Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor juni 2015

Van Patrick Koning | 08-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Downloadable content (dlc) boek ‘Mediawijsheid in de klas’ deels beschikbaar ;-)

Banner-2-Studenten

In het boek Mediawijsheid in de klas wordt verwezen naar andere websites, video’s, eduapps, et cetera. Heel mediawijs. Maar in […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

De kracht van visualisatie

Onderstaande video illustreert m.i. hoe krachtig visualisaties kunnen zijn voor leren. Dankzij een bericht van Jurroen Cluitmans op Facebook ben ik op onderstaande video gestuit. Deze video verhaalt aan de hand van staafdiagrammen en enkele foto’s hoeveel militairen en burgers er tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn gevallen (70 miljoen), en wat de belangrijkste oorzaken daarvan [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Workshop leertechnologie en teamgericht werkplek leren #Daelzicht

Ik heb gisteren bij de Daelzicht Academie een workshop verzorgd over het faciliteren van teamgericht werkplek leren met leertechnologie. De Daelzicht Academie coördineert het leren bij zorginstelling Daelzicht. Zij hebben een eigentijdse visie op leren waarbij werkplek leren een cruciale rol speelt, en ook e-learning steeds belangrijker wordt. In mijn introductie heb ik werkplek leren [...] Lees verder
Van Avetica | 05-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle plugin Active quiz

De plugin Active quiz is een doorontwikkeling van de al langer bestaande Realtime quiz. De universiteit van Wisconsin heeft de oorspronkelijke plugin als basis genomen en uitgebreid met extra functionaliteit. Wat is Active quiz voor plugin? Je maakt een toets, […]

Het bericht Moodle plugin Active quiz verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen we wèl multitasken (of meten we niet wat we willen meten)?

Volgens ScienceDaily leidt een recent onderzoek van de Universiteit van Florida tot twijfels omtrent ons onvermogen om meerdere taken tegelijkertijd uit te voeren. Volgens mij is dat de vraag, en hangen de bevindingen nauw samen met de onderzoeksopzet. De onderzoekers hebben een gezonde groep volwassenen (20 personen) en een groep Parkinson-patiënten (28 personen) de volgende [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 04-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

‘Mediawijsheid in de klas’ in de voorverkoop bij Bol.com

Banner-Laptop-Tablet

Afgelopen vrijdagavond ontdekte ik dat Mediawijsheid in de klas bij Bol.com al in de voorverkoop verkrijgbaar is. Zoals ik al eerder schreef […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Nederlandstalige YouTube-video’s over onderwijs en ICT

Wat is de Maker Movement? Hoe werkt innovatie? Wat is de de taxonomie van Bloom? Deze en andere begrippen en concepten worden in helder Nederlands uitgelegd door Don Zuiderman van de Hogeschool Utrecht. Toen Don me een paar dagen geleden wees op zijn eigen video-uitleg van Mayer’s cognitieve multimediatheorie, realiseerde ik me dat ik nog nooit [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Online masterclass motivatie en onderwijs #OU_Nederland #Welteninstituut

Hoe komt het dat wanneer je iets interessant vindt, leren bijna vanzelf lijkt te gaan? En is er wat te zeggen over personalisering van het onderwijs met ICT en motivatie van leerlingen? Op deze en andere vragen gaat hoogleraar Rob Martens van de Open Universiteit met een aantal collega’s in tijdens een gratis online masterclass [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Zelf ervaring opdoen met wearable technology

Vandaag heb ik geen gelegenheid om uitgebreid te bloggen. De reden treffen jullie hieronder aan. Ik heb vandaag een erg vroeg verjaardagscadeau gekregen.  De zeven weken levertijd bleken er ongeveer twee te zijn. De komende tijd zal ik over mijn ervaringen met deze Apple Watch bloggen. Ik ben nog niet overtuigd van de toegevoegde waarde [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 01-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

The blended induction program of Nicole in Brighton

In preparation of our webinar with Clive Shepherd Tuesday 9th June about ‘more than blended learning’ we have a story for you to analyze. It is the story of Nicole. Nicole is a French woman, going to work for Lebeau in Brighton (Lebeau is a fashion brand). She is sharing her experiences with her induction program. Watch […]

Het bericht The blended induction program of Nicole in Brighton verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 01-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Bekwaamheden voor sociaal leren

Wat is sociaal leren? Ik gebruik hier de definitie van Marcia Conner: I define social learning as participating with others to make sense of new ideas. Augmented by a new slew of social tools, people can gather information and gain new context from people across the globe and around the clock as easily as they could from those […]

Het bericht Bekwaamheden voor sociaal leren verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Ontwerpprincipes van multimedialeren

De cognitive theory of multimedia learning van Richard Mayer is zeer relevant voor het ontwikkelen van technology enhanced learning. Maar wat zijn samengevat de belangrijkste principes van deze theorie? Via Scoop-it heb ik laatst summier aandacht besteed aan de uitgebreide Vlaamse website over digitale didactiek. Deze website vat ook Mayer’s ontwerpprincipes voor leren met multimedia [...] Lees verder
Pagina 2 van 2Eerste   Vorige   1  [2]  Volgende   Laatste