Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor oktober 2018

Van Sibrenne Wagenaar | 31-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Mythes and misconcepties over blended leren in Milaan

Ik liep met Alette, Sjaak en zijn vrouw in Milaan. We hadden één dagje in Milaan voor de conferentie van Hofstede Insights waarin ik een aantal mythes over blended leren moest zien te ontkracht. Als je maar één dag in Milaan hebt wil je natuurlijk graag de dom zien. Ik was bang dat we de […]

Het bericht Mythes and misconcepties over blended leren in Milaan verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Welke ontwikkeling heeft de meeste invloed op online tutoring: de ‘klus economie’ of artificiële intelligentie?

Een intensieve begeleiding van lerenden door een docent of tutor zorgt er voor dat lerenden succesvol leren (minder vaak uitvallen, goede leerresultaten behalen, enzovoorts). Intensieve face-to-face begeleiding is echter ook duur. Een aantal technologische ontwikkelingen kan begeleiding minder kostbaar maken.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Gratis online cursussen over onderwijsinnovaties (betaald door Microsoft)

Heb je belangstelling voor verdiepend leren, design thinking in het onderwijs of het realiseren van onderwijsinnovaties? Dan is deze set aan online cursussen voor schoolleiders wellicht wat voor je. Betaald door Microsoft, maar niet verzorgd door Microsoft.

De doelgroep betreft voornamelijk schoolleiders uit het Amerikaanse K-12 onderwijs.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Moet L&D zich aanpassen aan de ‘moderne lerende’, of….

Digitalisering is van invloed op het gedrag van werknemers. Welke gevolgen moet dit hebben voor ‘Learning & Development”?

Vandaag stuitte ik op een Research Bulletin van Bersin by Deloitte uit 2014.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 29-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

#DevLearn 2018: The death of the Learning styles, microlearning, and Millennials

Back home after DevLearn 2018 and the one thing that stands out is the annihilation of three big learning buzzwords:  Learning Styles, Microlearning and Millennials.

Learning styles

The e-learning guild published a couple of new reports, I attended a session on them. One of the reports is "The truth about teaching to learning styles and what to do instead" by Jane Bozarth. Here is the conclusion of the report: [caption id="attachment_6654" align="alignnone" width="974"]leaening styles report conclusion Screenshot from the conclusion page of the e-learning guild report "The truth about teaching to learning styles and what to do instead"[/caption] So it is not that learning styles do not exist, according to Jane they do not have any measurable impact on learning outcomes.

MicroLearning

I attended a session by J.D. Dillon who killed MicroLearning on the spot. The essence of his talk was that good learning is about applying "proven principles" and that microlearning is just "noise" and not proven at all. [caption id="attachment_6655" align="alignnone" width="3046"]The end of microlearning JD Dillon Mindmap of the presentation by JD Dillon at DevLearn 2018[/caption]

Millennials

Unfairly labelled.jpeg And finally, we had the last keynote of the conference: Jessica Kriegel. She killed the effect of generations like millennials on learning (and more). Her Ph.D. study (and book Unfairly labeled) proves that there is no such thing as a millennial for learning. There is a measurable difference in learning and other things when you look at age. But that hasn't changed at all over the past 50 years. Conclusion: Millenials bring nothing new to the workplace, they are just young.  

Keep thinking!

There are two things that also stuck from these presentations:
  1. Jane Bozart did see a correlation between marketing spend on "learning styles" and the rise of the buzzword.
  2. Jessica Kriegel said, "We do read the articles about research, but nobody ever checks the research itself."
Two interesting statements. And it is probably true that all three these buzzwords are the result of a marketing effort and it is also true that I consider it already an achievement if I read the article on a research. But indeed; I have never checked the research itself.  The only conclusion I can draw is: "Keep thinking, stop believing".   Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Open online cursus probleemgestuurd leren en learning analytics

Vanaf 19 november 2018 verzorgt de Open Universiteit een vrij toegankelijke online cursus over hoe probleem gestuurd leren ondersteund kan worden door learning analytics. Binnen het didactisch concept willen de samenstellers een online cursus ook combineren met een online community.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

YouTube gaat in educatieve video’s investeren (maar waarom?)

