Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor maart 2016

Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Slack als medium voor betekenisvolle conversaties

De applicatie Slack heeft de laatste tijd sterk aan populariteit gewonnen. Net als veel andere technologieën die oorspronkelijk niet voor leren zijn gemaakt, wordt Slack inmiddels ook als leertechnologie gebruikt. Dat vergt wel wat van ons gedrag. Slack is een laagdrempelige communicatietool die ook op mobiele apparaten kan worden gebruikt (in de VS besteden mensen [...] Lees verder
Van Avetica | 09-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Betaald werken aan het verbeteren van Moodle?

Moodle neemt in 2016 voor de tiende keer op rij deel aan de Google Summer of Code. Studenten worden betaald om deze zomer 3 tot 4 maanden aan open source software te werken onder begeleiding van ervaren programmeurs. Je kunt […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Betaald werken aan het verbeteren van Moodle? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Raamwerk voor gepersonaliseerd leren

Als je tien experts op het gebied van technology enhanced learning een top 5 laat maken van de meest besproken ontwikkelingen, dan is de kans groot dat ’gepersonaliseerd leren’ daar in voor komt. Hetzelfde geldt voor de top 5 van ‘fenomenen’ op het gebied van ICT en leren waarover de meningen verdeeld zijn. Tijd voor [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoek naar persoonlijk leren met iPads

De iPad kan bruikbaar hulpmiddel zijn bij het realiseren van onderwijs waarbij rekening wordt gehouden met individuele leervragen en -behoeften. Dit heeft waarschijnlijk niet (alleen?) te maken met de eigenschappen van dit ‘device’, maar ook met de gehanteerde didactiek en de professionaliteit van de docent. Een recent master-onderzoek van Mark van de Mortel bevestigt dit [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 08-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Put the learner behind the steering wheel: Learning nuggets, paths, maps and GPS

In this article I will describe how you can improve your eLearning by creating smaller modules and tie them together in learning paths. I will add a future outlook as well because I foresee Learning maps and Learning GPS play a big role in putting the learner behind the steering wheel. Lees verder
Van Avetica | 08-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle emails (overzicht)

Lewis Carr (@lewiscarr) is een fervent Moodle-aar en deelt regelmatig leuke en nuttige dingen. Zijn meest recente post gaat over emails die Moodle verzendt en waar je die in de taalstrings kunt vinden. Ook een korte omschrijving waar ze voor […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle emails (overzicht) verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Slimmer leren met LinkedIn en door te bloggen

Hoe kun je slimmer leren met LinkedIn en door te bloggen? Deze vraag stond centraal in een workshop die ik vanochtend heb verzorgd bij de Daelzicht Academie. Deze ‘corporate academy’ van zorginstelling Daelzicht heeft een vooruitstrevende visie op leren waar werkplek leren en het gebruik van leertechnologie daarbij een belangrijke plaats in nemen. LinkedIn en [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 07-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Zit jij op Facebook? Jij bent het product

Banner-Laptop-Tablet

Mijn collega Paula de Ruiter tipte met een artikel op NRC.nl over Facebook: ‘Op Facebook ben jij het product‘. Zit […] Lees verder
Van Patrick Koning | 06-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Gratis e-book: Gids voor Gamification (medio april)

Banner-Laptop-Tablet

Medio april 2016 komt de tweede publicatie van mijn collega Sem van Geffen (Koning Willem I College) uit. Na Gamification […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik op één jaar als zelfstandig adviseur

Ik realiseerde me de afgelopen week dat ik nu één jaar werkzaam ben als zelfstandig adviseur. Hoe is me dat tot nu toe bevallen? Verleden jaar ben ik op 1 maart begonnen als zelfstandig adviseur op het gebied van ICT en leren. Vanaf het begin had ik verschillende, afwisselende, opdrachten die ik bij diverse opdrachtgevers [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Krijgen we te maken met een ‘Uber’ voor onderwijs en opleiden?

Internettechnologie draagt bij aan ‘disruptie’ binnen tal van sectoren. Denk aan de taxibranche of aan de muziekindustrie. Onderwijs en opleiden zijn niet te vergelijken met dergelijke branches. Toch verwacht ik dat met name ‘een leven lang leren’ te maken krijgt met disruptie. De laatste tijd zijn weer meer interessante blogposts geschreven dan ik echt kan [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Didactische kenmerken van de ‘Maker Movement’

Eén van de trends van dit moment op het gebied van ICT en leren is de ‘Maker Movement’. Wat zijn didactische kenmerken van deze ontwikkeling? Bij de ‘Maker Movement’ -toegepast op het onderwijs- ontwerpen en ontwikkelen lerenden nuttige en vaak ook complexe producten met behulp van technologieën en gereedschappen zoals 3D printers, sensoren, e-textiel, de [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 04-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Indringende video over pesten: Wat nu weer Tessa?

