Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 29-08-2005 | Article Rating | (0) reacties

Over kenniseconomie gesproken...

Prinsjesdag. Velen proberen in te schatten wat voor hen de positieve kanten zullen zijn. En om het het electoraat zoet te houden, ruilen de ministers het zuur van de afgelopen jaren in voor een klein beetje zoet. De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan nietwaar? Het toverwoord is koopkracht. En dan... Lees verder
Van de Redactie | 12-06-2005 | Article Rating | (0) reacties

Keep it simpel

In de afgelopen 4 artikelen zijn een aantal selectie criteria aan de orde geweest die u kunt gebruiken bij de selectie van het juiste hulpmiddel. Ondanks het feit dat een learning management systeem niet als een primair systeem in de organisatie zal worden aangemerkt is een onderbouwde keuze toch be... Lees verder
Van de Redactie | 03-01-2005 | Article Rating | (1) reacties

Wat te vragen van uw LMS-leverancier? (#3)

We kennen allen de acroniemen SCORM en AICC, en u vraagt het aan iedere leverancier of ze deze standaarden ook ondersteunen. Wat u zich echter niet realiseert is dat u de verkeerde vraag stelt. De beschikbare standaarden hebben maar een beperkt doel en geven weinig garantie vanuit een praktisch oogp... Lees verder
Van de Redactie | 21-10-2004 | Article Rating | (0) reacties

Hoezo blended learning (vervolg)

In mijn vorige column 'Hoezo blended learning?' heb ik geprobeerd aannemelijk te maken dat we het leren helemaal niet blenden, maar dat we het afwisselen. Uit de reacties blijkt dat die visie met mij wordt gedeeld. Maar mijn visie op hoe het anders zou kunnen, sloeg niet bij iedereen aan, zoals mag ... Lees verder
Van de Redactie | 03-10-2004 | Article Rating | (0) reacties

Wat te vragen van uw LMS-leverancier? (#2)

In het vorige artikel is ingegaan op de factoren: experimenteren, prijs en lokalisatie. In dit artikel zal het gaan over de factoren: integratie en flexibiliteit. Integratie van een LMS met andere systemen is soms noodzaak om het een en ander naadloos op elkaar te laten aansluiten en onnodige werkza... Lees verder
Van de Redactie | 30-06-2004 | Article Rating | (0) reacties

Hoezo blended learning?

We blenden het leren helemaal niet, we wisselen het af. Want wat is een 'blend'? Eerst maar eens de Van Dale geraadpleegd. Die omschrijft blend als melange, bijvoorbeeld van olie, tabak, thee of whisky. Blended learning zou dus een melange, een mengsel moeten zijn van verschillende leerinterventies.... Lees verder
Van de Redactie | 17-05-2004 | Article Rating | (0) reacties

Online managementsimulaties voor het onderwijs

Er wordt in Nederland veel over het onderwijs geklaagd. Docenten klagen over de te ver doorgeschoten schaalvergroting, studenten vinden de leerstof saai en te theoretisch, schoolbesturen krijgen steeds minder geld van de overheid en de werkgevers vinden dat het onderwijs onvoldoende aansluit op hun ... Lees verder
Van de Redactie | 12-04-2004 | Article Rating | (0) reacties

e-Leren is dood, leve leren

Begin 2000 had ik het genoegen om het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid te helpen met het uitnodigen van de Amerikaanse e-learning-goeroe Elliott Masie (www.masie.com). Masie had er wel oren naar en dus zat op een mooie winterdag in hotel Okura in Amsterdam een verwachtingsvolle zaal uit te kij... Lees verder
Van de Redactie | 10-04-2004 | Article Rating | (0) reacties

Wat te vragen van uw LMS-leverancier? (#1)

Vele wegen leiden naar Rome, maar er zijn er bij die de reis een stuk aangenamer kunnen maken. De vragen die velen zich stellen bij de aankoop van een Learning Management Systeem is die omtrent wat is nu belangrijk bij de aankoopbeslissing. Met de gedachte in het achterhoofd dat de beslissing eenmal... Lees verder
Van de Redactie | 20-02-2004 | Article Rating | (0) reacties

Remmende voorsprong

"Breng het leren naar de gebruiker, in plaats van de gebruiker naar het leren." Dat is een ietwat vrije vertaling van een van de weinige opmerkingen die eind januari bleven hangen op de eLearnExpo in Parijs. Deze zin nestelde zich in mijn gedachten en bleef op een irritante manier zeuren. En zoals z... Lees verder
Van de Redactie | 10-01-2004 | Article Rating | (0) reacties

