Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 10-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Gamification verbetert bedrijfsresultaten

Gamification verbetert bedrijfsresultaten

Interessant artikel in MT - Management Team - over de mogelijkheden van gamification. Het artikel is onderdeel van het dossier Continu Verbeteren op mt.nl en geschreven door House of Performance, actief op het terrein van het verbeteren van prestaties op de werkvloer.

Gamification op de werkvloer houdt in dat klassieke spelmechanismen slim worden toegepast, zodat werknemers beter en creatiever samenwerken, efficiënter leren en uiteindelijk ook productiever worden. Van cruciaal belang is het creëren van intrinsieke motivatie: snelle positieve feedback verschaffen zonder geldelijke beloning, om productief gedrag te versterken.

Flow

Psycholoog Myhali Csikszentmihalyi werd in de jaren ’80 beroemd door het onderzoek naar het fenomeen flow. Hij ontdekte dat mensen die iets heel goed kunnen en daar veel plezier aan beleven één eigenschap gemeen hebben: ze beschouwen hun werk als een spel en worden intrinsiek gemotiveerd. Ze beschikken over het vermogen de lat telkens een stukje hoger te leggen, maar niet zo hoog dat ze erdoor worden geïntimideerd. Csikszentmihalyi toonde aan dat dit opgaat voor alle disciplines, van neurochirurgen tot lassers en schoonmakers. Zijn adviezen waren vooral gericht op het individu. Psychologe en expert op het gebied van motivatie en prestatieverbetering Jane McGonigal maakte een bredere vertaalslag. In haar boek Reality is Broken stelt zij dat ons werk vaak deprimerend, te gemakkelijk, isolerend, niet inspirerend, triviaal en daardoor onproductief is. Zij betoogt dat gamification dit kan doorbreken. Door werk te verpakken in een goede game, kunnen we meer bevrediging uit onze taken halen, moediger worden, onze kans op succes hoger inschatten, een hechtere band met collega’s ontwikkelen en het gevoel krijgen deel uit te maken van een groter geheel.

Epic meaning

McGonigal spreekt van epic meaning, essentiële menselijke behoeften. Als deze niet worden bevredigd, raken we verveeld en gaan we middelmatig of slecht presteren.

McGonigal onderscheidt 4 fundamentele spelmechanismen:

  1. Een helder omschreven doel (op te delen in subdoelen)
  2. Een duidelijk, realtime feedbacksysteem dat de progressie richting doel laat zien
  3. Regels: een raamwerk van beperkingen en limieten waaraan elke speler zich dient te houden
  4. Vrijwillige deelname: niemand hoeft mee te doen, maar wie meedoet onderschrijft het doel, de regels en de manier waarop feedback wordt gegeven

Gamification in de praktijk

Het artikel op mt.nl gaat kort in op een aantal praktijkvoorbeelden:

Air France-KLM: elkaars puzzels oplossen

Callcenter LiveOps: tijd per gesprek daalt

Deloitte: (dure) ongelukken voorkomen

Bron: mt.nl


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)