Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Er is op het gebied van digitale leeromgevingen van alles aan de hand. Niet alleen tasten nieuwe aanbieders de marktpositie van marktleider Blackboard aan. Ook kloppen aanbieders van specifieke leertechnologieën aan de poort van de ’stad’ van onderwijsinstellingen. Verder denken onderwijsinstellingen zelf ook na over hun koers.
Phil Hill weet recente en ook voor het Nederlandse onderwijs relevante ontwikkelingen op het gebied van digitale leeromgevingen mooi bondig samen te vatten in de bijdrage met de veelzeggende titel The LMS market glacier is melting.
Hill stelt hierin onder meer:
Phil Hill gaat ook kort in op enkele uitdagingen, zoals de ruimte voor aanbieders van nieuwe, specifieke, applicaties om een stuk van de ‘taart’ te bemachtigen die nu voornamelijk door LMS-aanbieders wordt opgesoupeerd. Verder zal het onderwijs zelf ook veranderingen moeten willen doorvoeren wil nieuwe leertechnologie op een goede manier worden toegepast. Aanbieders van leertechnologie zullen volgens Hill daarbij geduld moeten hebben, en volgens mij uiteraard ook financieel uithoudingsvermogen.
Ik denk dat veel belanghebbenden op de Nederlandse markt deze ontwikkelingen herkennen. Ik ken een aantal onderwijsinstellingen die de discussie voeren over wat in de burcht, in de stad en op het platteland thuishoort. Deze instellingen denken ook na over de wijze waarop zij online en blended learning willen toepassen.
Een complexiteit daarbij is de integratie van verschillende applicaties waarbij gebruikers het gevoel hebben in één omgeving te opereren. Bovendien leidt het gebruik van meer leertechnologieën naast een kern-LMS ook tot hogere kosten. Denk aan virtual classroom applicatie, een aparte toepassing voor digitaal toetsen of een oplossing om opdrachten te maken en in te leveren waarbij (peer)feedback mogelijk is en op plagiaat gecontroleerd kan worden. Daarbij willen we de verschillende data in één databank opslaan. Het faciliteren van een grotere didactische diversiteit en een (veronderstelde?) toegenomen tevredenheid onder gebruikers heeft schijnbaar een prijs.
Opvallend is ook dat instellingen, als het gaat om het kern-LMS, toch vaak weer uitkomen bij de ‘all-in-one’ systemen die sterk organisatiegecentreerd zijn. Zo zijn Desire2Learn, Blackboard, Instructure en Three Ships Enterprises uit de bus gekomen als de vier potentiële kandidaten voor instellingen van hoger onderwijs die met Surfmarket een aanbestedingstraject hebben gevolgd. Ik heb nog geen bevredigend antwoord gekregen op de vraag hoe deze aanbieders denken een kern-LMS te realiseren.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.