Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor maart 2018

Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Waarom docenten bevindingen uit onderwijsonderzoek vaak niet toepassen?

Docenten zijn terughoudend in het toepassen van nieuwe didactische aanpakken, zelfs als onderzoek laat zien dat deze nieuwe aanpakken beter werken. Wat zijn daar de redenen van?

Antropoloog Lauren Herckis heeft een etnografische studie uitgevoerd naar redenen die universitaire docenten hebben om bevindingen uit onderwijsonderzoek niet toe te passen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Opvallende zaken uit impressies van de SXSW EDU

De PO-Raad organiseerde de afgelopen week een studiereis naar de SXSW EDU, het educatieve onderdeel van de befaamde South by Southwest ® conferentie. De deelnemers hebben hierover gezamenlijk geblogd. Ik heb de blogposts van de vier dagen doorgenomen.

Lees verder
Van SBO | 09-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Zo laat je een online academie werken

Door: SkillsTown Op 1 juni 2017 was het zover. De BrabantAcademie, de online leeromgeving van Provincie Noord-Brabant,...

Het bericht Zo laat je een online academie werken verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Waarom directe instructie geen eenrichtings lesgeven is #cviov

Twee dagen geleden pleitte hoogleraar Filip Dochy tijdens het CvI-congres ervoor om te stoppen met “eenrichtings lesgeven”. In deze blogpost wil ik duidelijk maken dat dit niet betekent dat je moet stoppen met “directe instructie”.

Dochy pleitte er onder meer voor dat “eenrichtings lesgeven” alleen werkt als we iets willen inleiden,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Wat is mij vandaag het meeste bij gebleven van de workshops tijdens het CvI-congres #cviov

Vandaag heb ik deelgenomen aan drie sessierondes tijdens het CvI-congres over onderwijsvernieuwing en ICT. De onderwerpen waren: differentiëren door middel van blended learning, Digitale didactiek: No thanks, too busy! en Bruggen bouwen tussen onderwijs en ICT.

Differentiëren door middel van blended learning

Diversiteit onder studenten in het MBO is groot.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Wat het onderwijs kan leren van de voetballerij? #cviov

Foppe de Haan behoeft natuurlijk geen introductie. Hij mocht het CvI-congres afsluiten.

Hij noemde zichzelf een veredelde onderrwijzer. Hij probeert voetballers beter te laten worden. Als jonge trainer was hij zeer fanatiek en meer vermoeid dan de spelers.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

De meest opvallende zaken uit de workshops #cviov

Vanmiddag heb ik verschillende workshops tijdens het CvI-congres bezocht. In deze blogpost vat ik de belangrijkste wetenswaardigheden samen. De onderwerpen waren: high impact learning that lasts, datasturing en ‘eduscrum’.

Welkom bij Learning Community HILL Venray

Gilde Opleidingen in Venray innoveert haar Welzijnsopleiding middels High Impact Learning that Lasts (HILL) van prof.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

High Impact Learning voor opleiden van de toekomst? #cviov

Wat zijn ingrediënten voor opleidingen waarvan het leren beklijft? Die vraag stond centraal tijdens de opening van het CvI-congres. Keynotespreker Filip Dochy vergat daarbij helaas af en toe de nuances aan te brengen.

Ik bezoek elk jaar met genoegen de conferentie van het Consortium voor Innovatie.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Real time coachen met behulp van een oortje: alleen voor docenten?

Het Welten-instituut van de OU en de lerarenopleiding van Fontys Hogeschool Sittard hebben een app ontwikkeld waarmee leraren in opleiding of startende docenten ‘real time’ gecoacht kunnen worden. Maar waarom zouden we deze toepassing beperken tot het onderwijs?

Met de ‘EarCoachforTeachers’ app kunnen coaches en mentoren korte berichten sturen naar de leerkracht-in-opleiding of beginnende leerkracht die staat les te geven.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 06-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Start-up growth Challenge

Being CEO of a start-up with triple-digit growth

Every start-up goes through several life stages. At some point, it stops being a start-up and becomes a “scale-up” company instead. That time has come for Easygenerator. This means my role as a CEO is changing significantly. I am writing this blog post mainly to give myself a moment to reflect on what this means. We decided to start developing a very easy, web-based eLearning authoring tool in the spring of 2013, and we launched our first paid plan (our minimum viable product) in 2014. Since then, we have experienced revenue growth of at least 100% every year. That has brought us to our current level, where we are ready to enter the scale-up phase. Blog pic 2

Leading instead of Managing

Today, Easygenerator is a 30-employee company (divided over four countries), and we are still growing. When we started, I was not only in charge of marketing, sales, and finance but was also the product owner and manager, head of HR, recruitment officer and customer success manager. Additionally, I was also our “evangelist,” writing and speaking about changes in the learning landscape. At our current stage, we employ specialists for product development, marketing, sales, operations, customer success, and finance. Last year, we started laying the groundwork to enable us to scale up. I started turning over responsibilities to our new people so I could focus completely on setting the direction for Easygenerator, guarding our company’s values and engaging in the L&D space and HR world as an evangelist, or “thought leader,” if you like.

Setting direction and guarding values in a fast-growing company

My natural skillset makes me better suited to lead (to give direction) than to manage (organizing and controlling things). I am glad we have established a team that enables me to focus on leading.  Before, I was in direct contact with everybody. I “lead by example” and was working closely with almost everybody and I had personal, monthly one-on-ones with all employees. I transferred my vision, beliefs, and values to everybody in person. That has changed now. In 2017, we created a management team (MT). My colleagues from the MT have taken over the direct steering of their teams. That means I no longer work on a daily basis with everyone. We have weekly MT meetings, and I have monthly one-on-ones with my MT members only. As a result, I have to find new ways of ensuring that the company’s values and beliefs remain at the forefront and that we keep moving in the right direction.

