Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Van 27 tot en met 29 november aanstaande vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. Ik wil traditiegetrouw met een groepje afspreken om op donderdagavond na afloop van congresdag 1 wat te gaan eten. Belangstelling hiervoor? Lees dan verder.
Moodle 3.8 komt binnenkort uit en wel op 11 november 2019. Moodle 3.8 is een reguliere major release en wordt 18 maanden ondersteund tot en met mei 2021. Laten we gelijk kijken naar de nieuwe functionaliteit in Moodle 3.8. Een aantal zaken waaraan is gewerkt zijn een vervolg op verbeteringen […]
Het bericht Vooruitblik Moodle 3.8 is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica is dé Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt Moodle hosting, training, support en consultancy aan.
Professionals op het gebied van leren pleiten terecht voor meer investeringen in een leven lang leren. Bij...
Het bericht 9 tips voor een leven lang leren verscheen eerst op nextlearning.nl.
Ik kan niet ontkennen dat artificiële, kunstmatige, intelligentie op dit moment mijn speciale aandacht heeft. AI is m.i. de meest belangrijke technologische ontwikkeling van dit moment die leren, opleiden en onderwijs zal gaan beïnvloeden. Zowel ten goede, als ten kwade.
This morning started with an extra "Dutch" session by Rob Lauder, the CLO of Mc Donalds. He gave us a detailed overview of the setup of Mc Donalds training programs. They employ 1.9 million people and they have 1 million new hires every year. Mc Donald knows that for crew employees they will be their first job and they will move on pretty soon. Their training program is focus on this, making sure their employees are ready for their next job. Pretty cool.
Elliot Masie and Nigel Paine did a session together on Re-imagining learning. Sharing stories and insights with us and answering questions. They paint a nice picture of a discipline that is fundamentally changing
Nigel Paine also did a session on his new book on Learning cultures. he developed a cool model and a guide how to use it. I only have this bad photo of the model. Definitely a book I'm going to read.
Bob Mosher did (half a) Keynote. Repeating the things he said in the other sessions, but also interviewing Katie Coates and Mark Wagner.
The final general session of the day was hosted by Donald Taylor called rethinking L&D. Here is my summary
Samen op reis met Learning Experience Design Pionier Niels Floor. Ervaring speelt een belangrijke rol in het...
Het bericht Learning experience design: de kracht van ervaring verscheen eerst op nextlearning.nl.
De adoptie van blockchaintechnologie binnen opleiden en onderwijs gaat niet heel erg hard, maar staat ook niet stil. Dat is mijn conclusie na het lezen van een vraaggesprek over dit onderwerp.
WCET Frontiers heeft een interview gepubliceerd met drie “higher education experts” over de mogelijkheden van blockchaintechnologie binnen het hoger onderwijs.
The second day of Learning 2019. A full packed schedule with many sessions, keynotes, planned and unplanned meetings.
Today started early at 6.45 with an extra "Dutch session" by Molly Petroff from the St Vincent Hospital. Molly is a workflow specialist already for 12 years. She showed us how they got started and what they have learned along the way. They created based on the main processes in the hospital, a performance support environment using the five moments of learning need. For me, as a "tool man" I could not help noticing how simple the tooling is they use. It is a reference guide. They have used the work process to organize the content and create some context. It also became apparent to me that maintaining the content is at least as big of a problem as it is with learning.
I continued with performance support and the 5 moments of learning need with a session by Conrad Gottfredson and Bob Mosher
One of my main learnings was the performance support pyramid. Or maybe I should say rememberings because I did know it, but I forgot how powerful it is. It is a complete guide to create performance support content
The next session was the Keynote by Elliot Masie. It was full of energy but I liked his small session from Sunday much more
I attended a session on "Creating effective micro learning" by Karl Kapp. He sees micro learning more as performance support tool. Main take-away for me where the 6 types of micro learning.
The last session I want to report on is the keynote from Richard Cullata. He gave as his view on the future of learning with a number of interesting guests. I liked this session. Joseph South had probably the most fun part debunking "neuromyths":
De Expert: Max Mertens, Leer-Datascientist De vertaler: Marcel de Leeuwe (voor de ‘vertaling’ naar ons leervak!) Als...
Het bericht Data-kennis: Belangrijke nieuwe competentie voor L&D verscheen eerst op nextlearning.nl.
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.28 verscheen eerst op nextlearning.nl.
