Praktijkvoorbeelden

Op de hoofdpagina treft u een overzicht van alle praktijkvoorbeelden die in de nieuwsbrief en op deze site hebben gestaan. Na doorklikken op een specifieke case, verschijnt de complete omschrijving.

Heeft u zelf een interessante case? Neem contact op met de redactie!


Van aNewSpring | 17-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vereisten voor succesvolle blended learning: denkpiste en impact mapping

Vereisten voor succesvolle blended learning: denkpiste en impact mapping

Door: Ger Driesen
Learning Expert –
aNewSpring


Echte vakmensen herken je door de passie voor hun beroep. Die passie is een belangrijke bron voor hun succes maar soms ook een valkuil. Learning & Development professionals willen graag leerinterventies, of zoals wij graag zeggen ‘learning journeys’, ontwikkelen. Daar zit hun ‘Wow!’.

Dat is mooi natuurlijk, maar voorafgaand aan de Wow zou er eerst een Why-moment moeten zijn.
Waarom is deze leerinterventie of learning journey waar ik aan ga werken een goed idee? Waar zou die toe moeten leiden?

Denkpiste voor L&D-professional

In België gebruiken ze een mooi woord dat hier goed van pas komt. Naast ‘skipiste’ hebben zij het regelmatig over ‘denkpiste’.  Het woord ‘denkpiste’ wordt gebruikt om het spoor, de route van een denkproces aan te geven.


"Leren is maar zelden een doel op zichzelf, meestal is het een middel om iets anders te bereiken"


Je hebt vroeger rijles genomen om legaal en veilig zelfstandig te mogen rijden en een managementtraining kies je uit om je nieuwe rol als leidinggevende effectief in te vullen. De programmeur neemt deel aan een cursus om alle voordelen van de nieuwe software op de werkplek te kunnen toepassen.
Maar daarmee is de denkpiste nog niet compleet.
Ieder antwoord kan weer een volgende Why-vraag oproepen om onze denkpiste wat verder uit te breiden. Waarom autorijden, leidinggeven of programmeren?


De juiste antwoorden op de Why-vraag

Het ontwikkelen van een leerinterventie is een oplossing maar wat is het achterliggende probleem of de ambitie? En hoe lang moet je doorgaan met Why-vragen? Om de juiste antwoorden te vinden kunnen we gebruik maken van het werk van Robert O. Brinkerhoff. Hij ontwikkelde het idee van de ‘Impact Map’ – de ideale denkpiste voor deze situatie.


Misschien zijn er ook andere mogelijkheden om gedrag in het werk te veranderen zoals de inrichting van het werkproces.

Praktijkvoorbeeld: Hoe de Zweedse ambulancedienst de aanrijtijden niet haalde

In een van de Zweedse regio’s lukte het de ambulancedienst niet om altijd op tijd bij een ongeval te zijn. ‘Op tijd’  was vastgelegd in de vorm van ‘maximaal x minuten na de melding’.  De verantwoordelijke manager riep de aanbieder van de e-learning module ‘topografie’ bij zich om dit probleem aan te pakken. Enkele jaren geleden hadden ze heel succesvol samengewerkt en iedereen was toen te spreken over de innovatieve aanpak die de e-learning destijds bood.

Onlangs hadden ze nog eens over trends gesproken en het personaliseren van leerpaden was een mooi nieuw fenomeen. Dit zou de oplossing moeten zijn en dus vroeg de manager de e-learning module zo snel mogelijk aan te passen zodat iedereen via gepersonaliseerd leren nog eens de cursus topografie kon doen. De impact map zou er dan zoals hieronder uitzien.



Op zich best een logisch denkproces maar het roept direct vragen op of de gekozen oplossing wel de meest effectieve is, effectiever dan bijvoorbeeld het beschikbaar stellen van de modernste GPS apparatuur!


Effectief leertraject op basis van impact map

De Impact Map heeft nog een ander voordeel. Brinkerhoff noemt dit ‘learner intentionality’. Hij bedoelt daarmee dat degene die met leren aan de slag gaat dat met de juiste intentie en focus kan doen wanneer hij de logica en verwachtingen van de impact map begrijpt. Zo kun je de lerende niet alleen informeren over leerdoelen maar ook over prestatiedoelen waartoe leren moet leiden.


Praktijkvoorbeeld: Hoe helpdeskmedewerkers met weerstand tegen training de meerwaarde zien door het gebruik van ‘learning intentionality’

John, een medewerker van een helpdesk van organisatie Here2Help wordt uitgenodigd mee te doen aan een training in ‘methodisch troubleshooting’. John snapt niet zo goed waarom: hij doet toch al aan troubleshooting? Bovendien is zijn eigen methode de meest gemakkelijke voor hem. Het kost ook nog zoveel tijd om mee te doen – moet dat nu echt?!
Marissa, een medewerker bij concurrent ZenToday  gaat meedoen aan dezelfde training. Zij krijgt de opdracht met haar manager in gesprek te gaan waarom deze training van belang is en wat na de training van haar wordt verwacht. Na het gesprek begrijpt Marissa dat zij meldingen van storingen op haar eigen manier mag oplossen als dit tot maximaal 15 minuten duurt. Als het langer duurt moet zij de standaardmethode die zij tijdens de training leert toepassen. Door deze standaard aanpak kunnen collega’s de storing ook makkelijk begrijpen en overnemen bij wisseling van de shift. Het oplossen van storingen is een belangrijk aspect dat direct invloed heeft op klanttevredenheid. Marissa begrijpt dat dit logisch en nuttig is en is nieuwsgierig geworden wat de standaardmethode te bieden heeft ten opzichte van haar eigen methode. Met die mindset start Marissa aan de training.

Wanneer deelnemers vanuit verschillende organisaties of situaties een leertraject volgen via ‘open inschrijving’ is dat minder makkelijk dan wanneer het leertraject ‘in company’ is. Toch kan ook dan het in beeld brengen van de impact map door de deelnemer zelf een mooie voorbereidende opdracht zijn die tot een goede learner intentionality kan leiden en daarmee een effectief leertraject.

Kortom: besteed deze winter niet alleen aandacht de skipiste maar ook aan de denkpiste van doelgericht leren!


Trek in blended learning gekregen?

Het Blended Learning Kookboek helpt jou leertrajecten te ontwerpen die jouw traditionele leerprogramma’s  zullen overtreffen. ‘Mix & match’ de ingrediënten en creëer je eigen inspirerende leerrecept! Je kunt het e-book hier downloaden.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen cases

Columns

09-10

Retentie en AI

Let’s Learn!
16-12

e-Learning na de pandemie

de Redactie

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.