Praktijkvoorbeelden

Op de hoofdpagina treft u een overzicht van alle praktijkvoorbeelden die in de nieuwsbrief en op deze site hebben gestaan. Na doorklikken op een specifieke case, verschijnt de complete omschrijving.

Heeft u zelf een interessante case? Neem contact op met de redactie!


Van aNewSpring | 28-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

MOOC van Rabobank en GITP helpt internationale ondernemers bij behalen succes

MOOC van Rabobank en GITP helpt internationale ondernemers bij behalen succes

 

 

 

Stel, je bent een internationaal opererende bank en je wilt (toekomstige) klanten beter bijstaan bij het behalen van internationaal succes. Wat is hiervoor een effectieve en unieke manier? Het antwoord is het inzetten van een MOOC.


 

Aanleiding:

Hoe kan internationale bank haar klanten beter bijstaan met kennis en kunde?

De Rabobank zocht in het concurrerende banklandschap naar een positieve en unieke manier om een klantervaring neer te zetten. Het doel was om ondernemers te inspireren en te helpen bij het internationaal zakendoen. 

Er blijken voor internationale ondernemers veel onduidelijkheden te bestaan wat met name ontstaat door versnipperde en niet eenduidige informatie. Op veel vragen van ondernemers heeft de Rabobank het antwoord maar internationale ondernemers weten de Rabobank niet altijd te vinden.

 

 

Concept:

MOOC over internationaal ondernemen

Rabobank besluit om samen met HRD adviesbureau GTIP een Massive Online Open Course (MOOC) op te zetten met als onderwerp internationaal ondernemen. De MOOC inspireert en geeft ondernemers praktische handvatten om succesvol te zijn in het buitenland.

 

Resultaat:

MOOC versterkt ondernemers én hun relatie met Rabobank

Dankzij de MOOC kan de Rabobank haar ruime ervaring en kennis over internationaal zakendoen inzetten om ondernemers te helpen met waardevolle content. De deelnemers waarderen de MOOC met een gemiddeld rapportcijfer van 8,0. De MOOC wordt ook als content marketing instrument gebruikt en stelt de Rabobank in staat om met nieuwe klanten in contact te komen. 

 

7 principes om deelnemers te motiveren de MOOC af te ronden

Bij MOOCs is het gebruikelijk dat het aantal deelnemers die de eindstreep halen laag is. Om deelnemers te activeren pastte de Rabobank de MOOC aan de kenmerken van hun doelgroep aan:  

  1. Alle modules worden in één keer opengesteld in plaats van één nieuwe per week. 
  2. Deelnemers krijgen reminders van e-coach Bert Huizenga. 
  3. Het lesaanbod is afwisselend en er is variatie in de leervorm. 
  4. De gamification elementen passen goed bij de concurrerende mindset van een ondernemer. 
  5. De MOOC is responsive en werkt op elk apparaat (desktop, tablet, mobiel). 
  6. Er wordt vooraf duidelijk gecommuniceerd wat de studiebelasting is. 
  7. De leercontent is compact.

Nieuwsgierig naar hoe jij aan de slag kunt gaan om een MOOC te ontwikkelen. Lees de volledige case study van de Rabobank en bekijk daarna de ‘how-to design a MOOC’ gids.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen cases