Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Dit wordt de laatste blogpost van 2022. In deze bijdrage blik ik terug op het afgelopen jaar en wens ik jullie mede dankzij AI prettige feestdagen, een goed uiteinde en een gelukkig en gezond 2023. Het jaar 2022 is het jaar waarin ik het wat rustiger aan ben gaan doen.
Aan het einde van het jaar verschijnen er altijd artikelen met voorspellingen over technologische ontwikkelingen waar we het komend jaar mee te maken krijgen. 4 Mind-Boggling Technology Advances In Store For 2023 van Chuck Brooks is zo’n bijdrage. Hebben deze ontwikkelingen ook invloed op leren, opleiden en onderwijs? Volgens Brooks
Je ziet de laatste jaren vaker dat overleden artiesten als André Hazes nog als hologram optreden tijdens concerten. De bijdrage AI Allows Dead Woman to Talk to People Who Showed Up at Her Funeral laat zien dat je overledenen na hun dood nog kunt laten converseren met nabestaanden. Ongeacht wat
De bijdrage Most of 2030’s Jobs Haven’t Been Invented Yet is al wat ouder. Ontwikkelingen als ChatGPT onderstrepen echter de actualiteit ervan. Deze bijdrage beschrijft hoe digitalisering ons werk gaat veranderen en wat dit betekent voor belangrijke deelterreinen van human resource management. Deze bijdrage laat Rachel Maguire, de onderzoeksdirecteur van
Onderzoek van de universiteit van Californië laat zien dat mensen een vreemde woordenschat beter onthouden als de lessen worden geassocieerd met specifieke omgevingen. Wanneer virtual reality wordt gebruikt voor taalonderwijs, blijken context en realisme van belang te zijn voor het onthouden van woorden in een andere taal. De onderzoekers vroegen
Artificiële intelligentie wordt krachtiger, meer toegankelijk en alomtegenwoordig. AI is in staat om menselijke inbreng en vermogens te gebruiken om acties uit te voeren zoals het nemen van beslissingen. Daar komt ethiek bij kijken. Mark van Rijmenam pleit daarom voor AI-ethiek en werkt dit in een uitgebreide bijdrage uit. In
In deze blogpost ga ik in op een technologische ontwikkeling die plaatsonafhankelijk samenwerken en samen leren een impuls kan geven. Bij live online samenwerken en samen leren loop je vaak tegen een aantal problemen aan. Op de eerste plaats duurt het even voordat geluid binnenkomt. Dat leidt er toe dat
De afgelopen week heb ik een aantal keren geblogd over ChatGPT, een applicatie waarmee je teksten kunt genereren (hier, hier, en hier). Een andere toepassing van zogenaamde generatieve AI is Lensa. Deze toepassing kent echt een aantal risico’s waarvoor Reece Rogers terecht voor waarschuwt. Lensa stelt je in staat foto’s
Bijna een week geleden schreef ik de blogpost AI content generatie tools zoals ChatGPT leiden tot kansen en uitdagingen voor leren, opleiden en onderwijs. Er zijn de afgelopen tijd meer bijdragen geschreven over deze opzienbarende toepassing van artificiële intelligentie en de relevantie voor leren, opleiden en onderwijs. Over ChatGPT en
Onlangs pleitte het CDA voor een landelijk verbod op het gebruik van de smartphone op basis- en middelbare scholen. Michael Horn pleit er echter voor om dergelijke verboden in de ban te doen. Heeft hij een punt? Horn constateert dat steeds meer scholen de smartphone in de ban doen. De
Youki Terada en Stephen Merrill hebben honderden recent gepubliceerde onderwijsonderzoeken bestudeerd en vatten voor Edutopia de, in hun ogen, belangrijkste bevindingen samen. Een aantal studies brengt m.i. interessante nuanceringen aan bij wat we al weten over goed onderwijs. Er is geen conflict tussen relaties en discipline Als je laat merken
In 2012 publiceerde KnowledgeWorks een rapport waarin men vijf disruptieve veranderingen van het onderwijs beschreef. Katherine Prince blikt nu terug op dit rapport. Je komt regelmatig publicaties tegen waarin voorspellingen worden gedaan over veranderingen binnen maatschappelijke sectoren, mede als gevolg van digitalisering. Je leest echter zelden dat auteurs jaren later
Digitalisering draagt bij aan verandering van werk. Professionals zullen zich daar moeten blijven ontwikkelen. Volgens Marlo Lyons hoef je daarvoor niet per se terug naar school te gaan. Lyons beschrijft “five ways to upskill without going back to school“. Certificaatprogramma’s Veel loopbanen bieden volgens Lyons certificeringen om aan te tonen
Een week geleden heb ik aandacht besteed aan ChatGPT, de verbeterde chatbot van OpenAI die gebaseerd is op het taalmodel GPT-3. Michael Webb van het Nationale Centrum voor AI van JISC reflecteerde al enkele maanden geleden op de vraag: How might AI content generation tools such as GPT-3 disrupt assessment?
