 1  van Moodle 3.1 beschikbaar om te downloaden. Gisteravond is […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Release Candidate 1 van Moodle 3.1 is uit verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Een robot als onderwijsassistent

Kan artificiële intelligentie een docent vervangen? Waarschijnlijk niet. Bij de technische universiteit van Georgia maken ze nu wel gebruik van een virtuele onderwijsassistent. Eentje waar docenten volgens mij heel blij van worden. Hoogleraar Ashok Goel verzorgt bij deze universiteit elk semester het vak Knowledge Based Artificial Intelligence (KBAI). Dit vak wordt online verzorgd waarbij vaak [...] Lees verder
Van Avetica | 19-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Board, een nieuw cursusformat met grid

Hoe presenteer je de cursusinhoud op zo’n manier dat je een ‘scroll of death’ kan vermijden? Er zijn meerdere manieren, maar werken met een goed cursusformat is daar één van. Al meer dan drie jaar is het cursusformat Grid vrij […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Board, een nieuw cursusformat met grid verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 19-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Mediaopvoeding: Stuurt u of laat u los?

Banner-2-Studenten

Vanavond mag ik een workshop geven voor vrijwilligers van Humanitas in ‘s-Hertogenbosch. Deze vrijwilligers begeleiden jongeren en/of ouders bij de opvoeding. Een steeds […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Geen verband tussen vastberadenheid op lange termijn en leerprestaties

Als je maar vasthoudt aan je doelen op lange termijn, dan kom je er wel. Onderzoek laat zien dat dit in elk geval niet geldt voor leerresultaten. Onderzoeker Marcus Credé en zijn collega’s hebben een meta-analyse uitgevoerd van onderzoek naar “grit” oftewel vastberadenheid op lange termijn. Grit is defined as perseverance and commitment to long-term [...] Lees verder
Van Avetica | 18-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Voorbeeld van gamification in Moodle

Gamification binnen Moodle toepassen is al jaren mogelijk, maar pas het laatste jaar zie je de belangstelling sterk groeien. Met name het grote voordeel van gamification dat de betrokkenheid van de deelnemers toeneemt en daarmee ook het leerrendement hoger zal […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Voorbeeld van gamification in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Brengt veranderende wetgeving digitale transformatie van het hoger onderwijs dichterbij?

Internettechnologie alleen leidt niet tot digitale transformatie van het onderwijs. Daar is meer voor nodig. Bijvoorbeeld veranderende wetgeving. In het Verenigd Koninkrijk lijkt de eerste stap op dit terrein te zijn gezet. Er is sprake van ‘digitale transformatie’ als een organisatie, bedrijfstak of een bepaald aspect van de samenleving drastisch verandert dankzij de toepassing van internettechnologie. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Mythes en misconcepties met betrekking tot video’s voor leren

Ondanks dat online video -zoals de kennisclip- steeds vaker lijkt te worden gebruikt voor leren en onderwijs, bestaan verschillende beelden over de relevantie en effectiviteit ervan. Dankzij breedband-internet, eenvoudige camera’s of smartphones met camerafunctionaliteit, en toegankelijke videoplatforms is de populariteit van online video de laatste jaren sterk toegenomen. Volgens John Parsons komen in de praktijk [...] Lees verder
Van Avetica | 17-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Extra gratis Avetica workshop ‘Moodle 3.1 wat is er nieuw?’

