Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Kaders voor gebruik van ChatGPT
Van de Redactie | 31-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Kaders voor gebruik van ChatGPT

De Hogeschool Rotterdam biedt docenten kaders voor het gebruik van de AI-tool ChatGPT. ChatGPT raakt aan regels voor examinering: studenten kunnen er misbruik van maken. Tegelijkertijd kan kunstmatige intelligentie een nuttig en leerzaam hulpmiddel zijn. Docenten moeten ermee leren werken. Om hen ho... Lees verder
Gebruik focusdoelstellingen of vragen, geen leerdoelen
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Gebruik focusdoelstellingen of vragen, geen leerdoelen

Moet je leerdoelen bij de start van e-learning wel of niet expliciet noemen? Christy Tucker vat de discussie hierover mooi samen. Leerdoelen zouden helderheid verschaffen aan lerenden over wat zij kunnen verwachten. Leerdoelen zijn echter bedoeld voor de ontwerpers van e-learning (en leertrajecte... Lees verder
Kan er bij e-learning ook sprake zijn van teveel interactiviteit?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Kan er bij e-learning ook sprake zijn van teveel interactiviteit?

'Interactie’ speelt een belangrijke rol bij leren, bijvoorbeeld ten behoeve van het actief verwerken van leerstof. Volgens Karl Kapp kan teveel interactie leren echter ook in de weg staan. Hij bekritiseert het toevoegen van interactie om te voorkomen dat leren ‘saai wordt’. ... Lees verder
Breinleren en de 6 breinprincipes - een infographic
Van Let’s Learn! | 21-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Breinleren en de 6 breinprincipes - een infographic

Waar hou je als ontwikkelaar rekening mee bij het opzetten van een e-learning? Precies: met de werking van de hersenen! Door breinleren toe te passen krijg je een learning die de opname van de leerstof optimaliseert. Je maakt dan gebruik van de zes breinprincipes. Welke breinprincipes dat zijn?... Lees verder
STAP-budget na 2,5 uur op
Van de Redactie | 20-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

STAP-budget na 2,5 uur op

De nieuwe aanvraagronde voor STAP-subsidie heeft iets langer dan 2,5 uur geduurd. Afgelopen vrijdag, vanaf 10.00 uur kon er weer 1.000 euro subsidie worden aangevraagd voor het volgen van een cursus of training. Om 12.32 uur was de pot leeg. Tijdens deze aanvraagronde was er 34 miljoen euro beschikb... Lees verder
Kan de combinatie van principes van leren van volwassenen en Universal Design for Learning leiden tot meer succesvol studeren?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Kan de combinatie van principes van leren van volwassenen en Universal Design for Learning leiden tot meer succesvol studeren?

Peggy Rosario geeft een aantal suggesties over hoe je de ‘adult learning principles‘ van Malcolm Knowles kunt gebruiken bij het onderwijsraamwerk van Universal Design for Learning (UDL). Deze combinatie zou ten goede komen aan ‘student success‘. UDL is een raamwerk dat er ... Lees verder
Gratis event: A Taste of Learning
Van de Redactie | 14-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Gratis event: A Taste of Learning

Op donderdag 23 maart verzorgt FLOWSPARKS een gratis live event onder de titel A Taste of Learning. Dit kun je die dag o.a. verwachten: Laat je inspireren door boeiende praktijkcases van o.a. de Nationale Politie & Qredits Kom samen met andere L&D specialisten; Wissel ideeën u... Lees verder
Next Learning: impact maken door te doen
Van de Redactie | 14-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Next Learning: impact maken door te doen

Hoe zorgt een L&D-professional er voor om van waarde te zijn voor de organisatie. Hoe maak je impact? Om daar antwoorden op te vinden, presenteert Next Learning dit jaar een programma vol beleving. Deelnemers leren niet alleen van interessante sprekers en praktijkvoorbeelden, maar gaan ook zelf ... Lees verder
LEARNTEC 2023: Trends and Visions
Van de Redactie | 13-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

LEARNTEC 2023: Trends and Visions

Leren en ontwikkelen zijn voortdurend in beweging, dankzij innovatieve technologieën. LEARNTEC, in het Duitse Karlsruhe, is sinds 1992 de jaarlijkse ontmoetingsplaats voor het volgen van deze ontwikkelingen. Van 23 tot 25 mei 2023 presenteert de LEARNTEC opnieuw de nieuwste trends op het snijvlak va... Lees verder
Open avond Opleidingskunde
Van de Redactie | 13-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Open avond Opleidingskunde

Overweeg jij een opleiding tot Opleidingskundige? Wil je praktijkgericht het vak van leren en ontwikkelen verkennen, van de start tot en met het evalueren en borging? Dan nodigt SBO je graag uit voor de gratis open avond, op woensdagavond 15 maart van 19:30-21:00, voor een kijkje in de keu... Lees verder
Online Educa (OEB) 2023: de toekomst van leren die wij kiezen (Call for Proposals geopend) #OEB23
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Online Educa (OEB) 2023: de toekomst van leren die wij kiezen (Call for Proposals geopend) #OEB23

