Achtergrond

Op deze pagina treft u een serie achtergrondartikelen aan die zijn geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van inBrain | 25-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Educatieve escape game: spelenderwijs leren

Educatieve escape game: spelenderwijs leren

De escape room/game is hot. De vraag naar een escape room als leeroplossing neemt toe. Dit artikel legt inBrain uit wat een escape room/game is.

In 2013 opende in Nederland de eerste fysieke escape room. Tegenwoordig zijn ze door heel Nederland te vinden en blijft het aantal gestaag groeien. Dit geeft aan hoe populair deze spelvorm is bij een breed publiek. Het doel van een escape room is dat spelers letterlijk uit een fysieke ruimte moeten ontsnappen. Inmiddels is dit al lang niet altijd meer het hoofddoel, daarom spreken we ook wel van een ‘escape game‘. Digitaal bestaat dat concept al langer. In veel games staan puzzels en raadsels centraal en moet de speler deze oplossen om het spel te voltooien. Het concept van een escape game wordt ook steeds vaker ingezet als leerinterventie: een educatieve escape game. InBrain heeft deze leervorm voor meerdere klanten ontwikkeld en onderstreept dan ook de positieve impact op het leren. In dit artikel lees je waarom.

Waarom een escape game?

Een escape game is een (groeps)activiteit met een thema of verhaallijn waarbij spelers binnen een vooraf gestelde tijd, alleen of in een groep, puzzels en opdrachten oplossen. Dat is vaak een uitdaging. Om het spel te voltooien moeten spelers niet alleen puzzels oplossen, naar ook zoeken naar aanwijzingen en verbanden. Ze kunnen vragen om tips als ze hier niet uitkomen.

Spelers van een escape game stappen in een in scène gezette context. Deze context is vaak ingericht op basis van het thema of de verhaallijn van de escape game, maar is tegelijkertijd ook een veilige en afgebakende omgeving. Deze omgeving biedt spelers de kans om zonder gevolgen te ontdekken en te leren.
Zo’n context kan een herkenbare omgeving zijn die lijkt op de werkpraktijk of juist een omgeving die daar ver vanaf staat. Ook de puzzels en opdrachten in de escape game kunnen raakvlakken hebben met uitdagingen die spelers in de werkelijkheid tegenkomen of daar juist van verschillen. Kortom, de insteek van een escape game varieert, waardoor deze breed inzetbaar is als leerinterventie. Denk bijvoorbeeld aan assessments, het aanleren of introduceren van nieuwe kennis/vaardigheden en het in de praktijk brengen van lesstof.

Spelenderwijs leren

Eén van de belangrijkste drijfveren van een educatieve escape game is spelenderwijs leren. Een oud concept dat een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van de mens. Het draagt bij aan de cognitieve ontwikkeling en het symbolische denken, één van de belangrijkste ontwikkelingen in de vroege jeugd. Door spel ontstaat er ruimte voor verkenning, zelf ontdekken en een gevoel van autonomie. In een educatieve escape game is daarom het (leer)proces ook het belangrijkste, in plaats van een concreet meetbaar resultaat. Spelenderwijs leren gaat verder dan alleen ‘leuker maken’; het focust op het intrinsiek motiveren van de speler. Dat betekent dat het spel soms ook best mag uitdagen en een beetje frustreren. We geven dit vorm door gebruik te maken van verschillende puzzelvormen en (cryptische) hints die door de hele game verweven zijn. Het is aan de speler of aan de groep spelers om alle puzzels op te lossen en gedurende dit proces de juiste hints te verzamelen.

Veilige leeromgeving

De escape game biedt een speler een veilige omgeving waarin hij of zij fouten kan maken zonder consequenties in de echte wereld. Een veilige manier om bijvoorbeeld ongestraft te experimenteren met ander gedrag en om andere rollen uit te proberen. De escape game wordt zo een letterlijke ontsnapping uit de realiteit wat bijdraagt aan de intrinsieke motivatie. De speler is even weg van alles wat ‘moet’. Terwijl tegelijkertijd de inhoudelijke boodschap wel degelijk even relevant kan zijn als in de echte wereld.

Voorbeeld: De speler kruipt in de rol van een hacker die zo snel mogelijk in verschillende systemen moet zien te komen. Het achterliggende leerdoel kan zijn dat de speler ontdekt waarom zijn organisatie een bepaalde gedragscode heeft voor het werken met deze systemen.

 

Impressie van een escape game.

 

De ingrediënten van een succesvolle educatieve escape game

Een educatieve escape game is succesvol wanneer spelers de vooraf gestelde leerdoelen behalen. Er is een aantal essentiële ingrediënten nodig om de escape game tot een succes te maken. De belangrijkste zijn:

Doel

Het doel dient voor de spelers zo snel mogelijk duidelijk te zijn. Om het hoofddoel behapbaar te maken, is het zinvol om die op te delen in kleinere tussendoelen. Zo ervaart de speler voortgang en succes. Deze succeservaring draagt bij aan de intrinsieke motivatie.

Verhaallijn

De verhaallijn bepaalt voor een groot deel hoe de spelers de game beleven en verhoogt de betrokkenheid en nieuwsgierigheid van de spelers. Hoe meer betrokken een speler zicht voelt, hoe hoger de cognitieve verwerking van de game-inhoud zal zijn. De verhaallijn zorgt ervoor dat je de interesse van spelers wekt en het motiveert om te starten, bezig te blijven en het spel uit te spelen. De verhaallijn kan fictief zijn of juist realistisch. Beide kunnen nuttig zijn voor het onthouden van de boodschap achter de game. De verhaallijn geeft het leren een kader en zorgt voor een samenhangend geheel van spelregels, karakters, taken, puzzels en opdrachten binnen de escape game.

Puzzels en opdrachten

De concrete uitdagingen binnen een escape game zijn voornamelijk puzzels en opdrachten. Deze stimuleren een probleemoplossende en strategische houding en prikkelen de nieuwsgierigheid. Elke puzzel kun je zien als feedback. Fouten maken levert inzichten op en geeft de mogelijkheid om een strategie te bedenken en deze aan te passen.

Design

Het design van de game sluit naadloos aan bij de verhaallijn. Het design visualiseert het verhaal. Het gaat hier niet alleen om de look en feel maar ook over het interactieontwerp: kan een speler intuïtief door de game heen bewegen? De verhaallijn en het design ondersteunen elkaar en vullen elkaar aan. Beide zijn cruciaal voor de beleving en de sfeer in de game.

Multimedia

In een escape game spreek je vaak meerdere zintuigen aan zoals zicht en geluid. Door multimedia in te zetten stimuleer je dit. Denk aan video, geluidseffecten, voice-over en het gebruik van animaties of gifjes. Door meerdere zintuigen aan te spreken bevorder je de retentie van de leerstof op de langere termijn omdat het op meerdere plekken in het brein wordt opgeslagen.

In een blog op de site van inBrain worden de multimediaprincipes van Mayer uitgelegd.

Wil je meer weten over het inzetten en ontwikkelen van een escape room? Neem dan contact met inBrain via info@inbrain.nl of 030 223 1640.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.