Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor september 2015

Van Sibrenne Wagenaar | 07-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Een video interactief maken. Hoe?

Maak jij ook regelmatig gebruik van een YouTube filmpje om iets duidelijk te maken? Of gebruik je een zelfgemaakt filmpje om je boodschap over het voetlicht te brengen? Hoe kun je mensen uitnodigen om bewust naar een filmpje te kijken? Ik merk dat ik regelmatig zoek naar manieren om mensen meer gericht naar een video […]

Het bericht Een video interactief maken. Hoe? verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Patrick Koning | 07-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe tillen we Mediawijsheid naar een ‘next level’ in het onderwijs?

Banner-Laptop-Tablet

Onlangs publiceerde Kennisnet de 2015 editie van het rapport: Vier in balans-monitor 2015 – Inzet en opbrengsten van ict in […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moet blended learning een minimaal percentage online leren bevatten?

In de praktijk wordt vaak een brede definitie gehanteerd van ‘blended learning’. Hoe zinvol is het om deze term af te bakenen op basis van percentages online leren of via de locatie waar geleerd wordt? Discussies over definities zijn een noodzakelijk kwaad. Aan de ene kant zijn er veel belangrijkere dingen om ons druk over [...] Lees verder
Van Avetica | 07-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Zelfaanmelding in Moodle met sleutelhouder

Moodle kent de mogelijkheid om de aanmeldingsmethode ‘Zelfaanmelding’ te voorzien van een sleutel. Alleen gebruikers die de sleutel kennen komen na invoer van die sleutel in de cursus. Vraag is alleen van wie krijg je de sleutel? In Moodle 2.9 […]

Het bericht Zelfaanmelding in Moodle met sleutelhouder verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Valkuilen bij online leren

Nina Berler heeft op basis van een aantal gesprekken enkele valkuilen van online leren op een rij gezet. De vraag is natuurlijk hoe je die valkuilen kunt omzeilen. 1. Als je als student nieuw bent bij een onderwijsinstelling, en je moet meteen veel online leren, dan kan studeren wel eens een heel eenzame aangelegenheid worden. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Vier sleutels tot plezier en de relevantie voor leren

Als je de betrokkenheid van lerenden bij leren (inclusief e-learning) wilt vergroten, dan moet je zorgen dat vier sleutels tot plezier deel uitmaken van de leerervaring. De Next Learning is een jaarlijks event voor ‘leerprofessionals’. Ik maak deel uit van de programmaraad. De afgelopen donderdag kwam de programmaraad in het fraaie Spoorwegmuseum in Utrecht bijeen [...] Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 04-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wereldwijde primeur: open source gamification platform Mambo & Moodle

Aan Gamification kleven soms te rooskleurige verwachtingen. Als ontwerper en hoofddocent van het interne Rabobank leertraject ‘Innoveren in alles wat we doen’ had ik de kans om gamification toe te passen in een nieuwe uitvoering. Hierbij was sprake van een wereldwijde primeur: open source gamification platform mambo werd geïntegreerd met open source leeromgeving Moodle. Nieuw element bij […] Lees verder
Van Avetica | 04-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Presentatie online van webinar Gamification in Moodle

Afgelopen maandag heb ik meegewerkt aan het eerste webinar van de Ned-Moove met als onderwerp ‘Gamification in Moodle’ (zie ook deze aankondiging). De Ned-Moove heeft vele reacties en bedankjes ontvangen van deelnemers en dat is altijd leuk om te horen. De […]

Het bericht Presentatie online van webinar Gamification in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Cirquest | 04-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Leren moet niet leuk zijn

Wanneer wij aanvragen voor eLearning modules binnenkrijgen, zegt de klant regelmatig iets in de trant van “Leren moet weer leuk zijn!”. Deze uitspraak lezen we ook regelmatig in blogs en artikelen. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Audiotools gebruiken bij een effectieve leerstrategie

Het stimuleren van actieve tekstverwerking is één van de effectieve leerstrategieën die we kunnen toepassen. Hoe kun je audio-tools daarbij inzetten? Het Welten-instituut heeft een beknopt overzicht gemaakt van leerstrategieën waarvan onderzoek heeft aangetoond dat ze effectief zijn. Eén van die leerstrategieën is het stimuleren van actieve tektsverwerking. Volgens de samenstellers kan dat bijvoorbeeld via [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

MOOC over probleemgestuurd leren

De Universiteit van Maastricht (UM) start op 5 oktober 2015 met een Engelstalige massive open online course over probleemgestuurd leren. De opzet van deze MOOC is bijzonder: men wil kenmerken van probleemgestuurd leren toepassen binnen een grootschalige, open en flexibele online cursus. Iwan Wopereis van de Open Universiteit attendeerde me gisteren op deze MOOC. De [...] Lees verder
Van Avetica | 03-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Navigatie blok – cursussecties linken

Het Navigatieblok in Moodle cursussen is bedoeld om door de cursus te navigeren. Vanaf Moodle 2.9 kun je van de cursussecties ook links maken. Wanneer je daarop klikt kom je direct in de betreffende sectie terecht. Om dit gedrag te […]

Het bericht Moodle Navigatie blok – cursussecties linken verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 02-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Schrijf je snel in voor de Teamhackathon op 15 oktober!