Simona Tolcheva vindt van wel. Zij beargumenteert dat ‘literaire puristen’ het bij het verkeerde eind hebben als zij stellen dat pas sprake is van lezen als je een boek leest. Luisteren naar een audioboek is volgens Tolcheva net zo goed lezen. Hoe en wat je leest, maakt niet uit, meent
Volgens Florence Martin en Kui Xie bevindt het tertiaire onderwijs zich in een tijdperk van digitale transformatie. Zij hebben een raamwerk ontwikkeld dat je kunt gebruiken om te reflecteren op de huidige praktijken en richtingen voor digitale transformatie. Dit raamwerk ondersteunt instellingen volgens de auteurs bij het formuleren van strategische
Op 24 januari 2023 start de FCe Postbachelor opleiding e-Learning. Deze opleiding behandelt tal van aspecten van e-learning en is ‘blended’ van opzet. Marcel de Leeuwe coördineert de opleiding en is hoofddocent. Ik verzorg als gastdocent drie onderdelen. Deze opleiding bestaat uit: 13 lesavonden (3 uren) 7 webinars (1,5 uur)
Vandaag verschijnt het boek ‘Blended learning in de praktijk. Modellen, strategieën, voorbeelden en andere handvatten‘ van Barend Last. Dit boek gaat over het toepassen van blended learning, en is een logisch vervolg op de uitgave ‘Blended learning en onderwijsontwerp. Van theorie naar praktijk‘ dat Barend anderhalf jaar geleden met Stefan
Hoe kun je voorkomen dat jouw studenten verdwalen binnen jouw leermanagementsysteem? Hoe kun je voorkomen dat studenten voortijdig afhaken bij online leren? Daarover gaan twee recent gepubliceerde artikelen die ik in deze blogpost samenvat. Zo maak jij je LMS studentvriendelijk Charlotte Meijer van de Vrije Universiteit Amsterdam schrijft dat studenten
Artificiële intelligentie bestaat al decennia, maar wordt steeds meer alomtegenwoordig en krachtiger. Gisteren en vandaag ben ik gestuit op twee toepassingen die dit onderstrepen. Beide toepassingen onderstrepen m.i. de betekenis voor leren, opleiden en onderwijs. Toepassing één is de verbeterde chatbot van OpenAI, die gebaseerd is op het taalmodel GPT-3.
Hoogleraar George Siemens heeft onlangs de opening verzorgd van de AARE 2022. Daarin heeft drie belangrijke ontwikkelingen en uitdagingen geschetst voor het onderwijs van de toekomst. Artificiële intelligentie is daarbij de overkoepelende trend. Siemens onderstreept in zijn toespraak dat het narratief “het onderwijs moet veranderen” vandaag de dag wordt gevoed