Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Courseware | 30-04-2003 | Article Rating | (1) reacties

Trek in e-learning

"Doe mij maar een e-learning", zei ooit een potentiële klant na een demo op een beurs. Ik heb dan de neiging om te vragen: "Wilt u een kilo, een meter of een uur?" Want waar hebben we het over, als we over e-learning praten? Het lijkt een wel erg breed begrip. Als ik op een conferentie of beurs rondloop, bekruipt mij vaak het gevoel dat het niet altijd duidelijk is waar we met z'n allen over praten. Gaat het over de inhoud, het proces, de verandering, de infrastructuur of alles tegelijk. Het hangt er maar vanaf welke bril je op hebt!

Het is net als met trek in eten. Als je een willekeurig winkel binnenstapt met de melding: 'Ik heb zin om iets te eten', dan krijg je niet overal het resultaat dat je misschien had verwacht. De bakker verkoopt je een broodje en de slager worst. Op zich is dat nog gemakkelijk, want je weet wat je krijgt. Maar in de supermarkt moet je zelf kiezen, uit een breed aanbod. Dan wordt het al een stuk ingewikkelder. Om maar niet te spreken wat er gebeurt als je toevallig de meubelboulevard oploopt. Dan kom je waarschijnlijk met een nieuw fornuis, magnetron of zelfs complete keuken thuis.

Eten is blijkbaar een te breed begrip om buiten de context meteen duidelijk te zijn. Afhankelijk van hoe en waar je de vraag stelt, krijg je een oplossing aangeboden. Gelukkig hebben we al veel ervaring met eten en de aanschaf van de hulpmiddelen. Voordat we op een leverancier afstappen, hebben we meestal al nagedacht over de oplossingsrichting: infrastructuur (keuken), tools (ovens, pannen, bestek) of inhoud (voedsel). Weten we alleen de oplossingsrichting, maar nog niet de juiste invulling, dan gaan we naar een adviseur (keukencentrum, diëtist), om de keuze aan te scherpen.
Denk bij het kiezen van de inhoud (voedsel) bijvoorbeeld aan vragen als:

  • thuis of in een restaurant;
  • ingrediënten of een kant-en-klaar maaltijd;
  • 5-gangen menu of een basismaaltijd.

Uiteraard gelden vergelijkbare vragen bij het kiezen van een infrastructuur. Ik stel andere eisen aan een keuken als ik dagelijks mijn eigen maaltijd bereid als aan een keuken waarin ik af en toe een kant-en-klaar maaltijd opwarm.

Voor e-learning geldt dezelfde nuancering. Om de vergelijking door te trekken:

  • thuis of in een restaurant: op mijn eigen server of gehost bij de leverancier;
  • ingrediënten of een kant-en-klaar maaltijd: zelf leerinhoud maken of standaard cursussen kopen;
  • 5-gangen menu of een basismaaltijd: 'high end' leerinhouden of basis leermateriaal;
  • keuken of magnetron: complete omgeving (auteurstool, contentmanagement- en uitserveerplatform, virtueel klaslokaal) of simpele website met een aantal cursussen.

De e-learning-markt moet zich realiseren dat 'een e-learning' niet bestaat, dat e-learning een zo breed concept is, dat er altijd een specifieker probleem of vraag onder ligt. Dat bewustzijn moet van beide kanten komen. Leveranciers van een specifiek product of oplossing moeten zich realiseren dat de klant wat anders kan vragen, als de leverancier denkt of wil verkopen. De verkoper van een oven zou kunnen weten dat een klant iets wil eten en niet iets om eten mee op te warmen, als deze aangeeft: 'ik heb trek, wat kun je me bieden?' Maar het omgekeerde geld net zo goed. De klant moet zich vooraf afvragen aan wie hij de vraag gaat stellen. Als je honger hebt dan ga je toch ook niet naar een elektronicawinkel? Voordat we een leverancier vragen om e-learning, zullen we moeten weten wat we willen. Een bakker verkoopt geen pannen, laat staan een broodmachine! Want als we niet weten wat we willen, moeten we ook niet raar opkijken als we knollen krijgen, daar waar we citroenen hadden verwacht.

Ronny Lohuis


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Celina
Van Celina | 11-05-2011
Hey, good to find someone who argees with me. GMTA.
Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

09-10

Retentie en AI

Door: Let’s Learn!