Op YouTube zijn al heel wat educatieve video’s te vinden. Het platform heeft onlangs aangekondigd hier meer in te willen investeren. Kijk daarbij echter ook naar de achterliggende visie.

Tina Nazerian besteedt in EdSurge aandacht aan deze investering.

Lees verder
Van SBO | 26-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.18

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.18 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 26-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

#DevLearn Email courses

This session was about a simple but rather cool idea sending out a spaced course via email. I think it is a cool idea if you do not have an LMS or do not want to use it. email courses Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Professionalisering op het gebied van online en blended learing via een Belgisch competentiecentrum

De ALO-OBL Academy is een online ‘competentiecentrum’ waarbinnen je veel hulpmiddelen vindt om online en blended learning op een effectieve manier te integreren binnen je organisatie en binnen je eigen onderwijs.

Katrien Bernaerts van Toll-net -een van de partners van dit competentiecentrum- wees me gisteren op dit initiatief,

Lees verder
Van Kasper Spiro | 25-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

#Devlearn master panel Learning technology, past present and future

An extremely cool panel made out of no less than seven e-Learning guild masters. Learning technology past present and future.png Lees verder
Van Kasper Spiro | 25-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

#Devlearn. New guild reports presented

Jane Bozart at Devlearn 2018 In this session, three new reports from the e-learning guild were presented. Jennifer Hoffman about blended learning, Steve Forman about learning platforms and Jane Bozart about learning styles. The most surprising outcome is on learning styles. The conclusion is" They do not matter. Jane states they are only a 'marketing thing'. Wow!     I would say download the reports and dive into the details. In my opinion, these reports are one of the main benefits of being a guild member. [caption id="attachment_6640" align="alignnone" width="3986"]E-learning guild research trends.png Three new guild reports presented at Devlearn[/caption] Lees verder
Van Kasper Spiro | 25-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

#devlearn18 First day review

[caption id="attachment_6636" align="alignleft" width="263"]David Kelly opening #devlearn2018 David Kelly during his opening statement[/caption] Looking back on the first day of Devlearn 2018. The first thing I noticed it has become bigger. I missed last year and in comparisson to 2016 it has grown. There are more attendees, more vendors, more of everything. This year is the 15th DevLearn and clearly, it is alive and kicking. despite the growth, it still is a gathering of a guild made out of learning professionals. I like that spirit and I do hope that that will stay that way.

Keynotes

[caption id="attachment_6637" align="alignleft" width="346"]Ayanna Howard on the DevLearn stage Ayanna Howard at DevLearn[/caption] We had two keynotes on the first day and I have to say I was disappointed with both of them. Both Julie Snyder with her story about Serial and Ayanna Howard about Robotics, AI and the future of learning and work, were nice presentations, but no more. No connection to learning, no big inspirational boost. Which is a pity, I was particularly looking forward to the talk of Ayanna Howard, she is one of the leading people in the world when it comes to robotics and AI, I think she is extremely cool. But her message was "Robots are coming and you better be ready", and that was it. I was expecting way more.

Sessions

I attended a lot of sessions and covered most of them in separate posts. I'm impressed with the level of the presentations this year, really good. I hope I can match that level with my own presentation on Friday.

Knowledgeable

In comparison to past conferences, I think the audience has become more knowledgeable. My impression is that there are fewer newbies and that many attendees are looking beyond old-school solutions. In the past, I wrote about the gap between presenters and audience. Where presenters talked about fundamental change and the audience wanted to select a scorm based LMS. I think that gap is way smaller now and that is a great thing to see.   Lees verder
Van SBO | 25-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Keynote – Elliott Masie – How to be future proof and relevant?

Keynote: 14.15 – 15.15 uur What to follow and what to leave behind? Elliott Masie vooral bekend...

Het bericht Keynote – Elliott Masie – How to be future proof and relevant? verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Paar dagen Lissabon (aanrader)

De stad Lissabon stond al een aantal jaren op mijn lijst van te bezoeken plekken. De afgelopen dagen hebben we de Portugese hoofdstad bezocht. Wat een leuke stad!

