Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Het meest recente nummer van het tijdschrift Distance Education gaat helemaal over onderzoek naar MOOCs (Massive Open Online Courses). In het nummer staat de vraag centraal in hoeverre er sprake is van een innovatie en zo ja, op welke terreinen. Onderwerpen die worden behandeld zijn:
Tony Bates – van Tony Bates Associates – levert op zijn blog een analyse van de artikelen in Distance Education. Een van de zaken waarop hij wijst, is dat in de literatuur over MOOCs er meestal van wordt uitgegaan dat er maar twee soorten MOOCs zijn: ‘instructionist’ MOOCs (zoals Coursera, edX, Udacity, xMOOCs) en ‘connectivist’ MOOCs (zoals Downes, Siemens, Cormier, cMOOCs). Bates vindt dit een te eenzijdige benadering en pleit voor een grotere diversiteit, zoals:
De artikelen uit Distance Education zijn online te lezen en te downloaden.
Het commentaar en de conclusies van Bates staan op zijn weblog. NB Wat het tijdschrift betreft, de link Download full text geeft alleen de inleiding op de artikelen.
De afzonderlijke artikelen staan in het kader Users also read.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.