De eerste datum voor onze gratis workshop ‘Moodle 3.1 wat is er nieuw?’ was snel volgeboekt. We hebben dan ook een tweede datum open gezet op 15 juni in de ochtend en middag. Een aantal mensen van de wachtlijst konden […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Extra gratis Avetica workshop ‘Moodle 3.1 wat is er nieuw?’ verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

De organisatie van ’kenniswerk’ is een leerproces

Verbeteringen en innovaties van producten, services en processen komen steeds vaker tot stand doordat werknemers in staat zijn actuele kennis toe te passen en om te zetten in toegevoegde waarde voor de organisatie en diens belanghebbenden. Volgens Maura Thomas maken organisaties echter een aantal fouten die dergelijk kenniswerk belemmeren. Thomas onderscheidt vier “organizational mistakes”, maar [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Studie naar gebruik laptops/tablets in de klas onderstreept conclusie John Hattie

Onderzoek van MIT naar het gebruik van laptops/tablets in de klas leidt in eerste instantie tot slecht nieuws voor diegenen die ‘technology enhanced learning’ een warm hart toedragen. Ook nu moeten we oog hebben voor de nuance. Pedro de Bruyckere schrijft vandaag over een onderzoek van het MIT waaruit blijkt dat lerenden die geen laptop of [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Meer ’small data’, minder ‘big data’?

Wordt het onderwijs wel beter door grote hoeveelheden data te analyseren? Hebben we niet meer behoefte aan ‘small data’? En waar hebben we het dan over? Pasi Sahlberg en Jonathan Hasak stellen in ‘Big data’ was supposed to fix education. It didn’t. It’s time for ‘small data.’ kritische vragen bij het gebruik van big data [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Werkt het dicteren van blogposts effectief en efficiënt?

Dankzij ICT is het gemakkelijk geworden om gesproken teksten om te zetten in geschreven teksten. Kun je daarom beter ‘mondeling bloggen’ dan schriftelijk? De afgelopen week vroegen Janine van Zoest en Fons van den Berg mij tijdens het evaluatieve etentje van Next Learning waarom ik mijn blogposts niet dicteer maar nog steeds schrijf. Spreken gaat [...] Lees verder
Van Avetica | 12-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw in Moodle 3.1: Competenties en Leerpaden

Een competentie is de omschrijving van (een) (gespecialiseerde) kennis, vaardigheid of persoonskarakteristiek waardoor de effectieve medewerker zich onderscheidt van een minder of niet effectieve medewerker. – Margriet Guiver-Freeman Hoewel ik het niet helemaal eens ben met deze definitie vind ik […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Nieuw in Moodle 3.1: Competenties en Leerpaden verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Ik ondersteun weer een deelnemer aan School at Sea

Verleden jaar heb ik Tess Hille gesponsord als een van de deelnemers aan School at Sea. Dit jaar zal ik weer een van de deelnemers aan dit initiatief financieel ondersteunen. School at Sea is een initiatief waarbij een groep van 33 leerlingen uit de bovenbouw voortgezet onderwijs -samen met 10 volwassenen- een half jaar lang [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Gepersonaliseerd leren: what’s new?

Op het gebied van ICT en leren zijn meerdere thema’s erg actueel. Gepersonaliseerd leren is zo’n onderwerp. Er worden ook steeds vaker kritische vragen gesteld over dit onderwerp. Deze ochtend heb ik twee artikelen gelezen die “gepersonaliseerd leren” vanuit twee verschillende perspectieven kritisch beschouwen. Julia Freeland Fisher speelt “leentje buur’ bij Al Gore als zij [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Observaties bij blended learning

Vanochtend heb ik een presentatie verzorgd tijdens een studiebijeenkomst van het Leer en Innovatie Centrum van Avans Hogeschool. Ik ben daarbij onder andere ingegaan op nationale en internationale ontwikkelingen rond blended learning. Ik ben bij Avans werkzaam als adviseur van de Academie voor Deeltijd en bij het techniek-domein als procesbegeleider van een project op het [...] Lees verder
Van Avetica | 10-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Gratis Avetica workshop ‘Moodle 3.1 wat is er nieuw?’

