Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 29-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Badges en de waterval

Badges en de waterval

Open badges, wat heb je eraan?

Na een eerste sessie over storytelling zonder echt verrassende inzichten zat ik met twee Nederlanders (van KLM en de Courseware Company) bij een sessie over Badges en training. Een panel van deskundigen van zowel bedrijven als Walmarten Pearson als een organisatie die gaat over opleiden; Educause en een organisatie die gaat over accreditatie; Professional Examination Service deelden hun inzichten.

Open badges zijn al een paar jaar binnen bereik van iedereen die met opleiden en leren te maken heeft. Het concept is opgezet door Mozilla en je vindt dan ook veel informatie over Open badges op de website van Open Badges. De reden waarom bovengenoemde organisaties om met open badges aan de slag te gaan was divers.

Educause heeft een site over badges waar onder andere een onepager te vinden is met de naam ‘7 things you should know about badging for professional development’.

Paar belangrijke punten die in het gesprek over badges naar voren kwamen:

  • badges vervangen niet altijd formele accreditatie;
  • goede omschrijving van de metadata die in een badge wordt opgenomen is belangrijk;
  • LinkedIn is de omgeving waar deelnemers het vaakst hun badges delen, tweede (op afstand) is Facebook;
  • badges moeten alleen worden toegekend voor ‘CV-waardige’ prestaties;
  • het is essentieel om badges toe te kennen nadat er een prestatie wordt geleverd, bij projecten waar mensen een badge kregen bij aanwezigheid op een dag zagen ze dat de waardering voor de badge ontbrak. Er moet een prestatie tegenover staan;
  • effect van badges is dat er meer gedeeld wordt op social media over opleiding of leerinterventie;
  • gebruik standaard omschrijvingen van vaardigheden bij de open badges;
  • voor sommigen klinkt de term ‘badge’ fout. Sommige aanbieders hanteren de term ‘digital credentials';
  • het is goed om na te denken of een badge verloopt na x tijd (het is mogelijk om in een systeem een houdbaarheidsdatum in te stellen).

Curatie is een kwestie van vertrouwen

briefmasieEen tweede panelsessie (360 graden sessie genoemd) was met mensen van Xerox, Ministerie van Onderwijs, een bank en een verzekeringsmaatschappij en ging over het nut, onzin en waarde van curatie. Elliott Masie noemt zichzelf in onderstaande brief zelfs ‘Host & Curator’, is dit alleen omdat de term nu hip is?

Het panel vond juist de term niet zo hip, een aantal mensen werkte in een bibliotheek en waren van mening dat de term niet bijzonder is maar dat het cureren van content steeds relevanter wordt. Om twee redenen is curatie belangrijk:

  1. De hoeveelheid informatie binnen organisaties neemt in complexiteit en omvang steeds sneller toe.
  2. Professionals hebben steeds minder tijd om informatie te filteren.

Als derde gaven ze aan dat veel mensen misschien ook de vaardigheden ontberen om op een goede manier informatie te filteren. Steven Rosenbaum zegt in zijn boek Curation Nation uit 2011:

“Curation replaces noise with clarity. And it’s the clarity of your choosing; it’s the things that people you trust help you find.”

Dat vertrouwen is volgens het panel het belangrijkste. Zonder curatoren die de organisatie vertrouwt werkt het niet. Goede curatie zorgt ervoor dat je geen tijd verdoet van professionals in je organisatie. Als laatste hebben we steeds kritischere gebruikers die verwachten dat je met leren dezelfde service krijgt (aanbevelingen bijvoorbeeld) zoals je dat krijgt bij websites als Amazon.

Zelf worstel ik nog wel met de vraag of je curatoren met die rol moet aanstellen, of dat je een selecte groep inhoudsdeskundigen moet vragen. Of misschien nog breder moet trekken dat iedere professional mee kan cureren?

Met waterval(methode) loopt het over je schoenen

Drie e-Learning ontwerpers/ontwikkelaars van LinkedIn bespraken hoe ze eerst met het watervalmodel ontworpen; je rondt fase voor fase voor fase af. Als je een ontwerp hebt gemaakt dan teken je dit af en vervolgens ga je naar de ontwikkelfase. Ze gaven aan dat ze vaak bij oplevering de reactie kregen dat het niet voldeed aan de verwachtingen. Vervolgens moest een hoop werk weer opnieuw worden verricht.

Ze besloten bij collega’s te gaan kijken die met software-ontwikkeling bezig waren en kwamen zo in contact met Scrum (zie ook uitleg in Nederlandstalige Wikipedia). Na een training en onder begeleiding van een Agile coach hebben ze de eerste e-Learning trajecten uitgevoerd. Verder was het interessant dat ze ook een virtueel Scrumteam hadden waarbij ze de dagelijkse 15 minuten Scrumsessie hadden via een webinaromgeving.

Het LinkedIn Scrumteam

Het LinkedIn Scrumteam

Je kunt in een Nederlandstalig document, de zogenaamde Scrumgids, lezen wat Scrum is en wat je ermee kunt.

In een eerdere blogpost van mij beschrijf ik hoe je agile e-Learning kunt maken.

Als Certified ScrumMaster zou ik graag eens brainstormen over de toepassing van Scrum binnen e-Learningontwikkeling, stuur me een mail of plaats een reactie als je dit ook interessant vindt.

Vandaag heb ik weer veel opgestoken, niet alleen van de sessies maar ook van de gesprekken met andere (Nederlandse) deelnemers maar ook van de spontane gesprekken die ik met Amerikanen heb. Ze stappen erg gemakkelijk op je af met een grote interesse en nieuwsgierigheid die je allebei verder helpt. Bij Nederlandse events heb ik dat veel minder, maar dat kan net zo goed aan mijn beperkte sociale vaardigheden liggen. Misschien moet ik daarvoor maar eens een open badge gaan verdienen. ;-)


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.