De OEB in Berlijn is dé conferentie over technologie-ondersteund leren, opleiden en onderwijs, waar vertegenwoordigers van onderwijs, zorg, bedrijfsleven, overheid en andere organisaties uit de hele wereld elkaar kunnen ontmoeten en kennis met elkaar kunnen delen. De 29ste editie vindt dit jaar plaa... Lees verder
Onderzoek: game-based learning niet geschikt voor alle medewerkers
Van de Redactie | 06-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Onderzoek: game-based learning niet geschikt voor alle medewerkers

Game-based learning is in opkomst, ook bij bedrijven die werknemers willen trainen. Het leren met spel-elementen kan kennis beter overbrengen doordat lerenden vaardigheden op een speelse manier kunnen oefenen. Omdat leren daarmee aantrekkelijker wordt, maken meer mensen hun cursus of training af. Da... Lees verder
Jamf Safe Internet beschermt tegen schadelijke content
Van de Redactie | 03-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Jamf Safe Internet beschermt tegen schadelijke content

Jamf Safe Internet is beschikbaar voor Chromebooks. Jamf Safe Internet helpt scholen om hun leerlingen te beschermen tegen schadelijke content op internet, ongepaste websites en phishing-aanvallen. Ook kunnen beheerders hiermee het gebruiksbeleid (acceptable use policy) handhaven. Zie het uitgebr... Lees verder
Webinar ChatGPT voor en door docenten
Van de Redactie | 03-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Webinar ChatGPT voor en door docenten

Welke ChatGPT-werkvormen werken wel en welke niet? Wat is het perspectief van studenten? Wat zijn toekomstige toepassingsmogelijkheden met artificial intelligence? Concrete vragen die aan bod komen tijdens het ChatGPT-webinar dat SURF op 9 maart houdt van 10 tot 11 uur. In het seminar worden praktij... Lees verder
MOOC over AI in het onderwijs
Van de Redactie | 02-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

MOOC over AI in het onderwijs

‘Unlocking the Power of AI’, is de nieuwe EU Code Week MOOC die leerkrachten de basisbeginselen van artificiële intelligentie wil bijbrengen. Daarnaast behandelen de lesgevers de kansen en uitdagingen in het onderwijs. De lessenreeks omvat vier online sessies waarbij de lesgeve... Lees verder
Nieuwe regels voor STAP- en SLIM-subsidie
Van de Redactie | 02-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Nieuwe regels voor STAP- en SLIM-subsidie

Op 28 februari is het eerste aanvraagtijdvak van dit jaar voor het STAP-budget geopend. Sinds 1 maart is het de beurt aan de SLIM-regeling. Vertrouwde namen, maar wel met een aantal nieuwe regels. Op RendementOnline vind je een overzicht van wat er is veranderd. Lees verder
Psychologische ‘grit’ overschat als middel om voortijdige uitval bij e-learning te voorkomen
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-03-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Psychologische ‘grit’ overschat als middel om voortijdige uitval bij e-learning te voorkomen

'Grit’ kun je omschrijven als passie en doorzettingsvermogen voor het behalen van langetermijndoelen, ondanks tegenslagen. Deze factor wordt beschouwd als belangrijk middel om voortijdige uitval bij online afstandsonderwijs te voorkomen. Zuid-Afrikaans onderzoek laat zien dat dat waarschij... Lees verder
Metaverse faciliteert leren vanuit het ‘eerste persoonsperspectief’
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-02-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Metaverse faciliteert leren vanuit het ‘eerste persoonsperspectief’

Louis Rosenberg heeft een bezoek gebracht aan Dreamscape Learn en beargumenteert mede op basis daarvan waarom de metaverse zo belangrijk voor leren, opleiden en onderwijs gaat worden. Dreamscape Learn is een samenwerkingsverband tussen het VR-entertainmentbedrijf Dreamscape Immersive en de Arizon... Lees verder
Raccoon Serious Games spin-off van New Future Lab
Van de Redactie | 22-02-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Raccoon Serious Games spin-off van New Future Lab

Raccoon Serious Games is de eerste dochteronderneming die voortkomt uit het Delftse New Future Lab. Het is een ondernemende serious gaming studio, met leerzame games en belevingen. Daarmee wil het beweging brengen in vraagstukken als laaggeletterdheid en (digitale) weerbaarheid. New Future Lab is... Lees verder
MOOC: ins en outs van open source
Van de Redactie | 20-02-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

MOOC: ins en outs van open source

Vaak zonder dat we ons er bewust van zijn, komen we in aanraking met open source. Een MOOC van de overheid behandelt 4 inzichten aan de hand van een praktijkvoorbeeld over de ins en outs van open source. Oftewel: hoe maakt open source het verschil. De 4 te behandelen inzichten zijn: Jouw wa... Lees verder
Pagina 9 van 287Eerste   Vorige   4  5  6  7  8  [9]  10  11  12  13  Volgende   Laatste   

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.