Scaling up

Blog pic 1 In Q4 of 2017, we decided to adopt the “Scaling Up” methodology. This guides us and adds structure to our growth process. When you start scaling up, you must define a one-page strategic plan (OPSP). It needs to contain your purpose, mission, vision and core beliefs. Our purpose, mission, and vision were already established and only needed tweaking, but our core beliefs had never been written down. For me, this meant putting our beliefs in writing and prioritizing them. What are the three most important values that you want your company (and your product and service) to reflect? For us, they are:
  1.      Ambition
  2.      Building trustful relationships
  3.      Experimenting
Of course, these terms can be defined in greater detail. To “building trustful relationships,” for example, we added: “Treating prospects, customers and colleagues the way you would like to be treated.” This has turned out to be a very valuable addition. It is a simple line that guides us and helps us make the right decisions.

Leading by example

Although we have grown significantly, we are still a small company. I still interact directly with many of my colleagues, which means I can still lead by example. I still have to make sure that I personally live and act by the rules we have set, but it also means that I will intervene if I see or hear things that I believe are not compliant. I have to guard these core beliefs actively.

Hiring

We are growing, so we are constantly looking for new colleagues. Getting the right people onboard is important from a business perspective but also from a “cultural” perspective. I need to make sure new employees will share our core values and beliefs. This is why I talk to every candidate. My focus is not on assessing their marketing, sales or development skills, but on checking whether they are a match for our core values and beliefs.

From managing to leading

In day-to-day operations, my role is changing from management to leadership. I am leading instead of managing now. I am only involved in operations when necessary.  

Direction

Guarding the company’s direction is another main task. I have an idea, a vision of the direction in which our product and company should grow. We are only at the very early stages of that master plan. I have my product manager, who leads the product development as I supply him with new ideas. I am also involved when he needs to set priorities for development. This way, I can assure that the product development will go in the right direction and support our vision. Keeping our eyes on the long-term goals and not settling for short-term results is a big part of that.

Spreading the word

In addition to the aspects mentioned above, we decided that one of my main contributions to the company is spreading the word: to be the evangelist. I used to do a lot of writing and presenting, but, over the last two years, my focus has been on growing the company. Now, one of my main goals is to write and speak about the changes in eLearning and the direction in which we see L&D heading. I will also be writing more personal notes like this one; you will be hearing and seeing a lot more of me.   Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je bevorderen dat docenten, die terughoudend zijn in het gebruik van educatieve technologie, deze technologie gaan gebruiken?

Terry Freedman heeft een blogpost geschreven over een herkenbaar onderwerp: docenten die terughoudend zijn in het gebruik van educatieve technologie. Hoe kun je deze groep motiveren educatieve technologie te gebruiken? Waar komt de terughoudendheid vandaan? Terry Freedman duikt daarvoor de geschiedenis in en komt uit op de volgende adviezen,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Tilt IBM met Watson Classroom artificiële intelligentie voor onderwijs en opleiden naar een hoger plan?

IBM heeft de wereld laten kennis maken met Watson, de computer die dankzij artificiële intelligentie mensen in kennis-quizzes kan verslaan. Watson wordt ook binnen de zorg gebruikt. Er is inmiddels ook een versie voor onderwijs en opleiden die probeert geavanceerder te zijn dan de bestaande adaptieve leerprogramma’s.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Reacties op twee vragen bij het gebruik van digitale tools door docenten als de AVG van toepassing wordt

Gisteren schreef ik de bijdrage Mag je als docent nog digitale tools gebruiken als de AVG van toepassing wordt?. Deze bijdrage heeft tot veel reacties geleid. Op twee vragen/onderwerpen wil ik in onderstaande post antwoord geven cq nader ingaan.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Mag je als docent nog digitale tools gebruiken als de AVG van toepassing wordt?

Met ingang van 25 mei 2018 wordt de Algemene Verordening Gegevensverwerking (AVG) van toepassing. Vanochtend vroeg Amber Walraven (@amberwalraven) op twitter zich af of docenten nog verschillende digitale tools mogen gebruiken. In deze blogpost ga ik uitgebreider in op dit onderwerp.

Lees verder
Van Patrick Koning | 02-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Duivelse dilemma’s – Sex Ding

Via mijn collega Rachel Reinhard kreeg ik enige maanden terug een tip over een aflevering van Duivelse dilemma’s: Sex Ding. […] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 01-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Je kunt twitter gebruiken als bron van goede ideeën voor je werk

Zou je graag op je werk meer willen opvallen door goede en innovatieve ideeën? Deze week heb ik de intakes gedaan voor de leergang over leertechnologie die volgende maandag begint. Ik realiseerde me dat eigenlijk maar heel weinig mensen Twitter gebruiken. Ja, ze hebben een Twitter-account en bekijken hun tijdlijn misschien wel een paar keer, […]

Het bericht Je kunt twitter gebruiken als bron van goede ideeën voor je werk verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

Workshop Trainen en opleiden met behulp van leertechnologie

Vandaag heb ik een workshop verzorgd voor een groep trainers van het Platform Crisisbeheersing Waterschappen Midden Nederland. De vraag was: Hoe kunnen trainers hun eigen leeractiviteiten versterken met behulp van leertechnologie zodat cursisten betere leerresultaten behalen?

De sessie kende een blended opzet.

Lees verder
Pagina 2 van 2Eerste   Vorige   1  [2]  Volgende   Laatste