Geef uw mening!

Discussier hier over uw e-Learning onderwerpen!

Stel hier de vraag die u bezig houdt en ga in discussie met onze bezoekers.
Tevens kunt u vrij reageren op de door andere bezoekers gestelde vragen!

Heeft u een vraag?
Om een vraag toe te kunnen voegen dient u te zijn ingelogd.
Inloggen (of registreren) kunt u hier.


Van HEMA academie 13-05-2014 | Article Rating
(0) reacties

Area: “Leren verantwoordelijkheid hele organisatie”

Gepubliceerd op www.hema-academie.nl

SONY DSCNa een fusie, nu twee jaar geleden, probeert woningcorporatie Area de verschillende culturen op één lijn te krijgen, waarin zelfstandigheid en eigen regie voorop staan. “Ontwikkelen staat hoog op de agenda én niet alleen voor de medewerkers, maar ook voor de bewoners,” vertelt Stephanie Fontein, HRM-adviseur bij Area in Uden. “Het doel is voor beide partijen gelijk. De persoon in de eigen kracht zetten en zelfredzaam worden.”

Ontwikkelen als medewerker

De Area academie, in samenwerking met HEMA academie, is in eerste instantie ingezet als ondersteuning voor een IT-overgangstraject. De academie is inmiddels meer dan dat. “We zien de academie als geste en secundaire arbeidsvoorwaarden,” geeft Fontein aan. “Voor velen is bezig zijn met eigen ontwikkeling nog nieuw. We geven aan dat je niet gelijk voor het allerhoogste hoeft te gaan, maar dat je je al kunt ontwikkelen binnen de functie. Of je gebruikt het als voorbereiding op een eventuele nieuwe functie of werkplek.”

De scans binnen het leerabonnement helpen de medewerkers hun ontwikkelpunten te ontdekken, volgens de HRM’er. “Een goed 1000004voorbeeld is een medewerker die te horen kreeg dat hij moest werken aan zijn communicatie. Maar de vraag was: hoe? De scan en cursus gaven hem de mogelijkheid om zelfstandig aan de slag te gaan en de resultaten te delen met zijn leidinggevende.” Het vergroten van de zelfredzaamheid probeert de woningcorporatie niet alleen te bereiken bij de medewerkers, maar ook bij de bewoners.

Ontwikkelen als bewoner

Ontwikkelen en de leefbaarheid van de wijk staan op dezelfde wijze bij Area op de agenda. Zo wil de woningcorporatie ook de bewoners in hun kracht zetten en zelfstandig maken. Een voorbeeld is de laaggeletterdheid van een gedeelte van deze groep. “We willen onze medewerkers gaan trainen op het herkennen hiervan en zijn aan het kijken naar de mogelijkheden om deze groep te helpen hun taal- en schrijfniveau te verbeteren. Hier is de bewoner, de wijk en daardoor de leefbaarheid mee geholpen. Wellicht zelfs ooit met toegang tot de eigen online academie.”

Ontwikkelen als organisatie

DSCN0415-150x150Area kijkt naar nieuwe mogelijkheden van de eigen academie en het doel om medewerkers zelf de regie te laten nemen. Zo worden steeds vaker combinaties gemaakt tussen off- en online trainingen. “De voorlopers in de organisatie maken al gebruik van de cursussen en scans, maar men loopt nog tegen belemmerende overtuigingen aan, zoals: ‘Ik mag toch niet zelf bepalen dat…?’ en ‘Moet ik niet laten zien hoe ik dit resultaat bereikt heb?’ Het is de taak van HRM, directie en de leidinggevende om alle medewerkers de mogelijkheden te laten zien,” zegt Fontein nadrukkelijk. “Dit is de verantwoordelijkheid van de hele organisatie.”


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Plaats hieronder uw reactie. Door in te loggen kunt u direct reageren, zonder uw naam en e-mailadres te hoeven invoeren.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.