Elevador de Santa Justa Zondag jongstleden zijn we naar Lissabon vertrokken.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 25-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

#DevLearn Gary Wise. Point-of-work, new ground zero for learning

Pretty impressive session by Gary Wise. He makes a big point that we spend 80% of our L&D budget on 2.3% of the work time. This presentation was the first time that I saw a complete approach on how to set up and design a workplace support system. I liked "the seven right things" and was most impressed by the details per "thing". I did not cover all these details in the mindmap, but Gary shared his presentation via the conference app. Gary Wise Devlearn   Lees verder
Van Kasper Spiro | 25-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

What makes a good Learning eXperience Platform

A session about our latest buzzword LXP (Learning Experience platform) by Ben Betts. He states that we are leaving the era of learning and we are moving towards the era of Performance which in his mind also means moving from an LMS towards an LXP. I also liked his seven habits, it makes it more actionable. What makes a good learning experience platform (LXP) Lees verder
Van Kasper Spiro | 25-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

#Devlearn: David Kelly. LMs, LRS, LXP and more

David Kelly Interesting session by David Kelly. It contained also the buzzword for the DevLearn 2018: LXP. A "Learning eXperience Platform". This  new type of learning platform that is making waves. Some call it LMS on steroids, others social learning platforms, but it is a trend as a new platform next to the LMS. David Kelly LMS, LRS, LXP and more. Exploring the learning platforms landscape.png Lees verder
Van Kasper Spiro | 25-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Julie Snyder #Devlearn keynote. What makes a story captivating?

Julie Snyder Julie Snyder was the opening keynote at DevLearn18. I have mixed feelings about her presentation. It was a good presentation and a nice story about her successful podcast "Serial". But I missed the relevance for learning. I did not learn what makes a story captivating in a way that I can apply.       [caption id="attachment_6616" align="alignnone" width="3284"]DevLearn 2018 keynote. Julie Snyder Mindmap Julie Snyder Devlearn keynote[/caption]   Lees verder
Van SBO | 24-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Sociale Vaardigheidstraining met Artificial Intelligence (AI)

Door: Tibor Bosse, Radboud University Nijmegen Vaardigheid en gedrag trainen we traditioneel met rollenspellen, bv. door het...

Het bericht Sociale Vaardigheidstraining met Artificial Intelligence (AI) verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 23-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Grootste uitdaging: lerenden empoweren!

Natuurlijk is het goed om in relevante ontwikkelingen zoals VR/AR, performance support of learning eco-systems te investeren. Toch denk ik dat er voor learning experience designers, instructional designers, trainers, docenten en L&D professionals een grotere uitdaging bestaat: de regie voor het leren neerleggen bij de lerenden. Bij de mensen waar we het allemaal ‘voor doen’. […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Vijftien jaar bloggen

Volgens ‘LinkedIn’ was ik al een paar dagen geleden vijftien jaar ‘werkzaam’ bij www.wilfredrubens.com. Maar het is toch echt vandaag exact vijftien jaar geleden dat ik met bloggen begonnen ben.

Ik ben destijds gestart met bloggen omdat ik aan den lijve wilde ervaren wat dit destijds nieuwe medium zou kunnen betekenen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

De rol van internet bij een begrafenis

Gisteren vond de begrafenisdienst plaats van de levenspartner van mijn moeder, die ik sinds 1981 heb gekend. Ik realiseerde me vanochtend hoe belangrijk internettechnologie is geweest bij de voorbereiding van de uitvaart.

Verleden week zaterdag en zondag zijn we fysiek bij elkaar gekomen om o.a.

Lees verder
Van SBO | 19-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Het LMS is nog lang niet afgeschreven: 10 redenen

Door Wilfred Rubens Ik geef toe dat ik een jaar of tien geleden ook dacht dat leermanagement...

