Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
“En? Hoe ga je het geleerde nu toepassen in je werk?” Dat was het eerste wat mijn leidinggevende mij vroeg toen ik terugkwam van een training. Tja…goede vraag. Ik had veel nieuwe theorie geleerd, mooie inzichten gehad en interessante oefeningen en opdrachten uitgevoerd. En veel van de leerstof leek mij heel nuttig voor mijn dagelijkse werk. Maar wat ging ik dan nu concreet anders doen?
Hmm… eerst maar eens beginnen met de grote stapel werk die zich in mijn afwezigheid had opgebouwd. Straks zou ik wel verder nadenken en concrete punten benoemen. Straks werd morgen, morgen werd volgende week en voor ik het in de gaten had, was de training op de achtergrond geraakt. Leertransfer Uit dit voorbeeld blijkt al dat een goede leertransfer geen automatisch proces is. Ondanks de goede voornemens blijkt het lastig concreet te verwoorden hoe je het geleerde in je werkpraktijk gaat toepassen. In mijn voorbeeld was de leidinggevende zich ervan bewust dat hij daar ook een rol in had. Dat liet hij merken door die vraag te stellen. Natuurlijk moet de deelnemer zelf de transfer maken, maar de leidinggevende kan in veel gevallen daarbij nog uitdrukkelijker behulpzaam zijn denk ik. De leidinggevende werkt vaak met de deelnemer samen en kan daardoor een sleutelrol spelen in het transferproces. In mijn werkomgeving ben ik echter nog niet vaak leidinggevenden tegengekomen die zich bewust zijn van deze rol. De opleidingsfunctionaris op zijn beurt is degene die de leidinggevende bewust kan maken van de invloed die hij (of zij) heeft op de leertransfer en hem kan hierin stimuleren. Rol leidinggevende Wat kan een leidinggevende doen om zijn medewerkers te ondersteunen bij het transferproces? Hoe maak je leren een vast onderdeel van het werk? Onderstaand een aantal tips:
Op deze manier wordt leren en ontwikkelen steeds meer een onderdeel van de dagelijkse werkpraktijk.
Rol opleidingsfunctionaris De opleidingsfunctionaris kan de leidinggevende bij al deze dingen ondersteunen. Maak afspraken, of stel bijvoorbeeld een plan op voor de transfer. Wie voert welke acties uit, in welke fase van de training?
Daarover meer in een volgend blog. Jacqueline Akkermans, onderwijskundige, Future Learning BV, februari 2017
Tel: 0165-700511 Mail: info@futurelearning.nl Web: www.futurelearning.nl
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.