Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2025 | Article Rating | (0) reacties

Mijn vooruitblik op editie 2025 van de Online Educa in Berlijn #oeb25

Mijn vooruitblik op editie 2025 van de Online Educa in Berlijn #oeb25

De Online Educa in Berlijn is een vertrouwd ijkpunt in de agenda van de redactie van e-learning.nl. We zijn immers al vele jaren mediapartner van de OEB. Morgen vertrekt redacteur Wilfred Rubens dan ook weer naar de hoofdstad van Duitsland voor de 31ste editie van de meest internationale conferentie waar onderwijs, bedrijfsleven, non-profit en overheid samen de toekomst van digitale technologie en leren verkennen. Wat verwacht Wilfred van deze editie (zijn 21ste deelname)?

Menselijkheid in het intelligente tijdperk

Het overkoepelende thema van OEB25 luidt ‘Humanity in the Intelligent Age – Empathy, Responsibility, and the Duty of Care.’ Volgens de organisatoren leven we in een tijdperk waarin AI, automatisering en digitale transformatie ons denken en handelen ingrijpend beïnvloeden. Tijdens de conferentie komt aan bod hoe we menselijk blijven als technologie onze activiteiten mede bepaalt: menselijke intelligentie is creatief, emotioneel en relationeel. Dat vraagt om kritisch denken, empathie, privacy en ethisch leiderschap. De bedoeling is dat we bij leren technologie zo inzetten dat menselijke relaties worden versterkt en niet onder druk komen. Ik verwacht dat dit onderwerp tijdens diverse sessies, en vooral tijdens de keynote-sessies, aan bod zal komen. Vooral ook omdat we, bijvoorbeeld als het gaat om (generatieve) AI, weten dat het gebruik van deze technologieën kan leiden tot het ondermijnen van cognitie en daarmee tot minder goed leren. Ik verwacht de nodige aandacht voor de complexe interactie tussen mens en technologie, voor wat dit betekent voor bekwaamheden van mensen en voor onderliggende waarden van de betreffende technologieën.

Het gaat om meer dan digitale technologie en didactiek

Er zullen diverse sessies gaan over hoe je digitale technologie -met ‘AI’ als dominante groep technologieën- kunt gebruiken voor leren, opleiden en onderwijs. De OEB gaat echter om méér dan digitale technologie en didactiek. Hoe kunnen we professionals leren om op een doordachte en kritische manier te interacteren met deze technologieën, wat is de impact op leer- en doceerprocessen, hoe kunnen we de adoptie ervan leiden en begeleiden, wat zijn gevolgen voor werkprocessen (en daarmee ook voor leren), is effectief leren niet vooral een traag proces, hoe gaan we om met ethische kwesties? Ik verwacht dat verschillende sessies over dergelijke vraagstukken gaan. Dat blijkt ook uit een brede diversiteit aan subthema’s zoals bekwaamheden voor de digitale en groene transitie, workforce learning en organisational transformation of de evolutie van leren als gevolg van AI, data en immersieve technologieën. Ik verzorg zelf op vrijdag 5 december een ‘learning café’ over de adoptie van nieuwe leertechnologieën (en wat kunnen we leren van eerdere ervaringen).

Van kritische reflectie tot concrete toepassing

Traditiegetrouw zullen de bijdragen weer een combinatie zijn van vergezichten die de bestaande praktijken van onderwijs en L&D bekritiseren, en die gericht zijn op ‘we moeten andere dingen doen’, tot praktische sessies die zich vooral focussen op het verbeteren van die bestaande praktijken (‘we moeten de dingen anders doen’). Ik verwacht tijdens inhoudelijke bijdragen de nodige kritische reflectie op ontwikkelingen zoals de adoptie van AI-technologie, terwijl ik op de omvangrijke beurs vooral enthousiasme over deze ontwikkelingen verwacht tegen te komen. Opvallend: EdTech-bedrijven maken het mogelijk dat op het podium ook kritisch wordt gereflecteerd op deze EdTech.

Diverse formats

In de loop van de jaren heeft de OEB zich ontwikkeld van een traditionele conferentie waar vooral informatie verzonden werd, naar een bruisend evenement met veel ontmoeting, interactie en dialoog. Naast keynotes en het debat in lager huis-stijl bieden de organisatoren hands‑on workshops, learning cafés, How‑To‑sessies en boardroomdialogen. Je kunt echter nog steeds ook uit panel-presentaties kiezen. Op de woensdag zijn er workshops die een dag of halve dag duren. Het debat gaat dit jaar over de volgende stelling: Dit Huis is van mening dat het tegemoetkomen aan een kortere aandachtsspanne leidt tot een verlaging van het onderwijsniveau. Ik verwacht dat aangegeven zal worden dat het niet bewezen is dat onze aandachtsspanne korter is geworden, maar dat we wel sneller afgeleid worden. Dit zal ten koste gaan van het leren, al zal vermoedelijk ook betoogd worden dat we moeten investeren in leren, opleiden en onderwijs die zorgen voor meer betrokkenheid en verbondenheid. Het debat is m.i. één van de hoogtepunten van de OEB, ondanks dat dit debat aan het eind van een lange dag plaatsvindt. Een ander boeiend onderdeel: Join The Innovative Learning Arena: Let’s Battle It Out! Inge de Waard nodigt je op woensdagmiddag om 5.45 uur uit om in drie minuten te pitchen over jouw meest interessante leerervaring, project, enzovoorts. Je mag ook luisteren naar de pitches van anderen.

Op de beurs

De uitgebreide expositie vormt een belangrijk onderdeel van de OEB. Je maakt kennis met partijen en technologische oplossingen uit tal van landen. AI-toepassingen, VR, interactieve video, LMS-en, enzovoorts. Ik vind het altijd interessant om te kijken of ik bepaalde producten nog niet ken, of bepaalde oplossingen ook een probleem aanpakken, welke aanbieders nieuw zijn of juist -in vergelijking met verleden jaar- ontbreken. Ik verwacht toepassingen te zien die AI-technologie hebben verweven in hun producten. Plan tijd in om deze beurs te bezoeken, bijvoorbeeld door een sessieronde over te slaan.

Geen Oranje Boven

Het totaal aantal deelnemers aan deze editie van de OEB zal waarschijnlijk weer rond de 2000 liggen. Het is altijd ‘een ding’ welk land de grootste delegatie afvaardigt. Vaak is dat Nederland. Maar ik verwacht dat bezuinigingen -en wellicht Sinterklaas- er dit jaar voor zorgen dat we rond plek vier terecht komen. Het Npuls-programma voorkomt mogelijk dat ‘we’ verder wegzakken. De grootste delegatie? Ik houd het op Denemarken.

Op zijn weblog geeft Wilfred nog tips aan deelnemer om meer te halen uit deze conferentie. De komende week zal hij diverse bijdragen over de OEB op e-learning.nl publiceren.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.