Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Hoe bind jij in 2015 talent aan je organisatie? Uit onderzoek blijkt dat mensenmeer waarde hechten aan opleiding en ontwikkeling dan aan een hoger salaris.
Ik ben learning specialist. Dus het is natuurlijk preken voor eigen parochie als ik zeg dat mensen opleiding belangrijker vinden dan salarisverhoging. Toch zijn de onderzoeken die ik tegenkwam erg interessant. Hierin geven mensen namelijk zelf aan dat zij opleidings- en ontwikkelingskansen cruciaal vinden. En organisaties die het opleiden van hun medewerkers serieus nemen blijken bovendien succesvoller.
Toegevoegde waarde
Dit laatste kun je teruglezen in de benchmark Modernising learning: delivering results (2014-2015). Organisaties die opleiding hoog in het vaandel dragen en daarbij concreet op resultaat sturen, levert dat innovatiekracht en concurrentievoordeel op.
En er is meer. Medewerkers zijn blijere medewerkers als zij opleidings- en ontwikkelingskansen krijgen. Zij hebben liever een opleiding dan een hoger salaris. Organisaties kunnen met een opleiding dus toegevoegde waarde bieden aan hun personeel.
Crisis
Door het ontwikkelen van opleidingsprogramma’s creëren bedrijven een win-win situatie voor hun medewerkers en voor de organisatie zelf. Een opleiding of training kan een medewerker op de korte of langere termijn nieuwe carrièrekansen bieden. De meeste medewerkers begrijpen bovendien goed dat loonsverhoging in tijden van crisis voor veel bedrijven niet haalbaar is. Als daar dan wel een opleiding tegenover staat, blijven zij voorlopig toch tevreden.
Niet opleiden verhoogt vertrek
Je kunt het trouwens net zo goed omkeren. Stop je met opleiden, dan stop je niet alleen met innoveren, maar vergroot je ook de vertrekintentie van mensen.
Dubbele winst
Bij bedrijven die in het opleiden van hun mensen investeren, snijdt het mes dus aan twee kanten. Het bedrijf vergroot het talent en de mogelijkheden binnen de organisatie, zonder daar onbetaalbare loonsverhogingen tegenover te hoeven zetten. En medewerkers blijven graag voor de organisatie werken. Een mooi uitgangspunt voor 2015, toch?
Joost Uitdewilligen is Creatief Directeur bij TinQwise. Email: joost@tinqwise.nl
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Website
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar