Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 05-03-2018 | Article Rating | (0) reacties

VU Canvas Café: gaat het werken?

VU Canvas Café: gaat het werken?

Door Harm Weistra

De Vrije Universiteit in Amsterdam heeft Blackboard als online leerplatform ingeruild voor Canvas. Maar hoe zorg je er voor dat docenten het nieuwe platform (breder) gaan gebruiken? De VU organiseert daarvoor sinds vorige maand bijeenkomsten onder de naam Canvas Café. AdValvas, het onafhankelijke platform van de VU schrijft daar over: “In een kwartiertje een beetje meer leren over Canvas. Dat is het idee van het Canvas Café. (…) tot juni kun je twee keer per maand sessies verwachten op je eigen faculteit.”

“We willen dat docenten Canvas gebruiken en dat ze steeds meer gebruik gaan maken van blended learning”, zegt Canvas-projectleider Jolijn Lubbers. “Met kleine sessies van vijftien minuten tijdens de lunchpauze hopen we voor elkaar te krijgen dat docenten meegaan met de nieuwe functionaliteiten.”

Lukt dat? Er lijkt mij een groot verschil tussen het leren kennen van nieuwe functionaliteiten en het leren toepassen. AdValvas over de sessies: “ ‘Vandaag ga ik wat vertellen over quizzes in Canvas’, begint de docent. Ze klikt in rap tempo door de quizmodule in Canvas heen om de twintig aanwezigen te laten zien hoe ze een quiz kunnen aanmaken voor hun college en welke opties er zijn. ‘Het is een heel korte introductie, ik ga niet laten zien wat voor type vragen er allemaal zijn.’

Gaat het werken?

Van zo’n Canvas Café mag je minimaal hopen dat de aanwezigen onthouden dat een bepaalde functionaliteit bestaat. Gebruiken binnen de eigen lessen is dan nog altijd een reuzenstap. Te beginnen bij het bedenken van zinvolle toepassingen, tot het stap voor stap aan de praat krijgen van die toepassing. Canvas Café doet denken aan de aanpak die bij Blackboard niet echt goed heeft gewerkt: van al of niet verplichte cursussen, via inspiratiesessies – zoals nu het Canvas Café – naar één-op’-één coaching en ondersteuning. Canvas zit bij de VU in de fase van de (vermeende) inspiratiesessies.

Afgaande op wat ik bij AdValvas lees, ben ik bang dat een doorsnee docenten halverwege een sessie door de bomen het bos niet meer ziet. Niet bepaald een stimulans om er aan te beginnen. Je kunt je überhaupt afvragen of je een potentiële consument overtuigt, door de features & functions uit te leggen. Leg niet uit wat een product allemaal kan, maar leg eerlijk uit wat het ‘kost’ en vooral wat het oplevert. Wat dat laatste betreft, als docent zou ik willen weten wat de toegevoegde waarde voor mijn lessen kan zijn. Bijvoorbeeld een korte quiz na elk (hoor-)college, om te controleren of de behandelde onderwerpen zijn begrepen en of er mispercepties zijn, zodat ik bij het eerstvolgende college zaken kan verduidelijken en rechtzetten. Of tegen het eind van de collegecyclus een overall quiz om te bepalen waar de lacunes zitten, zodat ik de laatste weken daaraan extra aandacht kan besteden.

Marketing 

De VU heeft geen Canvas-, maar marketingdeskundigen nodig. Een marketingdeskundige ‘klikt niet in rap tempo door de quizmodule’, een marketingdeskundige begint met de uitkomst: welke toegevoegde waarde kan ik verwachten. Welke boodschap zou ik als VU-docent willen horen: Canvas maakt mijn lespraktijk gemakkelijker en aantrekkelijker. Laat het Canvas Café dan vooral niet door een docent verzorgen die inmiddels alle menu-opties kent, maar vraag een docent die – ondersteund – de eerste stappen heeft gezet en die tot zijn/haar eigen verrassing ziet hoe Canvas – mits goed toegepast – het lesgeven verrijkt en aantrekkelijk maakt. Bijvoorbeeld omdat de uitkomst van een quiz het voorbereiden van het volgende college vergemakkelijkt. Keek de docent vroeger bij de voorbereiding in een groot zwart gat, tegenwoordig weet hij/zij wat is blijven hangen en wat meer toelichting vereist. En een niveau verder: zit er een patroon in wat beter en wat slechter blijft hangen? Leren de quizes mij dat de onderwerpen die op een bepaald moment tijdens het college zijn behandeld slechter blijven hangen? Kan dat komen omdat ik te lang doorga met frontaal lesgeven, waardoor de aandacht en de opnamecapaciteit verslapt? 

Mijn advies: maak van het Canvas Café echte inspiratiesessies. In 15 minuten versneld door de handleiding scrollen, zou de drempel weleens hoger kunnen maken. Met het risico het paard achter de wagen te spannen.

Bron: AdValvas


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

09-10

Retentie en AI

Door: Let’s Learn!