Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Icademy | 24-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Versnellingen van leren

Versnellingen van leren Heb je weleens geprobeerd om 130 km/h in z’n twee te rijden?  Ik weet niet of het überhaupt gaat, maar in ieder geval nooit lang. Om een auto op snelheid te krijgen, doorloop je alle versnellingen totdat je de gewenste snelheid hebt bereikt. Niemand schakelt vanuit de eerste versnelling direct naar de vierde versnelling.

  

Leerversnelling
Ook als het gaat om leren, zou je kunnen zeggen dat er verschillende niveaus, verschillende versnellingen zijn. Deze moeten doorlopen worden, wil leren plaatsvinden.

In de eerste versnelling moet aan alle basisbehoeften van de lerende worden voldaan. Geen honger of dorst, een goede temperatuur in de lesruimte, frisse lucht enzovoort. Als hieraan niet is voldaan, kan er absoluut geen leren plaatsvinden. 

Daarna wordt in de tweede versnelling gezorgd voor veiligheid. Hier spelen het groepsproces en de houding van de docent een grote rol. Mogen er fouten gemaakt worden? Hoe discreet wordt omgegaan met persoonlijke verhalen? Worden er geen mensen buiten gesloten? Als de sociale en mentale veiligheid niet voldoende is, wordt het fight, flight or freeze systeem van de hersenen geactiveerd. Van leren is er daarna gegarandeerd geen sprake meer.

Als het reptielenbrein (eerste versnelling) en het emotionele brein (tweede versnelling) geen roet meer in het eten gooien, kan in de derde versnelling het leren pas echt beginnen. Hiervoor wordt het cognitieve brein gebruikt. Informatie en kennis kunnen nu worden opgevangen en verwerkt. Helaas is het cognitieve brein niet in staat om alle kennis op te nemen. Een grove filtering zorgt ervoor dat de lerende de nieuwe informatie verbindt met de al aanwezige voorkennis.

In de vierde en laatste versnelling wordt ook het lichaam in geschakeld om te leren. Door te oefenen in de praktijk, en daarbij het lichaam in te schakelen, wordt de theoretische kennis praktisch gemaakt en zo verankerd in vaardigheden.
Zie je de analogie met de behoeftepyramide van Maslow?

 

E-learning
Mooi verhaal, maar hoe werkt dat dan bij e-learning?

De eerste versnelling is in het geval van e-learning meestal geen probleem. Omdat de lerende niet gebonden is aan tijd en plaats, kan hij voor zichzelf eenvoudigweg de ideale omstandigheden creëren.

De tweede versnelling kan mogelijk wel een barrière voor leren opwerpen. Online wordt immers elke klik, elk antwoord, elke interactie genadeloos vastgelegd. Het is goed als er heldere regels zijn over wat er wordt vastgelegd en hoe en waarvoor deze gegevens gebruikt worden en wie er toegang tot hebben.

Afhankelijk van de kwaliteit van de e-learning kan nu het leren op cognitief niveau beginnen. Niet meer en niet minder. Het aanleren van vaardigheden wordt bij e-learning nog wel eens vergeten.

Toch is het om ook met e-learning goed mogelijk in de vierde versnelling van leren te komen. Zelf heb ik ervaring met een klant waarbij na het formele deel, wekelijkse interactieve video’s werden ingezet om de belangrijkste leerpunten te verankeren, te oefenen en daarna direct in de praktijk uit te proberen.

Interactieve video
In de wekelijkse video’s wordt niet alleen een directe relatie gelegd met kennis uit de formele training, maar ook praktisch gemaakt met behulp van een interactieve video-casus. Maar het belangrijkste is dat er in de video een regelrechte ‘call to action’ zit. Hiermee wordt het onderwerp een actiepunt voor het hele team. Zelfs aan de kantinetafel worden de successen en valkuilen onder de personeelsleden uitgewisseld.

 

Graag hoor ik jouw methode(s) om cursisten in de vierde versnelling van leren te brengen.

 

 

Hans de Graaf (48) is spreker, trainer en auteur op het gebied van resultaatgerichte besluitvorming (www.braintweaker.com). Hans is tevens oprichter van Icademy (www.icademy.nl) en HiHaHo Video Enrichment (www.hihaho.com).



Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

16-05

e-learning, dood en verderf: make o...

Door: Bureau Beerens
15-05

De kracht van synchroon online lere...

Door: Wilfred Rubens (redactie)