Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 26-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Serious gaming: mag eenvoudiger

Serious gaming:  mag eenvoudiger

Serious games worden steeds vaker ingezet voor het stimuleren van de ontwikkeling van probleemoplossend vermogen, woordenschat en sociaal-emotionele vaardigheden. De effectiviteit is echter nog nauwelijks onderzocht. Dat doen Eva van de Sande, Eliane Segers, en Ludo Verhoeven van de Radboud Universiteit nu wel. Hun onderzoeksverslag verschijnt in de maarteditie van het internationale wetenschappelijke tijdschrift Computers en Education en is online te koop.

 

De onderzoekers observeerden het spelgedrag tijdens serious gaming van kinderen in de kleuterleeftijd. De belangrijkste conclusies, als kinderen het spel de eerste keer uitspelen, bleken vooral dat de aandacht van belang is, teneinde zelfstandig spelstrategieën te kunnen formuleren en de game effectief uit te kunnen afronden. Bij herhaling, wanneer de game al meer bekend is, bleek doelgerichtheid belangrijk. Kinderen met hogere executieve functies - dus taakgericht zijn en zich goed kunnen concentreren - toonden minder afgeleide acties en konden langer gefocust met de game blijven werken. Volgens de onderzoekers is dat van belang, omdat juist bij het herhalen leerwinst is te behalen. Kinderen met lagere executieve functies, die minder taakgericht zijn en zich minder goed kunnen concentreren, worden sneller afgeleid door de extra snufjes die zijn ingebouwd, maar die meestal niet relevant zijn voor het doel van het spel.

 

Het mag dus wel wat eenvoudiger, adviseren de onderzoekers, zonder dat het spelplezier daarmee wordt bedorven.

 

Bron: EngineersOnline


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.