Ik heb regelmatig aandacht besteed aan het monitoren van (leer)gedrag door scholen, en de grenzen die daarbij worden opgezocht en m.i. ook worden overschreden. The Guardian besteedde verleden week uitvoerig aandacht aan de praktijk van ‘digital surveillance’ binnen Amerikaanse scholen.
Brandon shared the insights he learned as a learning manager at Home Depot and Delta on living, working and learning
Donald Taylor is (among other things) the Chairman of the Learning and Performance institute. David discussed the trends that emerge from the surveys they do.
Bob Mosher did an exclusive Dutch session this morning at Learning 2019
At Learning 2019 there is a separate extra track for a group of 45 Dutch learning people. I was allowed to join their sessions. The first session was with Elliot Masie. Elliot sold the event last year, but at 69 he is still amazing.
Eliot started by showing his presentation, which was just this slide:
I made my notes during this session in this mind map:
Onlangs heeft de befaamde Silicon Valley criticaster Evgeny Morozov The Syllabus gelanceerd. Deze nieuwssite wil de beste en meest relevante bronnen rond belangrijke thema’s ontsluiten. Een mooi initiatief. Maar toch knaagt iets bij mij.
Maurits Martijn heeft voor De Correspondent een zeer uitvoerige rapportage geschreven over de lancering van The Syllabus.
Op 12 november 2019 werk ik mee aan aan de onderwijsconferentie van NRC Live over de Toekomst van Onderwijs. Ter gelegenheid daarvan heb ik met Gerard Mertens (decaan en hoogleraar bij de Open Universiteit) een opiniestuk geschreven dat ik ook op mijn blog wil publiceren.
De afgelopen week zijn we een paar dagen weg geweest in eigen land. Afgelopen zaterdag zijn we naar Bloemendaal gegaan, woensdag 23 oktober waren we weer thuis.
We hadden in Bloemendaal een leuk hotel geboekt (Hotel Bleecker).
De vraag ‘waartoe is het onderwijs op aarde?’ is zo oud als het onderwijs zelf. Sla een boek over de geschiedenis van het onderwijs erop na, en je kunt niet anders dan concluderen dat er altijd vanuit verschillende invalshoeken claims op het onderwijs worden gelegd.
Een paar wetenswaardigheden wil ik graag delen.
Ik ben begonnen met bloggen omdat ik aan den lijve wilde ervaren, hoe dit destijds nieuwe medium werkte.
Mijn weblog is mijn belangrijkste leermiddel.
De r is in de maand! De winkelstraten laten zich versieren door duizenden lichtjes, sinterklaas heeft alvast een boot met pepernoten vooruit gestuurd en het in de knoop getrokken lichtsnoer van de kerstboom mag bijna van zolder. We bewegen ons voorzichtig richting de feestdagen en maken ons op voor de […]
Het bericht Schrijf u in voor de Moodle trainingen in november! is eerst gepubliceerd op Avetica.
Door Carolien van Blitterswijk, AWVN & Rino Schreuder, tijdschrift MD Eigen regie, zelfmanagement of eigenaarschap: allemaal ‘toverwoorden’...
Het bericht Nieuwe tool van werkgeversvereniging AWVN: faciliteert regie over de eigen ontwikkeling verscheen eerst op nextlearning.nl.
Met dank aan Tjip de Jong van Tjipcast. Tjipcast met Mariël Rondeel De meeste van ons kunnen...
Het bericht Tjipcast: Hoe ontwerp je een goed leertraject? verscheen eerst op nextlearning.nl.
Deze video van Bright informeert je over de werking van een algoritme. Verder illustreert de video dat algoritmen allesbehalve perfect zijn. Maar ook dat algoritmen snel beter worden.
Het is weer eens hoog tijd voor een editie van Wilfred’s reflecties op technology enhanced learning. In deze podcasts mijmer ik hardop over ontwikkelingen die ik signaleer met betrekking tot het gebruik van ICT voor leren, opleiden en onderwijs. Dit keer becommentarieer ik #EduTok,
Zijn Massive Open Online Courses nu wel of geen succes? Dat is afhankelijk hoe je er naar kijkt.
Alex Usher is buitengewoon negatief over MOOCs, en verklaart ze “well and truly dead”.
Als het gaat om de implementatie van nieuwe technologie dan krijgt het onderwijs weleens het verwijt, technologie enhanced learning traag te adopteren. Het bedrijfsleven kan er echter ook wat van, zo blijkt uit de adoptie van xAPI. Terwijl deze technologische specificatie toch zo veel belovend is.
