Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
In deze blogpost vat Scott Young tien wetenschappelijke artikelen samen die grote invloed hebben gehad op zijn denken over leren en denken. Het gaat om de volgende bijdragen. Why Minimal Guidance During Instruction Does Not Work: An Analysis of the Failure of Constructivist, Discovery, Problem-Based, Experiential, and Inquiry-Based Teaching. Kirschner,
Ter gelegenheid van Koningsdag heb ik ChatGPT (GPT-4) enkele vragen gesteld over de monarchie. Fijne Koningsdag in elk geval. Vraag: Is een monarchie een democratische staatsvorm? Een monarchie is niet inherent een democratische staatsvorm, maar het kan wel samengaan met democratische elementen. In een monarchie is de macht gecentraliseerd in
Gisteravond heb ik weer een gastcollege verzorgd over de implementatie van e-learning (organisatie FCe). Een model voor de implementatie van e-learning, een casus en veel ervaringen vormden de ruggengraat van deze avond. Ik had deelnemers vooraf gevraagd een tekst over een implementatiemodel te bekijken en vragen hierover te formuleren. Na
De 25e editie van de SURF Onderwijsdagen staat in het teken van het onderwijs van de toekomst. Op 14 en 15 november 2023 komen diverse betrokken van mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten samen in Den Bosch kennis en ervaringen te delen met betrekking tot projecten en innovaties waarvan digitalisering de drijvende
Verleden week gaf Donald Clark tijdens de Next Learning aan dat docenten op termijn weleens overbodig kunnen worden bij het leren van volwassenen. Artificiële intelligentie wordt immers steeds krachtiger en kan werkzaamheden zoals het geven van instructie, het geven van feedback en het beoordelen van het geleerde overnemen van mensen.
Het is weer tijd voor een volgende bloemlezing over ChatGPT, de belangrijkste trend op het gebied van ’technology enhanced learning’ van dit moment (met hype-achtige trekken). Dit keer vind je in deze bijdrage negen samenvattingen en maar liefst zesendertig links naar Nederlandstalige bronnen of bronnen waar ik niet aan toe
Als reactie op de Corona-pandemie bedacht docente Megan Costello een nieuwe benadering van synchroon online leren, genaamd “simulive leren” (gesimuleerd live leren). Costello’s aanpak bestond uit het vooraf opnemen van presentaties om deze vervolgens samen met haar studenten te bekijken tijdens de geplande lestijd, terwijl ze ook met hen communiceerden
Via een bijdrage van Stephen Downes ben ik terecht gekomen op de website Making Sense of Micro-Credentials van het Canadese Contact North. Deze website bevat diverse relevante bronnen als je je bezighoudt met microcredentials. What is the Problem We’re Trying to Solve With Micro-credentials? gaat over de vraag voor welk
Gisteren, 18 april 2023, vond in Den Bosch de Next Learning 2023 plaats, een evenement gericht op de toekomst van leren en ontwikkelen. Naast mijn eigen sessie over de invloed van ChatGPT op leren en werken, heb ik zes sessies bijgewoond. Hieronder vind je mijn belangrijkste inzichten. Sessie 1: Ga
Vandaag heb ik tijdens de Next Learning 2023 een sessie verzorgd over de mogelijke gevolgen van het gebruik van chatbhots en met name ChatGPT voor werken en leren. Ik ben eerst kort ingegaan op chatbots en ChatGPT. ChatGPT is een chatbot, met dien verstande dat ChatGPT gebruik maakt van: Zeer
Als het gaat om trends en ontwikkelingen lijkt alle aandacht momenteel uit te gaan naar toepassingen van generatieve AI, zoals ChatGPT en DALL-E. Volgens Bernard Marr moeten we echter ontwikkelingen op het gebied van de Metaverse en Web3 ook in de gaten houden. Onder meer hun relevantie voor leren, opleiden
