Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Icademy | 26-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

70:20:10, logisch toch?

70:20:10, logisch toch?

70:20:10 is hotter dan ooit tevoren. Toch is het principe al bekend sinds de jaren zestig van de vorige eeuw. Sinds 2002 is Charles Jennings de grote voortrekker van deze ‘leer’. Met boeken, artikelen en spreekbeurten geeft hij steeds meer inhoud aan het basisidee.

Misverstanden
Kun jij aan iemand uitleggen wat 70:20:10 precies is en welke gevolgen het heeft voor jouw organisatie?

Ondanks de grote populariteit zijn er nogal wat misverstanden in omloop over 70:20:10.  Om te beginnen over de getallen zelf: 70% leren op de werkplek, 20% leren van collega’s en 10% als gevolg van een formeel (online) trainingstraject zijn slechts indicaties, geen harde cijfers. Deze percentages zijn zeer moeilijk meetbaar, verschillen per bedrijf en zelfs per individu.

Sommigen trekken de conclusie dat de 10% formele training dan wel afgeschaft kan worden.

Weer anderen verwarren ‘leren op de werkplek’ met de inzet van social media. Ze zetten een flink deel van hun budget in, om systemen in te richten om samen te werken.

De basisgedachte van het 70:20:10-model is dat mensen automatisch leren door simpelweg met het werk en met collega’s bezig te zijn. Je kunt je dan ook afvragen of je hier wel kunt ingrijpen zonder dat je het gewenste proces verstoort.

Waar en wanneer leren?
Je kunt niet ‘niet leren’. Je leert altijd en overal! Na elke gebeurtenis of ervaring is je brein voorgoed veranderd. Omdat je nu eenmaal meer uren aan het werk bent dan dat je in klaslokaal zit, leer je uiteindelijk meer van je collega’s dan van trainers. Da’s logisch, toch? Een mogelijke relatie tussen de leertijd en het niveau van leren is recent ook gelegd in een onderzoek over het verschil tussen 100% online en blended training.

Kunnen 70 en 20 effectiever?
Leren door te werken en leren van je collega’s lijkt op het eerste gezicht een prima oplossing. En nog goedkoop ook. Of het in de praktijk echt ‘goedkoop’ uitpakt, is nog maar de vraag. Als een medewerker een bepaalde taak niet goed kan vervullen en na het zoeken in documentatie (en op internet) uiteindelijk een collega om raad vraagt, kost dit veel geld in de vorm van productiviteitsverlies. Deze kosten worden niet zichtbaar op het opleidingsbudget ….

Ondersteunen
Het beste wat een organisatie kan doen, is het bieden van tools die de processen in de secties 70 en 20 effectief ondersteunen. Je komt hiermee bijna automatisch op het terrein van Performance Support terecht. De uitdaging van Performance Support is om kwalitatief goede en actuele oplossingen te bieden en tegelijkertijd de zoektijd zo kort mogelijk te houden.

Een nieuwe trend om dit te bereiken, is de inzet van korte video’s. Elke video bevat de oplossing voor één afgebakend probleem.

De laatste stap is het interactief maken van deze video’s, waardoor procedures en handelingen stap voor stap kunnen worden uitgelegd, links naar extra content worden geplaatst en tenslotte direct contact kan worden opgenomen met een deskundige.

E-learning geïntegreerd in 70:20:10
Deze korte video’s hoeven niet alleen een rol te spelen binnen Performance Support, maar kunnen vanaf het begin ook deel uitmaken van het online trainingsaanbod. En daarmee is de cirkel rond, hetgeen het volgende plaatje oplevert:

Zoals je ziet, e-learning kan een rol spelen in elke sectie van 70:20:10. Een enorme uitdaging en vooral een grote kans voor learning professionals.

Hans de Graaf (48) is oprichter en eigenaar van Icademy (www.icademy.nl) en betrokken bij de start-up HiHaHo Video Enrichment (www.hihaho.com).


 


E-mail: hans@icademy.nl



Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

16-05

e-learning, dood en verderf: make o...

Door: Bureau Beerens
15-05

De kracht van synchroon online lere...

Door: Wilfred Rubens (redactie)