Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Fijn, een webinar!
Van Icademy | 13-05-2015 | Article Rating | (1) reacties

Fijn, een webinar!

Ik keek altijd uit naar webinars. Na een webinar ben ik namelijk altijd zo lekker bij met mijn email. Luisteren met een half oor en ondertussen lekker andere dingen doen. Multitasken ten voeten uit! Eerst voelde ik me wel een beetje schuldig ten opzichte van de spreker. Het is natuurlijk niet e... Lees verder
Nooit meer ADDIE ?
Van inBrain | 20-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Nooit meer ADDIE ?

ADDIE is al enige tijd de koningin van de ontwikkelmethodes. Mijn eerste kennismaking met het ADDIE-model (Analyze, Design, Develop, Implement, and Evaluate) was tijdens mijn studie. Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en pas ik ADDIE nog regelmatig toe bij het ontwikkelen van e-learningmodule... Lees verder
Kun je mensen empathie aanleren?
Van TinQwise | 20-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Kun je mensen empathie aanleren?

Is het mogelijk om naast feitelijke kennis (IQ) ook emotionele intelligentie (EQ) aan te leren met behulp van virtual reality? Het lijkt er wel op. Stel je eens voor hoe de wereld eruit ziet als we kunnen leren door ons in anderen te verplaatsen.   Met het betaalbaar worden van virtual realit... Lees verder
Virtuele verrassing
Van Splintt | 30-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Virtuele verrassing

Het is november en warm in Florida. We hebben een vrije middag op het e-learning-congres, de jaarlijkse “opfrisser” voor de zichzelf serieus nemende J e-learning consultant. In Downtown Disney op Market Street is een spelletjesgebouw met airconditioning. Na een middag verkoeling en pret... Lees verder
70:20:10, logisch toch?
Van Icademy | 26-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

70:20:10, logisch toch?

70:20:10 is hotter dan ooit tevoren. Toch is het principe al bekend sinds de jaren zestig van de vorige eeuw. Sinds 2002 is Charles Jennings de grote voortrekker van deze ‘leer’. Met boeken, artikelen en spreekbeurten geeft hij steeds meer inhoud aan het basisidee. Misverstanden ... Lees verder
Blended learning: juiste mix van leerinterventies
Van Martèn de Prez | 02-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning: juiste mix van leerinterventies

Bij veel dingen in het leven moet je zoeken naar de juiste combinatie. Bijvoorbeeld een lekker recept. Door de goede ingrediënten, verhoudingen en kruiden te kiezen ontstaat er een smakelijke maaltijd. Zo werkt het ook met leren!     Door verschillende leerinterventies met elkaar te... Lees verder
Duizend woorden in één beeld?
Van Icademy | 04-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Duizend woorden in één beeld?

“Een beeld zegt meer dan duizend woorden!”. Maar waarom hebben foto’s in kranten en tijdschriften dan vaak een beschrijving onder de foto staan? Geldt deze uitspraak voor geschreven woorden of voor gesproken woorden? Of voor allebei? En als het echt waar is dat 1 beeld 1.000 woo... Lees verder
De heilige graal en de drie open deuren
Van UNI Learning Nederland | 28-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

De heilige graal en de drie open deuren

De heilige graal van het online leren. Al gevonden? Probeer het eens via de weg van de drie open deuren… Leren doe je om gedrag, vaardigheden en kennis te laten groeien. Dat is de eerste open deur.  Gedrag, vaardigheden en kennis laten groeien lukt op het moment... Lees verder
Liever opleiding dan meer salaris
Van TinQwise | 21-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Liever opleiding dan meer salaris

Hoe bind jij in 2015 talent aan je organisatie? Uit onderzoek blijkt dat mensenmeer waarde hechten aan opleiding en ontwikkeling dan aan een hoger salaris.   Ik ben learning specialist. Dus het is natuurlijk preken voor eigen parochie als ik zeg dat mensen opleiding belangrijker vinden dan sa... Lees verder
Mooie cursus leert beter
Van Ernst Mutgeert | 07-01-2015 | Article Rating | (1) reacties

Mooie cursus leert beter

Leren gaat om de inhoud. Maar het oog wil ook wat. Esthetiek is van invloed is op de effectiviteit van het leren. Een goede user experience – of misschien kunnen we beter spreken van learner experience – kan ervoor zorgen dat een cursist een training op een positieve manier beleeft en da... Lees verder
Interactieve video, makkelijk zat
Van Anton de Boer | 07-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Interactieve video, makkelijk zat

