Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Responsive design houdt in dat de ontwikkelaar “streeft naar een optimale webervaring voor een breed scala aan apparaten (van desktop computerschermen tot mobiele telefoons)” Wikipedia. Op de site eLearning Industry staat een aantal interessante artikelen rond dit thema. “Responsive design will become a critical aspect of online education in the very near future”, schrijft Michael Schmitz in zijn artikel van 1 juli. Schmitz wijst op de groeiende verkoop van mobile telefoons, wat zorgt voor een versnelling van deze ontwikkeling. Er wordt verwacht dat in 2014 er 7 keer meer telefoons worden verkocht dan PC’s (1895 versus 277 miljoen exemplaren). e-Learning is al lang geen activiteit meer die op (alleen) op PC´s plaatsvindt, laat staan in de gecontroleerde omgeving van een arbeidsorganisatie of onderwijsinstelling. Naast tijd en plaats onafhankelijk, wordt e-learning in toenemende mate apparaat onafhankelijk. BYOD – bring your own device – is daardoor steeds minder een discussie en in toenemende mate een gegeven. Steven Loomis zet op 25 juli in zijn artikel vraagtekens bij het accent binnen responsive design op de apparatuur (devices). “As an eLearning designer, making your eLearning content responsive across devices shouldn’t be a main concern; rather creating optimal learning or performance experiences should be your focus”, schrijft Loomis. Hij pleit er voor om niet het apparaat, maar de gebruiker van het apparaat als uitgangspunt te nemen. De gebruiker als uitgangspunt nemen, lijkt een open deur, maar Loomis waarschuwt dat “…the concept of eLearning Responsive Design has received a lot of buzz and may lead some eLearning designers to view it as a total solution and as a way to bypass this step”. Met de stap die wordt overgeslagen, doelt hij op “use cases for our users”. In zijn uitvoerige artikel, laat Loomis zien waar een e-learning-ontwikkelaar wel rekening mee moet houden en hoe. Eind vorig jaar besteedde eLearning Industry ook al uitvoerig aandacht aan dit onderwerp. Onder de kop Making Sense of Responsive e-Learning Design schreef Ravi Pratap Singh een overzichtsartikel, met verwijzing naar verschillende bronnen. Aanleiding voor het artikel van Singh was een interview met Tom Kuhlmann, die daarin onder andere zegt: “The reality is that responsive design is part of the equation for certain types of content; and it’s a consideration moving forward. But it’s not optimal to start with the expectation that every course created also needs to be built with a responsive design. It depends on the situation, delivery, and objectives.” Bron: eLearning Industry:
- artikel Michael Schmitz
- artikel Steven Loomis
- overzichtsartikel Ravi Pratap Singh
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.