Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Future Learning | 20-01-2015 | Article Rating | (4) reacties

Rekenvoorbeeld ROI

Rekenvoorbeeld ROI Om de ROI (Return On Investment, rendement op investering) van een leeroplossing te berekenen moet je goed weten welke variabelen je moet gebruiken. Wil je de ROI van e-learning afzetten tegenover klassikaal leren, heb je met andere variabelen te maken dan wanneer je wel-leren afzet tegen niet-leren. Ik neem u graag mee met een rekenvoorbeeld.

E-learning ten opzichte van klassikaal leren
Stel je hebt een organisatie van 1000 werknemers en iedereen moet getraind worden op Informatieveiligheid.

Klassikale training
Informatieveiligheid is een training van een halve dag en je kunt maximaal 20 mensen tegelijkertijd in een klas hebben. Je hebt dus 50 sessies nodig. Gelukkig beschik je over interne lokalen en voor het gemak rekenen we daar niets voor.
Een trainer kost € 500 per dagdeel. Een werknemer kost gemiddeld € 250 per dagdeel (€ 62,50 per uur). Ongeveer 200 van de 1000 werknemers werken op een andere locatie en moeten reizen met gemiddelde reiskosten van € 50. Het ontwikkelen van de training zelf kost € 2000.

Werknemers 1000 dagdelen x 250 € 250.000
Ontwikkelen training € 2.000
Kosten trainer 50 dagdelen x 500 € 25.000
Reiskosten werknemers 200 x 50 € 10.000
Totaal € 287.000

Totale kosten klassikaal trainen: € 287.000, ofwel € 287 per medewerker.

E-learning
Een halve dag klassikaal leren komt gemiddeld overeen met een uur e-learning. Het laten ontwikkelen van een e-learningmodule kan vrij duur zijn, afhankelijk van de complexiteit, gebruikte media, de duur, enz. Gemiddeld kost het ongeveer 180 uur (bron: ChapmanAlliance) om een e-learningcursus van een uur te maken. Met een uurtarief van € 120 komt dit uit op
€ 21.600.

Werknemers 1000 uur x 62,50 € 62.500
Ontwikkelen e-learningcursus € 21.600
Totaal € 84.100

Totale kosten e-learning: € 84.100, ofwel € 84,10 per medewerker.

Zoals je kunt zien is dit een besparing van € 202.900. Heel aanzienlijk voor een enkele cursus!
Maar behalve financieel, levert e-learning inhoudelijk ook meer op? Onderzoek heeft aangetoond dat cursisten met e-learning meer en beter informatie onthouden (retentie) dan met klassikaal leren. Volgens de Gartner Group is de retentie zelfs twee keer zo hoog (www. gartner.com). Mits het om kleine hoeveelheden informatie gaat en de e-learningmodules goed ontworpen zijn met interactiviteit, oefening en toetsen. Naast het al berekende financiële voordeel is dit natuurlijk een enorm extra voordeel.

Uw werknemers wel of niet geregeld laten (bij)scholen?



Dit is veel moeilijker tegen elkaar af te zetten. Hoe bereken je wat leren, ongeacht de methode, opbrengt? Soms is het gewoon de organisatie die bepaalt dat men iets geleerd moet hebben, ongeacht de kosten. Cursussen zoals informatieveiligheid, voorkomen van seksuele intimidatie op de werkvloer en dergelijke, worden gewoon opgelegd door de organisatie. De ROI is dan niet in geld uit te drukken, het gaat om het met succes bereiken van een gevoelswaarde.
Andere soorten trainingen kunnen wel worden gebruikt in een ROI-analyse. Een training als ‘Nieuwe werknemer’, zal naar verwachting nieuwe werknemers eerder productief maken. Een training als ‘Succesvol verkopen’ zal naar verwachting de verkoopcijfers doen stijgen. Die zaken zijn te meten en in geld uit te drukken.
De moeite van het proberen waard volgens mij.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Douwe
Van Douwe | 25-01-2015
Leuke rekensom, geeft zeker het voordeel van e-learning aan. Het is alleen geen berekening van de ROI, die zou juist duidelijk moeten maken wat het oplevert, niet wat het kost.
Carel Mein
Van Carel Mein | 26-01-2015
Mooi voorbeeld om de financiële voordelen van e-learning voor het voetlicht te brengen. Dit zegt echter nog niets over het leerrendement.
K. Nuks
Van K. Nuks | 15-11-2017
Als trainer weet ik maar al te goed wat cursisten nog onthouden hebben van de basis e-learning die de doorliepen alvorens in een klassikale groep terecht te komen. De kennis is slechts marginaal verankerd, belangrijke verbanden zijn ze totaal ontgaan, etc..
Een e-learning is gesneden op de 'algemene maat' zonder enige mogelijkheid in te spelen op individuele behoeften of de behoeften van een groep.
Joke van Cappelle
Van Joke van Cappelle | 15-11-2017
Bedankt voor jullie reacties. Dit zegt inderdaad nog niets over het leerrendement en ook is het inspelen op individuele behoeften alleen met e-learning modules niet mogelijk. Dit was puur bedoeld om een algemeen beeld te krijgen van de kosten. Ik ben zelf ook jaren trainer geweest en weet heel goed dat dat persoonlijk contact erg belangrijk blijft. Wij, als bedrijf Future Learning, zijn daarom echt een voorstander om in een Blended Learning vorm mensen te trainen en de kennis te borgen. E-learning modules gecombineerd met klassikale sessies en/of daarbij gebruik te maken van communicatie mogelijkheden tussen de deelnemers onderling en de trainer. Dit kan bijvoorbeeld door middel van Chat, Fora en Webinars.
Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.