Hoe een LMS te kopen

of "Training technology will not save you --- you have to do the hard work yourself no matter what the salesman told you" Een learning management systeem (LMS) kan uw organisatie helpen op verschillende manieren. Het gebruik ervan kan de kosten reduceren in een aantal gebieden die wellicht niet d... Lees verder
Van de Redactie | 15-12-2003 | Article Rating | (0) reacties

Kerst en Verlichting

Moet technologie accentueren wat de mensen onderscheidt of juist wat hen verbindt? Die gedachte komt in de donker dagen voor Kerst bij mij op. En die gedachte heeft alles te maken met e-learning, want e-learning lijkt vooral te gaan over eigen tijd, eigen tempo en eigen plaats. e-Learning gaat daarm... Lees verder
Van de Redactie | 30-10-2003 | Article Rating | (0) reacties

Verslaafd aan internet

"Verslaafd aan internet" is de kop op de voorpagina van NRC Handelsblad van zaterdag 19 oktober. "Zo'n 66.000 Nederlanders maken compulsief gebruik van het web", schrijft de krant naar aanleiding van een rapport van het Rotterdams Instituut voor Onderzoek naar Leefwijzen & Verslaving (IVO). Compulsi... Lees verder
Van The Courseware Company | 30-05-2003 | Article Rating | (0) reacties

Het eufemisme van blended learning

Blended learning is een versluierende term, bedoeld om de mogelijke negatieve klank van e-learning te verhullen. Het heeft er alle schijn van dat de term blended learning de opvolger moet worden van e-learning. Maar heeft dat zin en is blended learning wel zo nieuw? Als ik samenvat wat ik lees en ... Lees verder
Van The Courseware Company | 30-04-2003 | Article Rating | (1) reacties

Trek in e-learning

"Doe mij maar een e-learning", zei ooit een potentiële klant na een demo op een beurs. Ik heb dan de neiging om te vragen: "Wilt u een kilo, een meter of een uur?" Want waar hebben we het over, als we over e-learning praten? Het lijkt een wel erg breed begrip. Als ik op een conferentie of beurs... Lees verder
Van de Redactie | 30-03-2003 | Article Rating | (0) reacties

Perpetuum Pareto: het kruikje van de weduwe

Computers en computerprogramma's zijn fantastische hulpmiddelen. Tot het moment dat ze zich niet meer gedragen zoals je zou verwachten. Dan worden ze een bron van ergernis en kunnen ze mensen tot razernij brengen. Kent u dat filmpje, dat lange tijd op Internet heeft gec... Lees verder
Van de Redactie | 30-01-2003 | Article Rating | (0) reacties

Meten is weten

Meten is weten. En meten is het afgelopen jaar een stuk vanzelfsprekender geworden, zeker als het gaat om het rendement van investeringen in e-learning. Visionaire vergezichten doen er even iets minder toe, liever zien bedrijven gedegen berekeningen waarin kosten en baten tegen elkaar worden afgezet... Lees verder
Van de Redactie | 30-11-2002 | Article Rating | (0) reacties

Stoppen met e-learning

“Eerst was het de film, toen de radio en toen de televisie. Eens werden ze allemaal gezien als magische technologie die het onderwijs aan kinderen een nieuwe vorm zou geven. Nu is het de computer”, zo begint op 25 oktober van dit jaar een artikel in NRC Handelsblad. Om te vervolgen met: “Maar een ni... Lees verder
Van de Redactie | 30-10-2002 | Article Rating | (0) reacties

Goede tijden, slechte tijden

De ict-branche heeft altijd al te maken gehad met onderwerpen die even heel kortstondig in het centrum van ieders belangstelling staan om vervolgens even snel in de vergetelheid te raken, lees ik in de Computable van 25 oktober 2002. Het artikel gaat over kennismanagement, een onderwerp dat zich tot... Lees verder
Van de Redactie | 30-06-2002 | Article Rating | (0) reacties

De vrouw van Nico

Al zappend kom ik op tv wel eens zo'n klusprogramma tegen voor de huis, tuin en keuken doe-het-zelver. Je kent het ongetwijfeld. De tools zijn tegenwoordig zo eenvoudig en voor iedereen bereikbaar, dat alleen nog maar een flinke dosis enthousiasme nodig is om de fraaiste resultaten te bereiken. Klus... Lees verder
Pagina 5 van 6Eerste   Vorige   1  2  3  4  [5]  6  Volgende   Laatste   

Meest gelezen columns

16-05

e-learning, dood en verderf: make o...

Door: Bureau Beerens
15-05

De kracht van synchroon online lere...

Door: Wilfred Rubens (redactie)