Het bericht Het LMS is nog lang niet afgeschreven: 10 redenen verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 19-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Maak kennis met Beau de biechtbot

Ik was me in een ontwerptraject aan het ergeren. Ik vond dat er teveel energie ging zitten in de doelen en was bang dat het niet de goede kant op ging. Meestal lukt het me wel al nadenkend er de vinger er op te leggen, maar deze keer wist ik niet precies waar het fout […]

Het bericht Maak kennis met Beau de biechtbot verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Wet van Rubens (AVG)

Kennen jullie de Wet van Godwin? Analoog hieraan heb ik nu ook de Wet van Rubens geformuleerd.

Mike Godwin heeft zijn befaamde wet in 1990 geïntroduceerd. Deze luidt:

Naarmate een online discussie langer duurt,

Lees verder
Van SBO | 18-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Expertsessie – Build to test

Door Job Bilsen, business consultant One Shoe (digital & creative agency) & voorheen ontwikkelaar van leeroplossingen. Hoe...

Het bericht Expertsessie – Build to test verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Gratis naar de Learning Technology Duitsland? #OEB18

De Online Educa Berlijn vindt dit jaar van 5-7 december plaats. Tijdens deze boeiende conferentie kun je ook de Learning Technology Duitsland bezoeken. Kosteloos.

Learning Technologies Germany @ OEB is een evenement dat speciaal wordt georganiseerd voor L&D-professionals in grote bedrijven,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe het hoger onderwijs in dertig jaar is veranderd?

Business Insider heeft een alleraardigst artikel geschreven waarin het hoger onderwijs van de studenten van nu, wordt vergeleken met het hoger onderwijs van hun ouders. De bijdrage heeft betrekking op het hoger onderwijs in de VS. Ik zie echter ook parallellen met het onderwijs bij ons.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Mini-symposium digitale leer- en werkomgeving (pensioen Nico Juist)

Vandaag heb ik in Leiden een mini-symposium bezocht ter gelegenheid van de pensionering van Nico Juist. Nico heeft ‘best wel’ veel invloed gehad op het denken over digitale leer- en werkomgevingen binnen het Nederlandse hoger onderwijs.

Nico houdt zich sinds 1990 bezig met ICT-innovatie in het hoger onderwijs.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Wat zijn belangrijke succesfactoren bij het gebruik van games voor leren?

Karl Kapp heeft een nuttige en beknopte samenvatting gemaakt van een uitgebreide review studie naar diverse factoren die ertoe bijdragen dat serious games het leren daadwerkelijk bevorderen. Ik zie een duidelijke relatie met wat we in het algemeen weten over effectief leren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Kan het gebruik van online video bijdragen aan succesvol studeren?

Een activerende didactiek kan bijdragen aan succesvol studeren. Online video’s worden vaak geassocieerd met ‘passief consumeren’. Wat mij betreft is er echter een duidelijk verband tussen het gebruik van online video voor succesvol studeren. En dat verband gaat verder dan het faciliteren van een activerende didactiek.

Lees verder
Van SBO | 11-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Advies voor alle werkenden: Leer of Stagneer!

Door: Ank Dierckx Op 9 oktober 2018 was ik bij het symposium “Future Proof – leren en...

Het bericht Advies voor alle werkenden: Leer of Stagneer! verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Deelnemen aan de postbachelor opleiding e-Learning (start 27 november 2018)?

Op 27 november 2018 start de tweede uitvoering van de Avans Plus Postbachelor opleiding e-Learning aan. Dit is een uitgebreide opleiding die bij Fontys al 16 jaar succesvol is uitgevoerd (Fontys post hbo-opleiding e-Learning) en nu voor de tweede keer bij Avans Plus wordt uitgevoerd.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Activerende didactiek (webinar)

Vanavond heb ik in het kader van de post-bachelor-opleiding over e-learning van Avans Plus weer een webinar verzorgd over activerende didactiek. Ik heb geprobeerd heel veel interactiemomenten in te bouwen.

Vooraf had ik de deelnemers de volgende vraag gesteld: Waardoor kenmerkt een activerende didactiek zich?

