Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Informatie- en communicatietechnologie, automatisering en robotisering hebben in veel bedrijfstakken geleid tot transformatie van arbeid of zelfs tot transformatie van hele sectoren. Binnen het onderwijs wordt ook steeds meer ICT toegepast. Echter, zonder dat dit heeft geleid tot grote veranderingen. Hoe zou dat komen?
Dit zijn inderdaad plausibele verklaringen. Je ziet inderdaad implementaties misgaan als leidinggevenden, niet gehinderd door kennis op het gebied van onderwijs, ICT puur ’top down’ denken te kunnen invoeren, en onderwijsinstellingen ‘bedrijfsmatig’ willen gaan ‘runnen’. Dit wil overigens niet zeggen dat leiderschap niet van belang is. Leiderschap is echter niet hetzelfde als ‘vertellen wat er moet gebeuren’.
Ik mis echter ook enkele belangrijke verklaringen.
Zo zijn er ongetwijfeld meer redenen te bedenken waardoor ICT nog niet heeft geleid tot heel ander onderwijs. Zoals het ontbreken van een onbevredigend antwoord op de vraag naar nut en noodzaak van een transformatie.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.