We hebben het eerder gedaan en gaan het nu weer doen: een gratis workshop over wat nieuw is in Moodle 3.1! Moodle 3.1 is een release met veel nieuwe functionaliteit en in een dagdeel willen wij u bijpraten. Lees ook […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Gratis Avetica workshop ‘Moodle 3.1 wat is er nieuw?’ verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 09-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe Moodle updates zijn beschikbaar

Meestal komen de Moodle updates op de 2e maandag in mei tegelijkertijd uit met de grote release van een nieuwe Moodle versie. Maar zoals bekend, is de release van Moodle 3.1 uitgesteld met twee weken. De minor releases van Moodle […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Nieuwe Moodle updates zijn beschikbaar verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Data science bij HR binnen arbeidsorganisaties

Binnen veel sectoren is het verzamelen en analyseren van grote hoeveelheden data een actueel thema. Ook op het gebied van human resource development binnen meer omvangrijke arbeidsorganisaties. Data science kan dan een flinke impact hebben. Peter Day van BBC News heeft een bijdrage geschreven over de rol van analyses van big data op het van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Paar daagjes Den Haag

In de meivakantie gaan we altijd een paar dagen er op uit. Dit keer werd het Den Haag. Door omstandigheden konden we pas vrij laat iets boeken, en konden we ook maar een aantal dagen weg. We kozen daarom voor Den Haag: een leuke stad, met de mogelijkheid om bij mooi weer naar het strand [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je uitval bij online leren tegen gaan?

Bij online leren hebben we vaak te maken met relatief hoge uitval. Dat geldt niet alleen voor massive open online courses, maar ook bij andere vormen. Dit heeft met verschillende redenen te maken. Wat kun je doen om ‘drop-out’ bij online leren tegen te gaan? Redenen van uitval hebben te maken met de intentie van [...] Lees verder
Van Avetica | 06-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle 3.1 test voor 90% gereed

Het testen van de nieuwe Moodle release 3.1 verloopt voorspoedig. Op dit moment staat het percentage goedgekeurde wijzigingen op 90%. De release bevat 528 verbeterpunten waarvan er momenteel 478 gereed zijn. Met nog twee volle weken te gaan tot 23 […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle 3.1 test voor 90% gereed verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 06-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

MoodleMoot Nederland mei 2016 verzet

De Nederlandstalige Moodle Vereniging (Ned-Moove) meldt dat de MoodleMoot van 25 mei 2016 wordt verzet. De vertraging in de release van Moodle 3.1 alsmede een “persoonlijke lastige thuissituatie van twee bestuursleden” zorgt ervoor dat het niet goed lukt om een […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht MoodleMoot Nederland mei 2016 verzet verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

ICT niet de start van nieuw onderwijs

Veel artikelen over ICT en onderwijs beschouwen leertechnologie nog steeds als start of aanleiding voor innovaties in het onderwijs. Will Richardson maakt daar korte metten mee. Journalisten en andere auteurs die over technology enhanced learning schrijven, zijn inderdaad vaak hardleers. Al vele decennia schrijven zij dat bepaalde leertechnologieën zullen leiden tot een revolutie in het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarom gebruikers vaak ontevreden zijn met hun digitale leeromgeving?

Het is bekend dat veel gebruikers hun leermanagement systeem niet willen aanbevelen aan anderen. Maar wat missen zij dan? Saffron Interactive heeft een whitepaper geschreven over leermanagement systemen. Daarin beschrijven zij hoe deze omgevingen zich in de loop der jaren hebben ontwikkeld (niet alleen het leren en opleiden managen, maar bijvoorbeeld ook social learning en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Engagement van lerenden neemt tijdens schoolloopbaan drastisch af

Binnen het onderwijs wordt niet alleen onderzocht hoe lerenden scoren op toetsen, maar bijvoorbeeld ook hoe hun betrokkenheid bij school zich ontwikkeld. Althans, dat gebeurt in de VS. Van de uitkomsten word je overigens niet vrolijk. Er wordt binnen het onderwijs best veel onderzocht. Het PISA onderzoek kijkt onder meer naar prestaties op het gebied [...] Lees verder
Pagina 1 van 2Eerste   Vorige   [1]  2  Volgende   Laatste