Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Door: Guido Helmershorst, VR-maker | WARP Studio VR is in opmars! Steeds meer bedrijven zetten VR in...
Het bericht Zelf VR maken met 360-video | Na deze sessie kun je het zelfstandig! verscheen eerst op nextlearning.nl.
Vandaag zijn de tweemaandelijkse updates van Moodle uitgekomen. De nieuwe minor releases zijn Moodle 3.7.3, 3.6.7 en 3.5.9 en ze bevatten zoals gewoonlijk kleine verbeteringen en beveiligingsupdates. Per minor releases staan hieronder de release notes. Moodle 3.7.3 release notes Moodle 3.6.7 release notes Moodle 3.5.9 release notes Moodle hanteert het volgende […]
Het bericht Updates van Moodle 3.7.3, 3.6.7 en 3.5.9 is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica is dé Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt Moodle hosting, training, support en consultancy aan.
Wat is blockchain en hoe werkt het? Hoe weet je wanneer je blockchain kunt gebruiken? En moet je kunnen programmeren om blockchain toe te kunnen passen? Voor iedereen die van blockchain heeft gehoord, maar nog niet helemaal weet wat je met blockchain kunt doen,
Het bericht Afscheid van moodle.net, welkom MoodleNet! is eerst gepubliceerd op Avetica.
Being the CEO of a company that revolves around learning technology I have to watch the trends in Learning & Development. I even have to predict what will be next. I need to be ahead of the game in order to steer my company in the right direction. For this purpose, I made an analysis of the changes that I see and I wanted to share these insights.
This trend started a long time ago with Jay Cross, with his “workplace learning” approach. This was followed by the “70:20:10” trend and is now further enforced with the “Five moments of learning needs”. All these theories are telling us that informal learning is more important than learning, and that performance or behavior is more important than learning.
The times that a company could tell an employee how to develop and what to learn are over. A modern-day employee will set his own route into the future, and determining what, where and when to learn is a part of this. Because of this, the old top-down approach of the L&D department is not working anymore. It is all about facilitating the learner now, thus moving to a bottom-up approach.
Learning used to be about transferring knowledge, that is no longer the case. Knowledge and facts can be Googled. Teaching people this knowledge is not effective anymore. Teaching them where to find this knowledge is step one. But the trend is towards making this knowledge available in the context of the work, in order to improve performance.
Having the knowledge available at your fingertips in a performance support environment is one thing, but we need to teach people what to do with that knowledge, how to change their behavior. It is not about knowledge anymore it is about skills that apply that knowledge in order to increase performance
I have combined these four trends into what I call my “Learning Quadrant”.
In this quadrant, I have plotted the four areas of Learning and Development. Interestingly enough you see all the trends moving away from the “formal” quadrant to informal, skills, support and bottom-up. The main shift at this moment is a move from top-down to bottom-up. This explains the decrease of interest in the (top-down) oriented Learning Management Systems and the increased interest in Learning eXperience systems. It is still about learning and knowledge though.
I believe that moving from formal learning towards knowledge sharing is just an intermediate step. All the main trends indicate that it is all about performance and performance support in the long run. That is where we are heading as an industry.
Door Tjip de Jong. Aan innovatieve ideeën om de positie van HR of L&D te verbeteren in...
Het bericht Hoog tijd voor een nieuwe kijk op leren, maar…hoe dan? verscheen eerst op nextlearning.nl.
Organisaties die aan de slag gaan met technology enhanced learning, zijn bezig met verbeteringen en innovaties. De strategie die men daarbij kiest is er vaak één van experimenten en professionalisering. Als je ‘performance’ op de werkplek echter wilt verbeteren, dan heeft het weinig zin om je alleen te richten op het vergroten van de deskundigheid van medewerkers.
Dit was de titel van een drukbezochte kennissessie die ik vandaag heb verzorgd tijdens de conferentie “Toekomst van Onderwijs” van NRC Live. Tijdens deze sessie ben ik onder meer ingegaan op ontwerp-principes voor e-learning die een bijdrage kunnen leveren aan het hanteerbaar maken van uitdagingen van e-learning.
Op 23 september 2019 heb ik een eerste bloemlezing geschreven over artificiële -kunstmatige- intelligentie (AI). Het aantal relevante artikelen dat over dit onderwerp verschijnt is zo groot, dat ik aan dit onderwerp alleen een weblog kan wijden. Onderstaande bijdrage is een tweede bloemlezing waarin ik weer vier bijdragen over AI kort samenvat.
De afgelopen tijd heb ik bij verschillende instellingen gesprekken gevoerd met docenten die vanwege een aantal redenen aarzelen om hoorcolleges te vervangen door blended learning waarbij video een belangrijke rol speelt. Deze docenten wijzen bijvoorbeeld op het zeer arbeidsintensieve karakter van het ontwikkelen van kennisclips en screencasts.
Gamification blijkt in vergelijking met andere vormen van online leren verschillende onderwijskundige voordelen te hebben. Dat blijkt uit een niet heel erg grootschalig onderzoek, door middel van learning analytics.
Tony Bates heeft een, naar zijn zeggen,
Een aantal jaren geleden kwam ik weleens voorbeelden tegen van het gebruik van hologram-technologie voor leren, opleiden en onderwijs. Deze technologie heeft tot dusver niet echt een voet aan de grond gekregen binnen L&D of onderwijs. Gaat dat spoedig veranderen?
Workshop met Laura van den Ouden van Expert Trainers en Gilles Leidelmeijer, Zeiler. Laura is NOBTA Trainer...
Het bericht Eigen regie bij medewerkers: 3 werkende principes verscheen eerst op nextlearning.nl.
Houd bij het ontwikkelen van microcredentials vooral de lerende voor ogen. Dat is de belangrijkste boodschap van Kathleen deLaski in As the Microcredential Market Booms, Don’t Forget the Learner. Zij ontwikkelt hier ook voorstellen voor.
Motor voor versnelling. Kan de invoering van ICT in het onderwijs sneller? Kan ICT onderwijsinnovaties helpen versnellen? Dat is het thema van de Onderwijsdagen van dit jaar. Deze blogpost bevat een samenvatting van de sessies die ik vandaag heb bijgewoond.
Er is een nieuw vraagtype voor de Moodle test / quiz module beschikbaar ‘Externe taak‘. In dit vraagtype kun je een opdracht formuleren die de cursist buiten Moodle moet uitvoeren. Bij de vraagtekst omschrijf je welke opdracht de cursist moet uitvoeren. In de algemene feedback kun je feedback over deze […]
Het bericht Nieuw Moodle vraagtype: Externe taak is eerst gepubliceerd op Avetica.
Verleden week schreef De Volkskrant een kritische reportage over de opmars van Google binnen het basisonderwijs. Sinds de intrede van de computer binnen het onderwijs maakt het onderwijs zich echter al afhankelijk van technologiebedrijven. In vergelijking met deze tijd is er echter één groot verschil.
Het hele jaar door kun je als professional op het gebied van leren, opleiden en onderwijs deelnemen aan internationale congressen. En vaak vliegen we daar naar toe. Het is -gezien de debatten over klimaatverandering- de vraag of we daar mee door kunnen gaan.