“Waarom moet ik leren hoe ik met educatieve software moet werken,” vroeg Eelko Huizing zich af in zijn column ‘Leersoftware is lastig en lelijk’. Anton de Boer reageert door te stellen dat voor het maken van een interactieve video geen investering nodig is in het leren van he... Lees verder
Boekmoe
Van Splintt | 15-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Boekmoe

“Boeken zijn fijn voor bij de openhaard? Fijn voor IN de openhaard, zul je bedoelen!”, zei mijn collega zonder gêne. Ben ik nou een ouwe man aan het worden of zit er aan de jeugd van tegenwoordig een steekje los?   10 jaar geleden schreef ik een boekje over e-learning. Het ... Lees verder
Van Big Data naar Big Behavior
Van TinQwise | 15-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Van Big Data naar Big Behavior

Online Educa is wereldwijd één van de belangrijkste congressen over online leren. Dit jaar was er ook een opvallend groot aantal bezoekers van hogescholen en universiteiten. En dat zegt iets. De onderwijswereld maakt sprongen op het gebied van online en blended learning. Goed nieuws, a... Lees verder
Immersive learning: de volgende stap?
Van TinQwise | 20-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Immersive learning: de volgende stap?

Door Joost Uitdewilligen, creatief directeur TinQwise Leren door je letterlijk te verplaatsen in een ander. Met de oculus rift op kan het, virtueel. En bij TinQwise experimenteren we ermee. We kijken of we met behulp van empathie, gedrag kunnen veranderen. Immersive learning heet dit exper... Lees verder
Leersoftware lastig en lelijk
Van Eelko Huizing | 17-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Leersoftware lastig en lelijk

Als populaire apps als OV9292, Google Maps of Spotify net zo lastig in gebruik zouden zijn als de doorsnee digitale leeromgevingen, zou geen mens ze gebruiken. Kijk maar eens wat op Twitter over digitale leeromgevingen wordt geschreven: “Even wennen aan het nieuwe portaal; we raden aan de uitl... Lees verder
Extra kansen voor e-learning
Van Gijsbert Boon | 02-08-2014 | Article Rating | (1) reacties

Extra kansen voor e-learning

E-learning wordt te vaak gezien als slechts een middel om werknemers op te leiden. In deze column wil ik het perspectief omdraaien en stilstaan bij vijf alternatieve kansen op rendement van e-learning. In deze alternatieven wordt de waarde niet primair bij de eigen werknemers toegevoegd, maar bij de... Lees verder
Opleiden nergens voor nodig
Van Pieter-Jan van Schendel | 04-06-2014 | Article Rating | (12) reacties

Opleiden nergens voor nodig

We nemen de beste mensen aan, die hoef je niet op te leiden. Een wat ongenuanceerde uitspraak, maar niet helemaal uit de lucht gegrepen. Ik heb deze uitspraak opgetekend uit de mond van een directeur van een gerenommeerd ICT-bedrijf. Er zijn veel bedrijven die er misschien niet zo extre... Lees verder
Open technologie verandert onderwijs
Van Fabian Gort | 27-03-2014 | Article Rating | (0) reacties

Open technologie verandert onderwijs

We staan aan de vooravond van een nieuwe internetrevolutie. Hoewel we er op dit moment nog niet zo heel veel van merken. Die revolutie heet WebRTC, wat staat voor Web Real Time Technology. WebRTC is een nieuwe en open webstandaard die momenteel volop in ontwikkeling is en die het toelaat o... Lees verder
Te weinig games in het onderwijs
Van Ineke Verheul | 18-02-2014 | Article Rating | (2) reacties

Te weinig games in het onderwijs

Door Ineke Verheul Periodiek verschijnen er in de media oprispingen van het aloude en allang achterhaalde idee dat games zonder meer verslavend zouden zijn, tot geweld zouden leiden of allebei. Dan barst er een discussie los, wordt er een kenniscafé georganiseerd en kunnen diezelfde media ... Lees verder
Flipped Classroom of Flipped Learning?
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 06-09-2013 | Article Rating | (16) reacties

Flipped Classroom of Flipped Learning?

In mijn vorige column schreef ik over de flipped classroom. Een fenomeen dat vooralsnog hoog scoort op de jaarlijkse lijst met hypes. Met Wikipedia als autoriteit, definieerde ik de flipped classroom als leren waarbij “students watch lectures online and work on problem sets with other students... Lees verder
Pagina 2 van 6Eerste   Vorige   1  [2]  3  4  5  6  Volgende   Laatste   

Meest gelezen columns

16-05

e-learning, dood en verderf: make o...

Door: Bureau Beerens
15-05

De kracht van synchroon online lere...

Door: Wilfred Rubens (redactie)