Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De taxonomie van Bloom is bijna 65 jaar oud. Toch wordt deze indeling nog steeds gebruikt, ondanks dat deze taxonomie ooit bedoeld was als ‘werk in ontwikkeling’. Bovendien hebben Anderson en Krathwohl deze classificatie in 2001 herzien. Connie Malamed vraagt zich ook af er geen taxonomieën zijn die bijvoorbeeld beter passen bij werkplekleren.
Malamed geeft in Alternatives to Bloom’s Taxonomy for Workplace Learning inzicht in het ontstaan van de befaamde taxonomie. Naar aanleiding van een conventie van de American Psychological Association is Benjamin Bloom schijnbaar aan de slag gegaan met een groep docenten om na te denken welke cognitieve handelingen belangrijk zijn bij leren. Dat resulteerde jaren later in een hiërarchie van zes niveaus. Anderson en Krathwohl hebben de termen in Bloom’s taxonomie jaren later vervangen door werkwoorden en verbonden met feitenkennis, conceptuele kennis, procedurele kennis en metacognitie.
Bron: https://wazmac.com/ischools/planning/school-ict-planning/ict-vision/blooms-digital-taxonomy/
Het voordeel van Bloom’s indeling is dat het leidt tot een gemeenschappelijke taal. Maar er is volgens Malamed ook kritiek op de taxonomie:
In haar bijdrage presenteert Malamed ook enkele alternatieve indelingen:
Connie Malamed stelt ook dat veel cognitieve classificatiesystemen ontwikkeld zijn voor het onderwijs. Zij vraagt zich af of kritische beslissingen nemen, problemen oplossen en nieuw onderzoek begrijpen wel voldoende aan bod komen binnen deze classsificatiesystemen.
In denk het zelf wel. Het oplossen van een probleem of het nemen van een kritische beslissing vergt m.i. de cognitieve handelingen die in de herziene taxonomie van Bloom aan bod komen. Het nemen van een beslissing is een feite een vorm van creëren. Wel is de context anders. Binnen het onderwijs leren lerenden vaak in een gesimuleerde omgeving, al leren lerenden in mbo, hbo en vaak ook wo wel degelijk ook binnen een authentieke beroepscontext.
Nota bene
Andere, meer globale, indelingen zijn:
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.