Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van HEMA academie | 19-03-2014 | Article Rating | (0) reacties

Het Nieuwe Leren: een nieuw concept of gewoon realiteit?

Blog van Chantal Weimer op www.allesoverdelerendeorganisatie.nl

Toets op internet ‘Het Nieuwe Leren’ in en je treft vele hits. Wat opvalt, is dat in veel artikelen opnieuw de discussie wordt aangegaan over de voor- en nadelen van Het Nieuwe Leren en inherent daaraan Het Nieuwe Werken. Voorstanders benadrukken de inzet van het talent van ieder individu, tegenstanders beroepen zich op onderzoeken waaruit blijkt dat medewerkers tegenwoordig te weinig inhoudelijke kennis en dus expertise hebben. Het Nieuwe Leren inmiddels uitgegroeid tot een containerbegrip. Het wordt op vele manieren beschreven en omschreven.


Nieuw concept

Is Het Nieuwe Leren eigenlijk wel een nieuw concept? Toename van eigenaarschap, het dragen van eigen verantwoordelijkheid en eigen keuzes maken wordt immers tegenwoordig met de paplepel ingegoten. Mijn zoon van inmiddels 5 ging ruim een jaar geleden voor het eerst naar school. Op zijn eerste dag werd hem een maatje toegewezen. Dat maatje hielp hem door zijn eerste schooldagen heen. Wat te doen als je naar de wc moet, wat te doen als je mag spelen en wat te doen met je jas en gymspullen? En een aantal maanden geleden werd mijn zoon zelf maatje van een meisje wat haar eerste schooldagen meemaakte. Trots dat hij was. Hij vond het geweldig om te laten zien wat hij wist en om dat over te kunnen brengen.


Mijn zoon is in mijn ogen dan ook echt een kind van deze tijd. Hij leert spelenderwijs door te zien hoe een ander het doet en het vervolgens zelf te ervaren. Daarbij past hij die kennis en vaardigheden toe die hem goed liggen of waar hij zich goed bij voelt. Zijn vriendjes zien waar hij goed in is en vragen hem dat ook aan hen te leren en vice versa. Zo staat dus kennisdeling vanaf groep één centraal, waarbij ieder kind leert in eigen tempo en op zijn of haar eigen niveau. Vanzelfsprekend brengt de juffrouw of meester veel kennis over, maar daarnaast wordt er veel van en met elkaar geleerd.


Leren om te leren

Is Het Nieuwe Leren niet gewoon de vrijheid krijgen, en de vrijheid nemen, om datgene te leren wat je in de praktijk toe kan en wilt passen en vervolgens bereid zijn die kennis en vaardigheden met elkaar te delen? En is dat eigenlijk niet hoe we tegenwoordig al leren, werken en zelfs leven? We moeten ‘alleen’ nog leren om te leren, van elkaar en met elkaar.


Dus laten we stoppen met discussiëren over de voor- en nadelen van Het Nieuwe Leren, maar juist met elkaar in gesprek gaan over hoe we het gaan toepassen. Met andere woorden, hoe kan een organisatie zijn of haar medewerkers optimaal inzetten, zonder te veel te controleren of juist stuurloos te zijn? Hoe stimuleren we de gebruikerswaarde van kennis en de toepassing van vaardigheden, zowel voor het individu zelf als voor een organisatie in het geheel?


Als ik zo mijn eerste blog over dit onderwerp lees, kan ik eigenlijk maar 1 conclusie trekken. Zelfs voordat mijn blog is geplaatst, is de inhoud van deze blog en dus eigenlijk de site Het Nieuwe Leren al achterhaald. Zo snel leren we dus van en met elkaar! Ik heb dan ook maar één belangrijk advies: lees mijn blog niet, sluit deze site en ga met elkaar in gesprek over datgene wat je bezighoudt en wat het jou en de ander kan brengen.



Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.