Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De belabberde financiële situatie in Nederland lijkt goed te zijn voor professionals die e-Learning producten of diensten aanbieden. De poll op e-learning.nl laat zien dat de meeste organisaties juist méér aan e-Learning gaan doen. Verrassend misschien?
Op de LinkedIn groep van e-learning.nl klinkt hetzelfde geluid. Er is veel belangstelling van klanten, wel duurt het langer voordat er goedkeuring is voor een nieuw project.
Is de crisis dus een goed fenomeen voor e-Learning?
e-Learning is goedkoper!Dit is een bewering die 10 jaar geleden vooral door Amerikanen veel en hard werd geroepen. Prachtige spreadsheets werden erbij gehaald en verbijsterende bedragen werden bespaard aan reiskosten. Je was als directeur wel een dief van je eigen portemonee als je niet met online learning aan de slag ging. Dat gebeurde dan ook massaal. In Nederland begonnen rond 1996 de e-Learning projecten te groeien als kool. De dwaasheid bleek uit onzinnige redenen om met e-Learning te beginnen ("tja, de concurrent doet het ook hè?"). Zelfs ongelimiteerde budgetten behoorden tot de realiteit.
e-Learning is juist duurder!Maar laten we elkaar niet voor de gek houden. We zijn nu groot gegroeid en geloven niet meer in sprookjes. Wij vliegen niet voor elke training mensen in en hebben ook niet allemaal 120.000 werknemers in dienst. Dat rekent toch wat minder fijn als je met een businesscase bezig bent.
Het maken van goede e-Learning oplossingen met een goed rendement is niet eenvoudig. Dat kost nou eenmaal tijd, expertise, creativiteit, durf en geld. Als bezuinigingen dus je drijfveer is om e-Learning in te voeren dan kun je nog eens bedrogen uitkomen. Voor een duppie op de eerste e-Learning rang zitten is een mooi streven maar getuigt niet van een realistische kijk op dit complexe fenomeen. Het gaat er niet om wat het kost maar wat het oplevert.
Crisis is een zegen!De crisis is absoluut een zegen! Niet zozeer omdat er meer e-Learning komt. Maar wel omdat we gedwongen worden om weer erg kritisch te kijken naar leren in het algemeen en e-Learning in het bijzonder. Waarom zouden we het gebruiken? Wat is de meerwaarde? Wat levert het op? We moeten in moeilijke tijden een nieuwe blik werpen op opleiden en leren. De budgetten worden minder, de eisen hoger. Juist nu moeten we met elkaar nadenken over effectieve en creatieve manieren om het werkproces te verbeteren middels leren.
Zet e-Learning in als je wil investeren in de toekomst. Deze periode is een prachtmoment hiervoor!
Marcel de Leeuwe
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Website
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar