Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor maart 2021

Van SBO | 31-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.43

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.43 verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 31-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Tool van de maand: Padlet

Lees verder
Van SBO | 31-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ontwikkel je een ambitieuze 21e-eeuwse (digitale) opleidingsstrategie?

L&D-afdelingen staan voor een prachtige uitdaging: de organisatie een grote stap laten maken met behulp van een goede opleidingsstrategie. En die moet ambitieus zijn! Het is duidelijk wat managers en bestuurders verwachten van de ‘leerfunctie’: bijdragen aan de organisatiedoelen, dagelijkse productie zo min mogelijk verstoord en ‘real time’ rapportages. We weten ook welke eisen medewerkers [...]

Het bericht Hoe ontwikkel je een ambitieuze 21e-eeuwse (digitale) opleidingsstrategie? verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Avetica | 31-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Centraal Contentbeheer (3): Gedeelde ruimte in Moodle Workplace

Combinatie van drie aspecten De laatste blog in deze korte serie over centraal contentbeheer gaat over gedeelde ruimte als onderdeel van multi-tenancy. Deze functionaliteit is overigens alleen beschikbaar in Moodle Workplace. Er zijn drie aspecten die gecombineerd een groot voordeel bieden om je content centraal te beheren en toch maximaal controle te houden over de […]


Het bericht Centraal Contentbeheer (3): Gedeelde ruimte in Moodle Workplace is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van SBO | 31-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

“Als een Pro” – werksessies

In deze werksessies leer je hoe je zelf heel eenvoudig én goedkoop zelf leer-chunks maakt. Waar je altijd een expert inhuurde, doe je het nu zelf. Al deze tools zijn open beschikbaar. Na aanmelding/downloaden kun je al aan de slag. Je gebruikt eigen foto’s, filmpjes en teksten en voegt eenvoudig materiaal toe, zoals een youtube-filmpje. [...]

Het bericht “Als een Pro” – werksessies verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Didactiek en online leren (studiedag professioneel online lesgeven)

Gistermiddag heb ik in het kader van een online studiedag professioneel online lesgeven een sessie verzorgd over didactiek en online leren. Ik ben begonnen met een check-in: Selecteer in de chat een GIF of emoticon die illustreert wat jij vindt van blended learning (combinatie online en face-to-face leren)? Ik heb

The post Didactiek en online leren (studiedag professioneel online lesgeven) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 30-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

De béste werkvormen uit het boek: Groot Werkvormenboek voor de Zorg

Miriam Boer (e.a.) schreef het Groot Werkvormenboek voor de Zorg. In het afgelopen jaar heeft de zorg alles uit de kast moeten halen om, naast alle extreme drukte, het leren ‘gewoon’ door te laten gaan. Wat heeft Miriam zelf toegepast uit het Groot Werkvormenboek? Hoe hebben de werkvormen haar en haar collega’s geholpen om leren [...]

Het bericht De béste werkvormen uit het boek: Groot Werkvormenboek voor de Zorg verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Wanneer asynchroon online leren, synchroon online leren en face-to-face leren?

Bij het maken van een ontwerp voor onderwijs of opleiden heb je de keuze tussen asynchroon online leren (op afstand of op locatie), synchroon online leren, face-to-face leren en werkplek leren. Bij het maken van een keuze moet je daarbij vooral vanuit pedagogisch-didactisch perspectief kijken naar mogelijkheden en beperkingen van

The post Wanneer asynchroon online leren, synchroon online leren en face-to-face leren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 29-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Data in Learning: test hoe jij van start kan!

Data, dáár moeten we iets mee! Met data kun je bijvoorbeeld leeractiviteiten personaliseren. Of rendement aantonen en bewijzen dat jouw aanpak bijdraagt aan een hogere performance. Of je gebruikt data om de samenwerking met een andere afdeling te verbeteren. Het liefst verwerkt in een mooi dashboard, want visuals versterken je overtuigingskracht. Maar als je het [...]

Het bericht Data in Learning: test hoe jij van start kan! verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

3-7 mei 2021: 1e ICT-praktijkweek #ictweek1

Normaal gesproken organiseert o.a. Hans de Four (bekend van Klascement) jaarlijks in Vlaanderen een ICT Praktijkdag. Dit jaar wordt dat een online ICT-praktijkweek, en wel van 3-7 mei aanstaande. Docenten, ICT-coördinatoren, directieleden en andere betrokkenen uit basis tot en met volwassenenonderwijs kunnen de hele week kiezen uit een scala aan

The post 3-7 mei 2021: 1e ICT-praktijkweek #ictweek1 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 28-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Centraal Contentbeheer (2): De kracht van de LTI-provider

Learning Tools Interoperability In deel 2 van deze korte serie blogs over Centraal Contentbeheer wil ik de kracht van de LTI-provider bespreken. LTI is een international protocol en de letters staan voor Learning Tools Interoperability. Met deze techniek kan je heel gemakkelijk leercontent die buiten jouw leermanagementsysteem staat opstarten. Of jij kan leercontent delen via […]


Het bericht Centraal Contentbeheer (2): De kracht van de LTI-provider is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Impressie online inspiratiemiddag ‘Effectief online onderwijs’

Gistermiddag heb ik een beknopte bijdrage mogen leveren aan de online inspiratiemiddag Effectief online onderwijs van het Consortium voor Innovatie. Mijn bijdrage ging over blended learning en didactiek. Daarnaast verzorgde Conrad Berghoef met drie studenten een hilarische sessie over de ‘ideale les’ en ging Rozemarijn Geelen in op non-verbaal gedrag

The post Impressie online inspiratiemiddag ‘Effectief online onderwijs’ first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 26-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

WEBINAR: AI opportunities for workplace learning and employee development

WEBINAR (Engelstalig) // 23 september 2021 / 09:30 – 10: 30 uur Artificial intelligence is creating huge opportunities for workplace learning and employee development. Donald learns us to understand what difference AI can make in our organization and where it is best implemented. How to boost the effectiveness of workplace learning and improve ROI? AI [...]

Het bericht WEBINAR: AI opportunities for workplace learning and employee development verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 26-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Biografie – Eva Brouwer

Eva Brouwer is eigenaar van Pak je Podium, veelgevraagd dagvoorzitter, eerder bekroond als beste vrouwelijke dagvoorzitter bij de verkiezing van Dagvoorzitter van het Jaar. Darnaast is Eva motivational speaker en schrijver van het boek ‘In 10 stappen je podium pakken. Presenteer live events als een Pro’ en ‘In 10 stappen je podium pakken. Geef je beste live online [...]

Het bericht Biografie – Eva Brouwer verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Avetica | 26-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Centraal Contentbeheer (1): Gebruik een FTP – repository

Serie blogs Het afgelopen jaar heb ik meerdere malen van klanten vragen gehad over hoe zij het beste hun e-learningcontent kunnen beheren. Elke aanbieder van content wil zo min mogelijk werk hebben aan het up-to-date houden van hun content. Tegelijk willen de aanbieders maximale flexibiliteit hebben in het toegankelijk maken van de content én controle […]


Het bericht Centraal Contentbeheer (1): Gebruik een FTP – repository is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Gebruik online video’s leidt tot betere leerresultaten

Deze conclusie staat in een artikel over een meta-studie. Deze studie is gepubliceerd door de American Educational Research Association (AERA). De onderzoekers concluderen dat het gebruik van online video’s zoals kennisclips kan leiden tot “kleine verbeteringen” ten aanzien van leerresultaten, terwijl het vervangen van bestaande inhoud door video’s grote voordelen

The post Gebruik online video’s leidt tot betere leerresultaten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Leertraject blended en online learning

In opdracht van Care2Care en ZorgZijn Werkt -twee werkgeversorganisaties op het gebied van Zorg en Welzijn- verzorg ik een online leertraject voor opleidingsadviseurs en HR-medewerkers over online en blended learning. Vanmiddag was de online aftrap. Vandaag stond in het teken van kennismaken. Verder ben ik ingegaan op het structureel inbedden

The post Leertraject blended en online learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 25-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Snelle leer en ontwikkelsprints op de werkplek – My Do-Reflect-Share

Ingena Visser van VUmc Academie ontwikkelde een sociaal en activerend leerproces voor teams op de werkvloer: leer-  en ontwikkelsprints, met de bijbehorende app MYDRS – My Do-Reflect-Share. In korte sprints verbeteren teams hun werkproces(sen) binnen 1 dag tot een week. At the moment of need! Want een team kan een dag tevoren bedenken met een [...]

Het bericht Snelle leer en ontwikkelsprints op de werkplek – My Do-Reflect-Share verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 25-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Keynote: De vloeibare samenleving

Het vloeibare bedrijf. De ideale oplossing voor jouw organisatie, die dagelijks te maken heeft met onzekerheid en wendbaar moet improviseren!? Zou je misschien niet beter in een netwerkachtige structuur werken? Het antwoord op deze vragen is niet eenvoudig. Duidelijk is wel dat een nieuwe strategie onafwendbaar en noodzakelijk is. De COVID-crisis lijkt de urgentie voor [...]

Het bericht Keynote: De vloeibare samenleving verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Kan digitalisering bijdragen aan verlaging van de werkdruk binnen het onderwijs?

Frans van Heest van ScienceGuide plaatste gisteren op twitter een passage uit een notitie ter voorbereiding van de kabinetsformatie. Daarin staat dat de werkdruk van docenten kan worden verlaagd doordat bepaalde taken van docenten (deels) door ICT kunnen worden overgenomen. In deze blogpost wil ik mijn gedachten hierover delen. De

The post Kan digitalisering bijdragen aan verlaging van de werkdruk binnen het onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Wat hebben we geleerd van één jaar online leren op afstand?

In Remote learning at 1 year: Experts explain why the move to online education has been so painful blikken een aantal Amerikaanse experts op het gebied van technology enhanced learning terug op online leren op afstand tijdens de coronacrisis. Wat zijn volgens hen belangrijke geleerde lessen? De bijdrage bevat bekende

The post Wat hebben we geleerd van één jaar online leren op afstand? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 22-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Timeline als cursusformat bij social learning

Cursusformat Timeline In de Moodle plugin database is onlangs een nieuw cursusformat gepubliceerd die goed gebruikt kan worden bij social learning. Bij het lezen van de beschrijving van Timeline moest ik wel gelijk denken aan het SocialWall format, een plugin die helaas maar tot Moodle 3.3. is bijgewerkt. De functionaliteit van Timeline komt grotendeels overeen. […]


Het bericht Timeline als cursusformat bij social learning is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hulpmiddelen bij online werken en leren

Bij DropBox hebben ze een beleid dat ze ‘Virtual First’ noemen. Zij gaan ervan uit dat werknemers vooral vanuit thuis werken (nu en straks). Zij hebben een Virtual First Toolkit gemaakt die werknemers daarbij helpt. Deze toolkit is m.i. ook nuttig om docenten en lerenden te ondersteunen bij online leren

The post Hulpmiddelen bij online werken en leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Kan AI grootschalige vormen van online leren kleinschalig en meer persoonlijk helpen maken?

In How AI will rescue us from online learning’s ‘bad television’  levert hoogleraar David Shrier forse kritiek op de huidige vormen van online leren. Tegelijkertijd schetst hij een perspectief waarin artificiële intelligentie (AI) helpt de kwaliteit van online leren spectaculair te verbeteren. Volgens Shrier bestaat online leren vaak uit het

The post Kan AI grootschalige vormen van online leren kleinschalig en meer persoonlijk helpen maken? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Vijf manieren om de betrokkenheid van studenten te vergroten

Volgens de auteurs van Improved Student Engagement in Higher Education’s Next Normal hebben we tijdens de pandemie geleerd dat je betrokkenheid, engagement, van lerenden op vijf manieren kunt vergroten. Ook na COVID-19 zouden we deze manieren moeten toepassen, stellen zij. De manieren zijn: Gebruik technologieën voor samenwerking betekenisvol Deze technologieën

The post Vijf manieren om de betrokkenheid van studenten te vergroten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Technologie gebruiken om het risico op voortijdige uitval te voorspellen

Bij online leren lopen lerenden relatief meer kans voortijdig te stoppen dan bij face-to-face onderwijs. Khaoula Mrhar, Otmane Douimi en Mounia Abik hebben onderzocht (pdf) of je het risico op ‘drop out’ kunt voorspellen door gebruik te maken van een neuraal netwerk algoritme en van sentiment analyse. Als je het

The post Technologie gebruiken om het risico op voortijdige uitval te voorspellen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 17-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Moodle webinar over Centraal Contentbeheer op 25 maart

Volgend Moodle webinar 25 maart De datum voor ons volgend webinar is weer gepland op de laatste donderdag van de maand. Reserveer de datum van 25 maart om 11.00 uur in je agenda.  Thema: Centraal Contentbeheer Het aanbieden van e-learningcontent wordt de laatste jaren steeds makkelijker maar er blijven nog een paar uitdagingen. Hoe kan […]


Het bericht Moodle webinar over Centraal Contentbeheer op 25 maart is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Op welke politieke partij en kandidaat ga ik morgen bij de Tweede Kamerverkiezingen stemmen, en waarom?

Normaliter blog ik over technology enhanced learning. Daarom lees je waarschijnlijk ook mijn blog. Maar ik ben ook politiek geëngageerd. Dit is ook een deel van mij. Op 17 maart 2021 zijn er weer Tweede Kamerverkiezingen. Wil je weten op welke partij en kandidaat ik ga stemmen, en waarom? Lees

The post Op welke politieke partij en kandidaat ga ik morgen bij de Tweede Kamerverkiezingen stemmen, en waarom? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je online de betrokkenheid van lerenden versterken?

Melissa Childs heeft een Virtual Engagement Framework ontwikkeld dat een antwoord wil geven op deze vraag. Dit kader bestaat uit drie componenten met elk drie aspecten. Bij elk aspect horen activiteiten die je online kunt uitvoeren. Emotionele betrokkenheid Creëer een sterke leergemeenschap waarin elke lerende zich gewaardeerd voelt. Zorg voor

The post Hoe kun je online de betrokkenheid van lerenden versterken? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Wat is er de afgelopen tijd zo al over virtual reality geschreven?

Op deze zaterdagochtend ben ik de artikelen die ik de afgelopen tijd in Pocket bewaard heb aan het doornemen. In deze blogpost wil ik jullie attenderen op drie bijdragen over virtual reality. This Should Be V.R.’s Moment. Why Is It Still So Niche? Kevin Roose schrijft in de New York

The post Wat is er de afgelopen tijd zo al over virtual reality geschreven? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik op een jaar coronaonderwijs

Een jaar geleden ging het onderwijs dankzij de uitbraak van Covid-19 voor het eerst noodgedwongen over op online onderwijs. Ik maakte me toen grote zorgen over de kwaliteit, over een nieuwe golf van technologie-gedrevenheid en voor de gevolgen voor de acceptatie van online en blended learning op langere termijn. Ik

The post Terugblik op een jaar coronaonderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 11-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Nuttige nieuwe functies in Moodle Workplace 3.10.2

Updates Moodle Workplace Afgelopen dinsdag is versie 3.10.2 van Moodle Workplace uitgekomen. De updates van de ‘grotere broer’ van Moodle LMS volgen altijd korte tijd na de standaard releases van het grootste open source leermanagementsysteem ter wereld. Bij de tweemaandelijkse updates van Moodle zitten alleen maar beveiligingsupdates, opgeloste bugs en kleine verbeteringen. Echter bij de […]


Het bericht Nuttige nieuwe functies in Moodle Workplace 3.10.2 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Leidt minder synchroon, live, online communiceren tot betere leerresultaten?

De bijdrage Paradoxes of Engagement: Less Communication Is More gaat over een onderzoek naar de relatie tussen werken op afstand, communicatie en productiviteit. De uitkomsten van dit onderzoek zouden ook weleens relevant kunnen zijn voor technology enhanced learning. Deze bijdrage bevat een aantal interessante bevindingen: Werknemers die een groot deel

The post Leidt minder synchroon, live, online communiceren tot betere leerresultaten? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 10-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Alternatieven voor SCORM (10): terug bij af?

Terug bij af De afgelopen weken ben ik op zoek gegaan naar alternatieven voor SCORM. Niet dat ik tegen SCORM ben. Ik hoop dat cursusontwikkelaars de juiste keuzes maken bij het ontwikkelen van leercontent. Mijn oproep is om niet standaard naar een auteursprogramma te grijpen om een SCORM module te maken. Bedenk vanuit je didactische […]


Het bericht Alternatieven voor SCORM (10): terug bij af? is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Britse studenten opvallend positief over ‘digital learning’ (al is ruimte voor verbetering)

Het Britse Jisc heeft tussen oktober en december 2020 onderzoek gedaan naar opvattingen van studenten in het hoger en “further education” over de wijze waarop onderwijsinstellingen met behulp van leertechnologie onderwijs tijdens de coronacrisis verzorgen. Welke sterke positieve punten en welke negatieve punten noemen zij? Er hebben bijna 28.000 deelgenomen

The post Britse studenten opvallend positief over ‘digital learning’ (al is ruimte voor verbetering) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 09-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Alternatieven voor SCORM (9): nodig bij Het Nieuwe Leren

Van zenden naar construeren Zoals ik in mijn eerste blog in deze serie al schreef, wordt SCORM vooral gebruikt om informatie te zenden. Maar hoe vul je dit concreet in bij allerlei nieuwe onderwijsvormen die ik onder het kopje ‘het nieuwe leren’ plaats? Denk aan competentiegericht leren, actief leren, werkplek leren, samenwerkend leren, projectgestuurd onderwijs, […]


Het bericht Alternatieven voor SCORM (9): nodig bij Het Nieuwe Leren is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Bevordert de coronacrisis de ontwikkeling van meer ‘sociale’ leertechnologie?

Sinds de uitbraak van Covid-19 gebruiken we op grote schaal leertechnologie, en dan met name applicaties voor synchroon online leren zoals Zoom en MS Teams. Tegelijkertijd lopen we aan tegen de tekortkomingen van deze technologieën. Je ziet nu dat er nieuwe leertechnologieën opkomen die er naar streven deze tekortkomingen te

The post Bevordert de coronacrisis de ontwikkeling van meer ‘sociale’ leertechnologie? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Voorkennis activeren bij online en blended learning (online sessie)

Vandaag heb ik een tweede online sessie verzorgd voor een groep docenten van de Hogeschool Rotterdam. Verleden keer ging het over het bevorderen van betrokkenheid bij blended en online leren. Vandaag stond het activeren van voorkennis bij online en blended learning centraal. Na het welkomstwoord (inclusief ‘Selecteer in de chat

The post Voorkennis activeren bij online en blended learning (online sessie) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 08-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Moodle updates 3.10.2, 3.9.5, 3.8.8 en 3.5.17

Tweemaandelijkse updates Vanmorgen heeft Moodle vier nieuwe updates uitgebracht, te weten 3.10.2, 3.9.5, 3.8.8 en 3.5.17. Deze tweemaandelijkse updates bevatten beveiligingsupdates, opgeloste bugs en kleine verbeteringen. Bekijk de releases notes op: versie 3.10.2 versie 3.9.5 versie 3.8.8 versie 3.5.17 Belangrijk om te weten Draait jouw Moodle site op versie 3.5.x of 3.8.x, weet dan dat […]


Het bericht Moodle updates 3.10.2, 3.9.5, 3.8.8 en 3.5.17 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa (OEB) 2021: veerkracht (bij) leren (learning resilience) centraal (Call for Proposals geopend) #OEB21

Het afgelopen jaar vond editie 2020 van de OEB noodgedwongen online plaats. Dat ging eigenlijk heel goed. Toch kunnen we hopelijk dit jaar van 1-3 december 2021 weer genieten van de OEB in Berlijn. De afgelopen week is het thema van deze 27ste editie bekend geworden. Je kunt tot 3

The post Online Educa (OEB) 2021: veerkracht (bij) leren (learning resilience) centraal (Call for Proposals geopend) #OEB21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 06-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Alternatieven voor SCORM (8): Maak interactieve oefeningen met Bookwidgets

Bookwidgets interessant alternatief voor interactieve SCORM’s BookWidgets is een platform waarmee docenten leuke interactieve oefeningen kunnen maken die geïntegreerd zijn op tablets en computers. Interactieve grafieken, dynamische werkblaadjes, volledig automatisch verbeterde oefeningen en toetsen, puzzels, …BookWidgets heeft een bibliotheek van meer dan 40 apps die gebruikers kunnen kiezen en aanpassen. BookWidgets biedt je een sjabloon […]


Het bericht Alternatieven voor SCORM (8): Maak interactieve oefeningen met Bookwidgets is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Avetica | 05-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Alternatieven voor SCORM (7): LTI of xAPI opvolgers van SCORM?

De standaard uit 2001 SCORM is een internationale standaard die stamt uit 2001 en heeft sindsdien nog een sporadische revisie/update gekregen. En gek genoeg is SCORM 1.2, de versie uit 2001, nog steeds het meest populair. Versie 2004 van SCORM komen wij amper tegen bij onze klanten. Moodle is sinds oktober 2009 gecertificeerd SCORM 1.2 […]


Het bericht Alternatieven voor SCORM (7): LTI of xAPI opvolgers van SCORM? is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Podcast met overzicht van leertechnologieën

In onderstaande podcast geef ik een overzicht van een aantal belangrijke typen leertechnologieën.

The post Podcast met overzicht van leertechnologieën first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 04-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Alternatieven voor SCORM (6): Toetsen in SCORM, H5P of Moodle quiz?

Meerdere mogelijkheden In deze serie blogs over SCORM alternatieven zien we SCORM vaak als tool voor het overdragen van informatie en kennis. Of het geleerde ook beklijft wordt netjes achteraf getoetst, want je baas wil natuurlijk wel weten of de e-learningmodule effect heeft gehad. Met elk auteursprogramma kan je toetsen ontwikkelen. Multiple choice, sleepoefeningen, waar/niet […]


Het bericht Alternatieven voor SCORM (6): Toetsen in SCORM, H5P of Moodle quiz? is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Geleerde lessen ten aanzien van succesvolle online conferenties

Een aantal medewerkers van de American International Recruitment Council formuleert in Tips for Running a Successful Virtual Conference twaalf geleerde lessen ten aanzien van het organiseren en faciliteren van een online conferentie. Zijn deze geleerde lessen ook relevant voor webinars en virtuele klas-sessies? Oordeel zelf. Geef prioriteit aan de inhoud.

The post Geleerde lessen ten aanzien van succesvolle online conferenties first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Kan AI een paper schrijven waarvoor je een voldoende krijgt?

Volgens een Amerikaans experiment wel. Dit experiment laat zien dat natural language processing (een aspect van artificiële intelligentie) steeds geavanceerder wordt. Machines worden steeds beter in het verwerken van taal, terwijl dit tot nu toe als een menselijke eigenschap werd beschouwd. ZDNet doet verslag van een (kleinschalig) experiment met GPT-3.

The post Kan AI een paper schrijven waarvoor je een voldoende krijgt? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 03-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Alternatieven voor SCORM (5): Interactive Book als ‘open source auteursprogramma’

Eén activiteitsformat Ik schreef eerder al dat ik niet zo’n fan ben van de standaard cursusformats van Moodle. Toch maak ik een uitzondering voor ‘één activiteitsformat’. Dit cursusformat kan maar één ding goed en dat is één activiteit weergeven. Bijvoorbeeld een quiz zoals bij een examen of een forum voor het delen van kennis in […]


Het bericht Alternatieven voor SCORM (5): Interactive Book als ‘open source auteursprogramma’ is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Avetica | 02-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Geen impact van hack Moodle Inholland voor Avetica klanten

Persoonsgegevens gelekt Vanmorgen bleek uit een nieuwsberichten van Tweakers en Inholland dat de Moodle site van Inholland is gehackt. Van mogelijk 56.000 Moodle accounts zijn de persoonsgegevens gelekt en worden nu te koop aangeboden. Het gaat om zowel studenten als externen met een Moodle account. De Autoriteit Persoonsgegevens is ingelicht en er wordt verder forensisch […]


Het bericht Geen impact van hack Moodle Inholland voor Avetica klanten is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Pagina 1 van 2Eerste   Vorige   [1]  2  Volgende   Laatste