Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor juni 2014

Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Tools voor gamification

Dankzij geavanceerde technologie kunnen we krachtigere leermiddelen en leeromgevingen helpen vormgeven, indien we goed nadenken over hoe we leren kunnen faciliteren. Gamification zijn daar een voorbeeld van. Welke tools kun je zoal gebruiken voor gamification? Bij gamification pas je game-elementen en -mechanismes toe op situaties en producten die niet ontwikkeld zijn om mee te spelen. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Hoe wordt de Khan Academy binnen het onderwijs gebruikt?

De content van de Khan Academy blijkt op een andere manier te worden gebruikt dan veel mensen verwachten. Dat blijkt uit een evaluatieonderzoek. Ik heb echter de indruk dat deze conclusie ook voortkomt uit de onderzoeksaanpak. Michael Trucano van de Wereldbank noemt de materialen van de Khan Academy veelbelovend, en meent dat de potentie om [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

De volgende generatie MOOCs?

Volgens Dan Butin moeten we op een heel andere manier tegen massive open online courses aan kijken. Hij spreekt daarom liever van ‘MOOCs 2.0’. In feite gaat het daarbij om een volgende generatie MOOCs. Butin stelt dat we MOOCs onterecht vergelijken met cursussen, en de kracht onderschatten van het educatieve experiment van MOOCs. Hij stelt [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 06-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

In de pers: ‘s-Hertogenbosch wordt mediawijzer

Op de site: sH-online is een artikel gepubliceerd over het mediawijsheidprogramma van het Koning Willem I College: Surf naar sH-online.nl voor het gehele artikel. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Gaan MOOCs ten koste van business schools?

Ik geloof niet dat massive open online courses ten koste gaan van reguliere universiteiten. Maar wat zullen de gevolgen zijn van MOOCs voor de commerciële business schools? Reguliere universitaire opleidingen hebben vermoedelijk weinig te duchten van MOOCs, zolang diploma’s van groot belang blijven voor het verkrijgen van goed betaald werk en MOOCs niet op dezelfde [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

E-learning implementeren is net als jongleren

Je kunt het implementeren van e-learning vergelijken met jongleren. Je moet namelijk meerdere ballen of kegels in de lucht zien te houden. Dat was één van mijn boodschappen tijdens een presentatie die ik vanmiddag heb verzorgd. Je moet bij de implementatie van e-learning namelijk met de volgende factoren rekening houden: De implementatie van e-learning moeten [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

E-learning binnen de GGZ implementeren

E-learning wordt in toenemende mate gebruikt binnen de geestelijke gezondheidszorg. Dat wordt vermoedelijk veroorzaakt door de positieve ervaringen die met e-learning worden opgedaan. Vanmiddag heb ik als spreker deelgenomen aan een seminar over de effectieve implementatie van e-learning binnen de Geestelijke Gezondheidszorg. Dit drukbezochte seminar is georganiseerd door de GGZ Ecademy. Dit is een samenwerkingsverband [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 04-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Maak in 30 minuten een aantrekkelijke video met Adobe Voice

Via Twitter werd ik door André van Meerkerk geattendeerd op de iPad tool Adobe Voice: Deze iPad tool @adobevoice wil ik met mijn #socialmedia inspiratoren @JorickScheerens @ashwinbrouwer @PJKoning delen http://t.co/zF0Q6eOuTr — André van Meerkerk (@avanmeerkerk) 2 juni 2014 Gisteravond heb ik in [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

OpenU masterclass Effectieve leerstrategieën

We gebruiken het markeren of onderstrepen van tekst, het maken van samenvattingen of het opnieuw bestuderen van de nieuwe informatie vaak bij het leren. Maar zijn deze strategieën wel effectief? Hierover gaat de gratis online masterclass Effectieve leerstrategieën die de Open Universiteit van 18 juni tot 25 juni 2014 organiseert. Mijn collega dr. Gino Camp [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Het meest interessante aan editie 2014 van het Horizon-rapport

Verleden week is weer een nieuwe editie van het NMC Horizon-rapport verschenen. Massive open online courses worden daarbij niet zo zeer als trend, maar wel als illustratie of invloedsfactor van een trend en uitdaging gezien. De focus van de aandacht van dit rapport gaat in veel blogposts en online artikelen meestal uit naar de zes [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 03-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Technologie trends uit Horizon Report: voor Games & Gamification sluit je aan bij Mission Start

Op de edublog X, Y of Einstein van Pedro de Bruckere en Bert Smits over onderwijs, jongeren, cultuur en media wordt het Horizon Report van 2014 aangehaald met de volgende trends voor het hoger onderwijs: Time-to-Adoption Horizon: One Year or Less Flipped Classroom Learning [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 02-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Tegengeluid: Look Down versus Look Up, oftewel: internet biedt ook kansen ;-)

Via mijn collega Simoon Fransen van het de Bono expertisecentrum van het Koning Willem I College werd ik geattendeerd op een interesant tegengeluid op de Correspondent op onderstaande filmpje. De 27-jarige Brit Gary Turk merkte dat hij onproductief en eenzaam werd van zijn smartphone en zijn [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Raamwerk voor het integreren van ICT in het onderwijs

Er zijn verschillende matrices in omloop die docenten en onderwijsontwikkelaars kunnen ondersteunen bij het integreren van ICT in het onderwijs. De Arizona Technology Integration Matrix is er één van. Via een Facebook-bericht van Piet Kommers stuitte ik vanochtend op een blogpost over deze matrix. De ene as bevat vijf ‘onafhankelijke’ kenmerken van betekenisvolle leeromgevingen. De [...] Lees verder
Pagina 2 van 2Eerste   Vorige   1  [2]  Volgende   Laatste