Trends and Topics in Educational Technology, 2023 Edition is een editorial waarin de auteurs verslag doen van hun onderzoek naar trends en populaire onderwerpen op het gebied van leertechnologie. Zij hebben daarbij gebruik gemaakt van data mining waarbij zij openbare internetbronnen hebben gebruikt. Wat valt daarbij op? De onderzoekers hebben
In gesprekken over digitalisering stellen gesprekspartners nog steeds vaak dat technologie maar een middel is. Ze willen hiermee benadrukken dat het gebruik van digitale technologie geen doel op zich is, maar doelen moet dienen. Voor mij is digitale technologie echter altijd meer geweest dan een middel. In het tijdperk van
In de Verenigde Staten zoeken jongeren in toenemende mate naar alternatieven voor vervolgonderwijs, nu de kosten van dit vervolgonderwijs de pan uit reizen. Innovaties krijgen hierdoor wel een kans. Het is nog niet duidelijk of deze innovaties succes zullen hebben. Volgens Annie Galvin Teich kwam tijdens de SXSW EDU een
Volgende week dinsdag verzorg ik tijdens de Next Learning de sessie ‘Hoe veranderen chatbots en chatGPT werken en leren?’. Ik heb aan inspiratie geen gebrek, zo blijkt ook uit deze bloemlezing over ChatGPT (met de kern van acht bijdragen en twintig links). A computer engineering student is using ChatGPT to
Volgens Rob Enderle ervaren leveranciers van tools voor videoconferencing zoals Zoom een sterke afname in gebruik. Deels is dit te verklaren vanwege het einde van de COVID-19 pandemie. Maar ook vanwege een aantal aloude problemen die belemmeren dat deze technologie het volle potentieel kan bereiken. Volgens Enderle is het belangrijkste
Virtual en augmented reality hebben potentie voor het behalen van verschillende leerdoeleinden. Dat blijkt uit de bijdrage Future of Learning Led by Immersive Experiences with AR/VR. De auteurs beschrijven hierin enkele goede voorbeelden. In deze bijdrage schrijven de auteurs ook dat MarketsandMarkets verwacht dat de AR- en VR-markt in 2027
‘Gepersonaliseerd leren’ is binnen onderwijs en opleiden een gevleugeld begrip en populair fenomeen geworden. Verschillende organisaties hebben ‘personalisering’ een prominente plek gegeven binnen hun strategie. De bijdrage The Role of Technology in Personalized Learning gaat aan de hand van een discussie in op de invoering van gepersonaliseerd leren en op
In 2008 publiceerde John Hattie zijn boek Visible Learning, waarin hij beschreef wat het beste werkt om het leren van lerenden te bevorderen. Onlangs is het vervolg hierop verschenen. In dit artikel gaat Hattie zelf in op de kern van zijn nieuwste publicatie. Daarbij staat hij expliciet stil bij de
Ik houd me bijna dertig jaar bezig met internettechnologie, leren, opleiden en onderwijs. Ik heb niet eerder meegemaakt dat de lancering van een technologie zoveel heeft losgemaakt als het publiek beschikbaar komen van ChatGPT. Dat blijkt onder meer uit deze dertiende bloemlezing over ChatGPT. Italië verbiedt ChatGPT per direct
Ik noem Tony Bates de ‘eminente grise’ van online leren en ‘open education’. In deze blogpost reflecteert hij op de toekomst van digitaal leren, waarbij hij AI de belangrijkste en meest essentiële ontwikkeling op het gebied van digitaal leren noemt. Bates kondigt via deze blogpost ook aan het wat rustiger
Welke belangrijke technologische trends komen op ons af? Dat zijn er nogal wat volgens Amy Webb, CEO van Future Today Institute. In deze video presenteert zij onder meer twee clusters van trends. Verleden week maandag vertelde Fons van den Berg me over zijn bezoek aan SXSW. Hij gaf onder meer
Universitair docent Erwin van Vliet van de Universiteit van Amsterdam (UvA) ontwikkelde een learning analytics dashboard genaamd IguideME om studenten en docenten inzicht te geven in de voortgang van het leerproces. Het is de bedoeling dat studenten hiermee gepersonaliseerde feedback krijgen. Wat vind ik daar van? Van Vliet zou hij