Door Isabel De Clerq In de lijst “100 Top Tools for Learning” (2019 – 13e editie) van...
Het bericht Social Learning binnen én búíten je organisatie! Durven we dat wel!? Jawel, doen! verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht Moodle kondigt definitieve integratie H5P aan is eerst gepubliceerd op Avetica.
Keynote door Remko van der Drift, Faalkundige Is falen leuk? Nee natuurlijk niet! Failure sucks but it...
Het bericht Durf het beste uit jezelf te FALEN! verscheen eerst op nextlearning.nl.
Volgens Graig Weiss zijn er 1300 ‘learning systems’ te krijgen. Hij heeft er 85 opgenomen in een database.
Graig Weiss evalueert jaarlijks ‘learning systems’. Daarbij gaat het om applicaties zoals leermanagement systemen of learning experience systems (die hij liever ‘digital learning platform’
Het bericht Moodlemoot Benelux 2019 gaat niet door! is eerst gepubliceerd op Avetica.
Het artikel AI, ethics and classrooms of the future besteedt aandacht aan de invloed van digitalisering van het onderwijs, maar laat ook zien dat (onderwijs)instellingen daarbij oog hebben voor ethische aspecten en voor andere aspecten dan jongeren opleiden voor de arbeidsmarkt.
Het bericht Crowdfunding actie voor rapportage Questionnaire is eerst gepubliceerd op Avetica.
Onderstaande column schreef ik voor de nieuwsbrief van e-learning.nl, editie juli 2019. Over podcasts beluisteren, tijdens het wandelen.
Een jaar of vijftien geleden heeft een vermaarde ex van Patricia Paay podcasting populair gemaakt.
Je kunt online tal van interessante video’s vinden die betrekking hebben op didactiek, leerstrategieën en het gebruik van leertechnologie. De afgelopen dagen werd ik op twee bronnen geattendeerd.
In de eerste plaats werd ik -via Larry Ferlazzo–
Het bericht Moodlemoot Benelux op 23 oktober verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Op 24 en 25 oktober 2019 organiseert de faculteit Management, Science & Technology van de Open Universiteit in Heerlen de 2e editie van het symposium Learning and Innovation in Resilient Systems (LIRS).
Vanuit verschillende perspectieven en verschillende disciplines,
Professionele ontwikkeling is een ‘must’. De wijze waarop professionalisering, bijvoorbeeld van docenten, vorm krijgt is echter voor verbetering vatbaar. Waardoor kenmerkt effectieve professionele ontwikkeling zich? Wat zijn geleerde lessen van een ervaren schoolleider en opleider op dit terrein?
Eric Sheninger heeft ruime ervaring als docent,
Technologische ontwikkelingen zoals sensortechnologie, artificiële oftewel kunstmatige intelligentie (AI) en big data maken het mogelijk om het leren vergaand te monitoren en ook automatisch interventies te plegen. Er zijn echter grenzen aan wat we op dit terrein moeten willen.
Pedro de Bruyckere plaatste onlangs een video over het gebruik van headsets in China die het concentratievermogen van leerlingen zichtbaar maken.
Verleden week verscheen het SURF-paper (pdf) over een nationale aanpak van open badges in het onderwijs. SURF kiest hierin voornamelijk voor een formele benadering van open badges. Je kunt echter ook een heel andere benadering kiezen, die badges niet gelijkstelt aan mini-certificaten.
‘Engagement’ van lerenden is een complex fenomeen dat dikwijls in verband wordt gebracht met effectief leren en met het voorkomen van verzuim en uitval. Melissa Bond en Svenja Bedenlier hebben een conceptueel raamwerk ontwikkeld waarin zij ook kijken naar de relatie met leertechnologie.
Virtual reality en augmented reality hebben specifieke toepassingsmogelijkheden voor leren, opleiden en onderwijs. Er kleven echter ook beperkingen aan, die er toe leiden dat VR en AR voorlopig nooit grootschalig zullen worden gebruikt.
Anthony Burns heeft zich op verzoek van een klant verdiept in,
Bij het ontwikkelen van een blended leertraject komt ontzettend veel kijken. Natuurlijk moet de inhoud van het programma gemaakt worden, maar om echt succesvol te zijn moet je je aandacht verdelen over tal van gebieden. Dat kun je niet alleen. In onze whitepaper lees je alles om goed beslagen ten ijs te komen. Van de samenstelling van het projectteam, tot een evaluatie waar écht iets uit te halen valt.