Banner-4-Studenten

Binnen het Koning Willem I College ben ik samen met een aantal collega’s bezig om een nieuw pestprotocol op te […] Lees verder
Van Avetica | 04-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Minder Moodle toets meldingen vanaf 3.1

Een veelgehoorde klacht bij de Moodle toets module is dat je bij het starten van een toets een reeks van meldingen in het scherm krijgt die je moet bevestigen. Een aantal van die meldingen is nuttig maar komen in afzonderlijke […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Minder Moodle toets meldingen vanaf 3.1 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van SkillsTown | 04-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

De kracht van een webinar

Lees verder
Van Kasper Spiro | 03-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

It is great to have that startup feeling again

This week Easygenerator moved into a new office and that gave me the “startup feeling” all over again. We moved our entire Dutch office with one small trailer and one hour later we were working again from our new office. I realized what we have achieved in a bit over two years. In this post I will explain […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Omgaan met “weerstanden” bij de invoering van ICT in het onderwijs

Als een organisatie ICT voor leren inzet, dan roept dit vaak weerstand op. Ik vind het belangrijk om na te gaan wat de redenen zijn van die “weerstand. Mensen hebben vaak goede redenen om een verandering niet te willen. Vervolgens kun je kijken hoe je daar mee om kunt gaan. Vandaag heb ik een sessie [...] Lees verder
Van SBO | 03-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Learning analytics (7): verbeteren moet je breed zien

Learning AnalyticsJe hebt mooie trendgrafieken, maar sommige trends beginnen te dalen. Wat ga je doen? In ieder geval...

The post Learning analytics (7): verbeteren moet je breed zien appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 03-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Learning analytics (6): gril, mode of trend

Je hebt inmiddels al je benodigde databronnen op een rijtje. En je bent druk aan het meten....

The post Learning analytics (6): gril, mode of trend appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 03-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Learning analytics (5): inzicht vanuit data

Met het meetmodel in de hand heb je inmiddels data verzameld. De vraag is nu: geeft deze...

The post Learning analytics (5): inzicht vanuit data appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 03-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Learning analytics (4): op jacht naar data

Elk dashboard is gebouwd op data. Dus ook een learning dashboard. Je hebt twee soorten data nodig: een cijfer dat het gewenste eindresultaat weergeeft. En een cijfer dat je...

The post Learning analytics (4): op jacht naar data appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 03-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Learning analytics (3): klim mee langs het meetmodel

Beklim met mij de piramide van het meetmodel. Tijdens de klim koppelen we organisatiedoelen aan leerinterventies. Ik...

Het bericht Learning analytics (3): klim mee langs het meetmodel verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 03-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Learning analytics (2): begin bij de top – organisatiedoelstellingen

Een goed learning dashboard begint bij doelstellingen. In de top van de organisatie. Bij KPI’s – Kritische...

Het bericht Learning analytics (2): begin bij de top – organisatiedoelstellingen verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 03-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Learning analytics (1): van Beter naar A

Learning AnalyticsHoe breng je learning analytics in de praktijk? In deze reeks laat ik je zien hoe je...

Het bericht Learning analytics (1): van Beter naar A verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 03-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Standaard Moodle Nieuwsforum krijgt nieuwe naam

Ik geef regelmatig Moodle trainingen en één van de eerste dingen die ik deelnemers laat wijzigen is de naam van het standaard ‘forum’ wat Moodle aan een cursus toevoegt. Het ‘Nieuwsforum’ is namelijk geen echt forum omdat je er alleen […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Standaard Moodle Nieuwsforum krijgt nieuwe naam verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 02-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Experts, verbinders.. waar gaat het om in de toekomst?

Op 10 maart werken we in een interactief webinar met Harold Jarche. Deze blog dient als opstap voor het onderwerp wat we dan met elkaar willen verkennen: welke waarde heeft kennis in de huidige kennismaatschappij? En vanuit welke rol of rollen kunnen we een goede bijdrage blijven leveren aan gezamenlijke kennisontwikkeling? Vroeger was je expert […]

Het bericht Experts, verbinders.. waar gaat het om in de toekomst? verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 02-03-2016 | Article Rating | (1) reacties

e-Learning course review: This will save you so much time

We added a really cool feature to our eLearning software Easygenerator this week, the “Review option”. You can now invite anyone (they do not need  a subscription) to your course  by sharing a link and they can view the course in any browser. They will see it in exactly the same way a learner will, but […] Lees verder
Van Avetica | 02-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Toegang tot onderdeel na invoer wachtwoord

Moodle kent bij toetsen al de mogelijkheid om een wachtwoord in te stellen. Na invoer van het wachtwoord kun je de toets starten. Er is nu ook een plugin verschenen die je aan je omgeving kunt toevoegen waarmee deze mogelijkheid […]

Het bericht Toegang tot onderdeel na invoer wachtwoord verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Massive open online course over puberbrein

Vanaf 14 april 2016 verzorgen mijn oud-collega’s van de Open Universiteit een MOOC over puberbrein, leefstijl en leren. Ons brein is cruciaal voor leren. Verschillende omgevingsfactoren zoals slaap, voeding en beweging zijn van invloed op hun ontwikkeling. Tijdens deze MOOC wordt aandacht besteed aan de invloed van deze factoren en op de invloed van opvoeding [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Ontwerp leeractiviteit kan uitval bestrijden

Het ‘learning design’ van massive open online courses is van invloed op de mate waarin lerenden voortijdig stoppen met een MOOC. Deze conclusie kun je m.i. doortrekken naar online leren in het algemeen. Maar welke elementen beïnvloeden de “sticking power”? Donald Clark vat een onderzoek samen waarin de universiteit van Derby beschrijft wat maakt dat [...] Lees verder
Van Avetica | 01-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

MoodleMoot Nederland 25 mei 2016

Ook dit jaar organiseert de Ned-Moove weer de Nederlandse MoodleMoot. Locatie en programma volgen nog maar zet 25 mei 2016 alvast in je agenda! Kun je niet wachten dan is er op 9 maart aanstaande de bestuursvergadering en het najaarsseminar. […]

Het bericht MoodleMoot Nederland 25 mei 2016 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.

Lees verder
Pagina 2 van 2Eerste   Vorige   1  [2]  Volgende   Laatste