Lees verder
Van Faculty of Skills | 09-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Leren van feedback met formatief toetsen

De meeste mensen die een opleiding volgen, zijn niet anders gewend: je krijgt les, aan het eind volgt een toets en daar krijg je een cijfer voor. Voldoe je aan het eind van de rit aan een norm, kun je een tas in de vlaggenmast hijsen, krijg je een certificaat of ga je over. Vaak begint daarna de toetsriedel opnieuw. Met formatief leren is er nu een tegenbeweging opgestaan. Hoe helpt dit jouw training?

Lees verder
Van SBO | 08-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Luchthaven Schiphol: van HR-perfectie naar HR-impact – minimum viable product

Door: Jelderik Schutz, HR Lead Transformation – Royal Schiphol Group & Rino Schreuder, hoofdredacteur van tijdschrift MD....

Het bericht Luchthaven Schiphol: van HR-perfectie naar HR-impact – minimum viable product verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 07-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Talent development (niet) voor iedereen?

Talent development is een begrip dat vaak terugkomt in HR. Bij het woord ‘talent’ denk je misschien snel aan een Lionel Messi, Serena Williams of een andere sporter of artiest met een onevenaarbare gave. Ondanks dat zij misschien van nature een voorsprong hebben op ons stervelingen, zouden zij lang zo ver niet zijn gekomen zonder al die trainingsuren. Talent valt te ontwikkelen, maar dan moet dit wel op de juiste manier gebeuren!   

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Dagelijks schrijven verbetert je leven

Ik heb de indruk dat sprake is van een verschuiving in de manier waarop we ons online uitdrukken. Veel mensen drukken zich eerder uit in beeld en geluid, dan via geschreven tekst. Toch is het belangrijk dat je dagelijks schrijft,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

19 november 2018: Masterclass – Innovatie van het mbo onderwijs door digitaal leiderschap

Heb ik ook directie- en bestuursleden uit het mbo onder mijn lezers? Voor hen is namelijk de masterclass  “Innovatie van het mbo onderwijs door digitaal leiderschap” bedoeld die de MBO Academie en Wielinq op 19 november aanstaande in Nyenrode organiseert.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

De geschiedenis van leertechnologie en het verborgen curriculum

Audrey Watters publiceert op haar blog de integrale tekst van haar lezingen. In haar meest recente bijdrage breekt zij een lans voor kennis over de geschiedenis van leertechnologie. Op basis van de geschiedenis kunnen we op allerlei terreinen lessen formuleren voor het heden en de toekomst.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ontwikkel je een leercultuur voor een leven lang leren?

Onlangs verscheen het rapport ‘Een Leven Lang Leren’ van het Zorgpact Rotterdam en deRottertdamseZorg. De samenstellers laten door middel van dertien cases uit verschillende sectoren zien hoe je een leercultuur kunt ontwikkelen.

Het rapport beschrijft uiteraard eerst de context van een leven lang leren in de zorg.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Gepersonaliseerd leren: veel diverser dan een continuüm

Gepersonaliseerd leren staat in het middelpunt van de belangstelling. Tegelijkertijd is er kritiek op. Onder meer omdat er nog steeds verschillende zaken onder verstaan worden. Emeritus hoogleraar Larry Cuban is al een tijd bezig om op basis van eigen onderzoek een ‘continuüm’ van gepersonaliseerd leren te ontwikkelen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-10-2018 | Article Rating | (1) reacties

Eerste digitale versie tijdschrift OnderwijsInnovatie verschenen

Ik ben al vele jaren geabonneerd op het papieren tijdschrift OnderwijsInnovatie van de Open Universiteit (OU). De papieren uitgave is na twintig jaar gestopt. Maar vandaag is de eerste editie van de digitale versie verschenen.

Toen ik OU-medewerker was,

Lees verder
Van SBO | 02-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Expertsessie – Lean Startup: Roadmap en Succescriteria voor jouw organisatie

Deel 1 van deze sessie: Door Marie-Louise Kok, digital learning expert (met de pumps in de modder!)...

Het bericht Expertsessie – Lean Startup: Roadmap en Succescriteria voor jouw organisatie verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Pagina 1 van 2Eerste   Vorige   [1]  2  Volgende   Laatste