Praktijkvoorbeelden

Op de hoofdpagina treft u een overzicht van alle praktijkvoorbeelden die in de nieuwsbrief en op deze site hebben gestaan. Na doorklikken op een specifieke case, verschijnt de complete omschrijving.

Heeft u zelf een interessante case? Neem contact op met de redactie!


Van Elephant Road | 14-12-2016 | Article Rating | (1) reacties

Waarom wij verslaafd zijn aan online

Waarom wij verslaafd zijn aan online

Waarom wij verslaafd zijn aan online

Altijd online zijn is desastreus. Hoe overleven we in een wereld vol appjes, mailtjes, piepjes en trillinkjes? Het is een situatie die velen herkennen: jouw telefoon piept en je grijpt er meteen naar. Zelfs wanneer je eigenlijk met iets anders bezig bent. Hoe komt dat nu toch? Waar komt die drang vandaan, om continu op je mobiele telefoon te kijken? Of om tóch even je e-mail te checken? Theo heeft daar de antwoorden op, en bij deze deel ik die graag met jullie.

Vanuit Elephant Road mag ik regelmatig samenwerken met top experts. Meesters in hun vak. Daar leer je zelf dan ook nog heel veel van! Zo had ik het genoegen te werken met Prof. Dr. Theo Compernolle. Theo Compernolle is oorspronkelijk arts, neuropsychiater en psychotherapeut. Momenteel doceert en coacht hij in de executive programma’s van business scholen.

 

Samen met Theo ontwikkelden we een online opleidingsprogramma over het thema breinproductiviteit. In deze column geef ik je een paar waardevolle inzichten uit zijn programma. Cadeau. Waarom? Omdat wij met z’n alle verslaafd zijn aan online. En ja, jij waarschijnlijk ook.

 

 

“APP ONTWIKKELAARS HUREN DE BESTE PSYCHOLOGEN TER WERELD IN OM JOU VERSLAAFD TE MAKEN AAN HUN PRODUCTEN. ZE MAKEN SLIM GEBRUIK VAN PSYCHOLOGISCHE, BIOLOGISCHE ÉN SOCIALE BEHOEFTEN.”

 

Theo geeft aan dat hier een heleboel redenen voor zijn. Wij beschrijven er nu vier.

1) #PLAVLOVREFLEX

Het heeft onder anderen te maken met hoe we genetisch in elkaar zitten. Altijd online zijn is natuurlijk leuk, maar we doen het zó graag dat er een klassieke Pavlov reflex ontstaat. De hond van Pavlov begint te kwijlen zodra de assistent aankomt met eten. En na een paar keer, gaat de hond ook kwijlen als de assistent komt zonder eten. Zo gaat het ook met het piepje van je telefoon. Met het piepje kwam vaak een interessant nieuwtje of een leuk berichtje, dat we al naar die telefoon grijpen zodra we het piepje horen. Zelfs als we onze aandacht op iets anders willen richten. Het wordt een reflex waarbij we helemaal niet meer nadenken.

2) #SNELHEID

Ook zijn we van nature ingesteld zijn op snelheid. Die snelheid was belangrijk voor onze voorvaderen die leefden op de savanne. Het was een kwestie van ‘BE lunch or HAVE lunch’. Snelheid was in die tijd goed om lichamelijk te overleven. Zodra er een stimuli was, bijvoorbeeld een tijger in het struikgewas, moesten wij daarop reageren. Wegrennen! Maar nu zijn we allemaal breinwerkers. Dat betekent dat we allemaal werk doen waarbij onze hersenen een belangrijke rol spelen. Maar we zijn omringd door verschillende stimuli. Appjes, email, piepjes en trillinkjes. En daar continu op reageren, dat houden we natuurlijk nooit vol.

3) #DOPAMINE

Naast genetische factoren, spelen er ook biologische factoren die mee die ervoor zorgen dat we altijd verbonden willen zijn. Dat heeft te maken met een aantal stofjes in ons brein. Wanneer we online gaan, wordt er dopamine geproduceerd in onze hersenen. Dopamine is een beetje familie van de amfetamine en het geeft ons steeds een gevoel van een kick, van opwinding. En daar kunnen we verslaafd aan raken. Continu online zijn zorgt steeds weer voor die kickjes in ons brein. Daardoor wordt het moeilijk om af te kicken van het altijd-verbonden-zijn.

4) #NIEUWSGIERIG

We zijn van nature ook nieuwsgierig en dat stimuleert ons om onze omgeving te verkennen. Dat kan uit de hand lopen als we continu online zijn. Er zijn bijvoorbeeld mensen die continu naar nieuwssites gaan kijken, op Facebook gaan kijken, hun email gaan checken. Is er iets nieuws? Is er iets interessants? Die nieuwsgierigheid hoort bij wat we in het Engels FOMO noemen: FEAR OF MISSING OUT. Daarnaast is er ook FOBE: FEAR OF BEING EXCLUDED. Vooral bij de jongere mensen is dit gevoel heel sterk. Dus ga altijd maar weer naar je sociale media. Je wilt erbij zijn, je wilt erbij horen. Een bijdrage leveren.

En let op! Deze fenomenen worden met name door productaanbieders gebruikt en vooral ook misbruikt. Grote merken schakelen de toppsychologen van de wereld in en investeren in de duurste hersenonderzoekers, alleen maar om jou verslaafd te maken aan hun producten. Aan sociale media’s, nieuwssites of applicaties voor op je mobiel.


“ONDERZOEK HEEFT UITGEWEZEN DAT HET GEMIDDELD 11 EMAILS OF 25 MINUTEN DUURT VOORDAT JE WEER TERUGKEERT NAAR JE OORSPRONKELIJKE TAAK.”


Theo weet alles over het brein, en vertelt ons ook graag hoe wij ons brein kunnen weren tegen de hyperconnecte wereld van nu. Deze informatie komt uit het Elephant Road programma ‘Breinproductiviteit’. Hè? Maar dat is toch een online programma? Online zijn is toch niet de bedoeling? Daarop zegt Theo: altijd online kúnnen zijn is fantastisch, maar altijd online zijn... dat is een ramp voor je breinwerk! Zorg daarom dat je de baas bent van je technologie – en niet andersom.

Wie is er bij jou de baas? Jij of je technologie?

Iris Koolen

Co-founder Elephant Road

iris@elephantroad.nl

06-15016485


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

RMMBR
Van RMMBR | 14-12-2016
Wat een onwijs gaaf artikel! Heel herkenbaar allemaal...
Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen cases

Vacatures

Column

0 reacties
Van TrainTool 25-01-2017

Quiz: Is jouw organisatie wel klaar voor e-training?

Communicatieve vaardigheden worden steeds vaker online ontwikkeld door e-learning voor soft skills, ook wel e-training genoemd. Niet iedere organisatie is hier echter helemaal klaar voor. Benieuwd hoe jouw organisatie scoort?