Als ZZP-er werk ik met mensen uit verschillende teams in organisaties. Wat ik zie is dat er nog weinig verandert in de praktijk van het samenwerken ondanks alle mogelijkheden en tools die beschikbaar zijn. Mensen klagen over teveel mails – teveel vergaderingen – tijdsverlies en elkaar niet inspireren.  Ik ben zelf wel tevreden :). Ik […]

Het bericht Schrijf je snel in voor de Teamhackathon op 15 oktober! verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Avetica | 02-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Inhoudstafel wordt Inhoudsopgave – Moodle boekmodule

In Moodle trainingen behandelen we hoe je als beheerder de taalbestanden van Moodle kunt aanpassen. Persoonlijk gebruikte ik altijd de term ‘Inhoudstafel’ in de Moodle boekmodule als voorbeeld om te wijzigen. Een toch wel wat Vlaamse term die je in […]

Het bericht Inhoudstafel wordt Inhoudsopgave – Moodle boekmodule verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 02-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Inhoudstafel wordt Inhoudsopgave – Moodle boekmodule

In Moodle trainingen behandelen we hoe je als beheerder de taalbestanden van Moodle kunt aanpassen. Persoonlijk gebruikte ik altijd de term ‘Inhoudstafel’ in de Moodle boekmodule als voorbeeld om te wijzigen. Een toch wel wat Vlaamse term die je in […]

Het bericht Inhoudstafel wordt Inhoudsopgave – Moodle boekmodule verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wat beïnvloedt het succes en de tevredenheid van lerenden bij online leren?

Online leren zou wel eens niet voor alle lerenden een geschikte vorm van leren kunnen zijn. Welke kenmerken dragen bij aan positieve of negatieve leerervaringen met online leren? En wat kunnen betrokkenen daar aan doen? Heather Kauffman heeft een review-studie uitgevoerd naar factoren die van invloed zijn op het met succes afronden van online cursussen [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 02-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Video van Mediawijs.be: ‘Wat is Mediawijsheid?’

homework-help-2-467x267

Via mijn Google Meldingen werd ik afgelopen zomervakantie geattendeerd op onderstaande video van Mediawijs.be. In de video wordt uitgelegd wat […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

E-learning implementeren: the devil is in the details

Ik heb geen idee voor de hoeveelste keer, maar vanavond heb ik in het kader van de post-HBO opleiding e-learning van Fontys weer een gastcollege verzorgd over de implementatie van e-learning. Inhoud en opzet verschilden niet veel van het gastcollege van zeven maanden geleden: Ik had deelnemers gevraagd in eigen tijd en tempo een video [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Mijn persoonlijke regels voor een meer effectiever en efficiënt gebruik van Twitter

Ik gebruik Twitter sinds maart 2007. Ik vind het een applicatie met een geweldige potentie, maar word er ook wel eens moe van. Volgens mij kunnen we Twitter een stuk effectiever en efficiënter gebruiken door kritisch naar ons gedrag te kijken. Twitter is geweldig om nieuws te volgen, voor het stellen en beantwoorden van eenvoudige [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 01-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Aanvullend materiaal: ‘vraagkaartjes’ bij het onderdeel: ‘Kennismaking met mediawijsheid’ beschikbaar bij het boek Mediawijsheid in de klas

Banner-Laptop-Tablet

In het boek Mediawijsheid in de klas besteed ik uitgebreid aandacht aan kennismaking. Enerzijds kennismaking met het begrip mediawijsheid en […] Lees verder
Van Avetica | 01-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Cijfer om te slagen instellen – vanaf Moodle 2.9

Eén van de best bewaarde geheimen van Moodle was wat mij betreft tot voor kort de instelling waarmee je kon bepalen wanneer een gebruiker geslaagd was voor een toets. In het kort de weg die je moest volgen. Cursusbeheer / […]

Het bericht Cijfer om te slagen instellen – vanaf Moodle 2.9 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Pagina 2 van 2Eerste   Vorige   1  [2]  Volgende   Laatste