Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 29-08-2012 | Article Rating | (0) reacties

Helft gebruikt digitaal leermateriaal door docenten is open


Docenten gebruiken ongeveer evenveel open als gesloten digitaal leermateriaal. Dat blijkt uit de resultaten van het Wikiwijs-onderzoek 2012 onder 1.568 docenten uit het po, vo, mbo, ho en wo.

 

Het aandeel open leermateriaal is het hoogst binnen het hoger en wetenschappelijk onderwijs (65 procent) en het laagst in het primair onderwijs (47 procent). Het onderzoek bevraagt  docenten uit alle onderwijssectoren jaarlijks over het gebruik van (open) digitaal leermateriaal in het onderwijs. Eind 2009, vóór de lancering van Wikiwijs, werd een start gemaakt met het bevragen van docenten. Begin 2011 vond de tweede meting plaats. Inmiddels zijn de resultaten van de derde meting openbaar.

 

Met open leermateriaal wordt digitaal materiaal bedoeld dat online vrij beschikbaar is voor (her)gebruik. Het kopiëren, bewerken en verspreiden van deze materialen is onder bepaalde voorwaarden toegestaan. Er zijn geen restricties aan de vorm van deze leermaterialen. De resultaten laten zien dat het gebruik van open en gesloten leermateriaal door docenten in evenwicht is (52 procent versus 48 procent).

Ook blijkt dat docenten steeds vaker zelf aan de slag gaan met het maken van digitaal leermateriaal. Meer dan de helft van de docenten ( 54 procent in 2012) maakt wel eens leermateriaal. In het hoger onderwijs en in het voortgezet onderwijs liggen de percentages het hoogst (hbo/wo: 77 procent en havo/vwo: 67 procent). In het primair onderwijs geeft 42 procent van de docenten aan zelf digitale leermiddelen te maken. Het minst vaak passen docenten bestaand digitaal leermateriaal aan voor hergebruik.

Alle resultaten uit het onderzoek zijn te lezen in de Onderzoeksrapportage Wikiwijs 2012. Daar wordt ook aangegeven wat de impact van de bevindingen is voor het programma Wikiwijs.

Bron/meer informatie: OU


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.