Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van TinQwise | 09-07-2015 | Article Rating | (0) reacties

Leren terwijl je droomt

Leren terwijl je droomt

Kun je leren terwijl je droomt? En zou je beelden en ideeën kunnen toevoegen aan iemands dromen om zo z’n gedrag te beïnvloeden? Wij onderzoeken het in ons TinQlab, samen met studenten van de TU Delft en de Erasmus Universiteit Rotterdam.

 

Het zou toch mooi zijn als we een droomachtige ervaring kunnen ontwerpen die het gedrag van mensen verandert. Zodat ze bijvoorbeeld stoppen met slechte gewoonten als roken, ongezond eten of agressief gedrag.

 

Onderzoek naar synthetic dreaming

In ons TinQlab kijken we of we met behulp van nieuwe inzichten op het gebied van creatief denken, storytelling en human machine interaction, en de nieuwste technieken zoals virtual reality, het onderzoek naar synthetic dreaming naar een hoger plan kunnen tillen.

 

 

Virtual reality biedt kansen

De inspiratie komt uit de ontwikkeling van virtual reality. Deze techniek is voor steeds meer consumenten beschikbaar en de prijs wordt steeds lager. Met deze techniek kunnen we meeslepende persoonlijke en virtuele ervaringen maken. Daarom willen we onderzoeken of het mogelijk is een persoonlijke droom na te maken en daarmee de manier waarop mensen denken en voelen te beïnvloeden.

 

Proefpersonen met heldere dromen

Het onderzoek is nog in de voorbereidende fase. We zijn bezig met een pilot. Daarna gaan we 50 proefpersonen selecteren die heldere dromen hebben. Vanuit deze groep selecteren we dan weer een klein aantal mensen die het scherpst dromen en die onze testkandidaten kunnen worden.

Immersive learning

Het onderzoek maakt deel uit van een serie aan onderzoeken in ons TinQlab, waarbij we kijken met welke methoden en technologische ondersteuning we gedrag kunnen beïnvloeden. Zo zijn we ook bezig met immersive learning, waarbij we onderzoeken of we met behulp van empathie gedrag kunnen veranderen. Dat werkt zo: als je de virtuele bril Oculus Rift opzet, word je ondergedompeld in een andere realiteit. Je ervaart dan hoe het is om in iemand anders’ schoenen te staan. Je bent even iemand anders, bijvoorbeeld een bejaarde of een gevangene. Onze aanname is dat wie in iemand anders’ schoenen heeft gestaan, eerder met iemand zal meeleven en z’n gedrag zal veranderen als hij weet dat hij die ander kan helpen.

 

TinQlab werkt samen met universiteiten

Bij TinQwise ontwikkelen we leertrajecten voor kennis en bewustzijn, en ook oplossingen om gedrag te veranderen. We willen daarin voorop lopen en onderzoeken de beste didactische en technologische methoden om tot die gedragsverandering te komen. Dat doen we samen met TU Delft en Erasmus Universiteit Rotterdam.

 

Meer weten over leren en gedragsverandering? Volg ons TinQlab.

 

Joost Uitdewilligen is Creatief Directeur bij TinQwise. Email: joost@tinqwise.nl


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

16-05

e-learning, dood en verderf: make o...

Door: Bureau Beerens
15-05

De kracht van synchroon online lere...

Door: Wilfred Rubens (redactie)